1515

Urstarka bilsiffror från Europa – men brexit slår hårt

Bilförsäljningen i Europa är tillbaka på samma nivåer som före finanskrisen för snart tio år sedan.
I maj ökade försäljningen med 7,6 procent jämfört med samma månad i fjol.

Bild:TT

Siffrorna var positiva på en rad stora marknader – utom i Storbritannien. Där backade försäljningen backade med hela 8,5 procent, ett tecken på att Brexit nu slår mot britternas plånböcker.

Övriga stora marknader ökade däremot rejält: Tyskland (+12,9), Spanien (+11,2), Frankrike (+ 8.9) och Italien (+ 8,2). Nederländerna, som länge brottats med sviktande försäljning, ökade med hela 26,7 procent i maj, Ungern nådde ännu högre (+ 28,6), medan Polen (+ 20,5) och Portugal (+ 13,4) också gick starkt.

Siffrorna för försäljningen inom EU för maj 2017 – 1.386.818 bilar – kunde därmed nästan matcha siffrorna från maj 2007, just före finanskrisen. Jämfört med årets fem första månader i fjol ligger försäljningen i år 5,3 procent högre.

Många biltillverkare hade också en bra majmånad.

Tittar man på EU och Efta sammanlagt ökade Volvo Cars med 10,2 procent och Mercedes-Benz med hela 16,8 procent – medan BMW fick nöja sig med en blygsam ökning på 2,2 procent och Audi med bara 1 procent.

Den brittiska konkurrenten Jaguar/Land Rover led av minskningen i Storbritannien och tappade båda, med 8,7 respektive 9,7 procent.

VW-gruppen ökade annars med 8,4 procent och särskilt bra gick Skoda (+ 15,2), Seat (12,1 och Porsche (+12).

FCA (Fiat/Chrysler) ökade 11,9 procent, med ett stort plus – 47,8 procent! – för Alfa Romeo, låt vara från mycket låga nivåer. Jeep backade något (- 7,3 procent), medan Fiat ökade med 15,6 procent.

Franska PSA nådde ett plus på 4,8 procent. Noteras bör att lyxmärket DS minskade med hela 35,3 procent. Bara 3.860 bilar såldes.

Ärkerivalen Renault ökade ännu mer (+10.4 procent), drivet av en stark försäljning av budgetmärket Dacia (+27,9 procent).

Ford ökade med 4,1 procent, Opel – som är under försäljning från amerikanska GM till franska PSA – minskade med 1,7 procent. Systermärket Vauxhall lider också av Brexit.
Flera av de japanska märkena hade en riktigt bra månad.

Toyota ökade med 19,6 procent, Suzuki med 21,4 procent, Nissan med 5,4 procent. Däremot backade Honda (-14,5 procent) och bara 10 537 bilar såldes, att jämföra med Toyotas 64.794 bilar.

Koreanska Hyundai ökade med 8,2 procent, systermärket Kia med 5,3 procent.


Innehåll från FonditaAnnons

Succéfonden som hittar hållbara vinnare

Genom att investera i bolag vars produkter och tjänster minskar globala koldioxidutsläpp och bidrar till den gröna omställningen har fonden Fondita Sustainable Europe skördat stora framgångar. Under de senaste tre åren har den stigit med över 65 procent. Men enligt förvaltaren Marcus Björkstén har man bara skrapat på ytan på en trend som kommer hålla i sig under många år.

– Regeringar, myndigheter och bolag håller på att strama åt sina mål för att bli koldioxidneutrala och 'miljösmarta'. Den trenden kommer accelerera ytterligare under de kommande fem åren och innebära stora investeringar, säger Marcus och fortsätter:

– Bolag som är väl förberedda inför denna kraftiga våg av investeringar kommer sannolikt att åtnjuta en marknad med strukturell tillväxt.

Det är just denna tillväxt som Fondita Sustainable Europe försöker ta tillvara på. Genom att investera i bolag som har produkter eller tjänster som är en del av lösningen på klimat- och miljörelaterade hot, ska fonden långsiktigt avkasta bättre än marknaden. 

Koncentrerad portfölj av ”klimatkämpar”

Fonden förvaltas aktivt enligt Fonditas förvaltningsfilosofi som bland annat går ut på att identifiera bolag med unik marknadsposition, stark ledning och lönsamma och hållbara affärsmodeller. Varje innehav ska ha ett meningsfullt bidrag till avkastningen, varför portföljen är koncentrerad till ett trettiotal europeiska bolag, med tonvikt på Norden. 

Bland fondens toppositioner märks de danska vindkraftsbolagen Vestas Wind och Orstedt samt den norska solenergiproducenten Scatec. Men även mindre kända bolag som ligger tidigt i sin produktutveckling finns i portföljen. 

Till dessa hör det norska miljöteknikbolaget Aker Carbon Capture, det holländska vattenreningsbolaget Ekopak och den brittiska batteritillverkaren Ilika. 

– Vi har en mindre andel av portföljen i bolag som utvecklar innovativa lösningar för att bekämpa klimathotet, men som har en bit kvar att vandra vad gäller produktutveckling. Ilika är ett typexempel. Bolaget utvecklar så kallade 'fast-fast' batterier som är mindre än traditionella bilbatterier, laddas snabbare och är mindre brandfarliga. En sådan produkt skulle naturligtvis vara revolutionerande för elbilsmarknaden, säger Marcus. 

Hållbarhet i fokus

Med tanke på fondens inriktning är det naturligt att hållbarhet blir en central del när förvaltarna utvärderar bolag. Och enligt Björkstén är Fondita Sustainable Europe en av få fonder som placeras i den mest hållbara kategorin enligt EU:s nya taxonomi.  

– Vi tar hållbarhet på största allvar, inte minst då vi är övertygade om att bolag med stark hållbarhetsprofil också tenderar att överprestera på andra områden och därmed bli bra investeringar på längre sikt. 

– I fallet Fondita Sustainable Europe är miljö och samhällsansvar integrerat i affärsmodellerna hos de bolag vi investerar i. Därför placeras fonden också i den mest ambitiösa kategorin enligt EU:s taxonomi. Det är faktiskt väldigt få fonder som klarat av det trots att hållbarhet har varit på tapeten länge, avslutar förvaltaren.  

Läs mer här

Om Fondita Sustainable Europe

Fondita Sustainable Europe är en aktivt förvaltad fond som investerar i bolag vars produkter och tjänster möjliggör en minskning av globala koldioxidutsläpp och som bidrar till att naturresurser använd på ett mer effektivt sätt. Fonden har belönats med såväl det nordiska miljöcertifikatet Svanen som det österrikiska miljöcertifikatet Ecolable. Dessutom har den fått högsta betyg – fem stjärnor – av Morningstar. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fondita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?