ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Upprop: Ge E85 en ny chans

  • Ford Kuga säljs med E85-godkänd motor. Foto: Ford
  • E85 finns vid nästan alla större bensinstationer i Sverige. Foto: Claudio Bresciani / TT

Det är elbilarna som får nästan all uppmärksamhet. Men genom att konvertera befintliga bilar till biogas eller etanol kan utsläppen av koldioxid sänkas drastiskt och snabbt. 

Flera aktörer på marknaden vill se en revansch för E85.

Många svenska bilister minns E85-febern och känner fortfarande av sjukan. Ena dagen var etanol i tanken det bästa man kunde ha och försäljningen av E85-bilar gick urstarkt. Sedan vände det, bränslet fick dåligt rykte och prisfördelen gentemot bensin minskade. Försäljningen av bilar störtdök och i dagsläget finns det bara en biltillverkare, Ford, som säljer en E85-modell i Sverige i form av suven Kuga.

På senare tid har dock allt fler röster höjts för att ta in etanolen i värmen igen. Särskilt om det ska vara möjligt att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. 

Att nå det med enbart elektrifiering blir svårt. Men tillsammans med biogas, HVO100-diesel och etanol kan koldioxidutsläppen från transportsektorn minskas kraftigt. Och en av de stora poängerna är att det går att göra genom en konvertering av bilar som redan rullar på vägarna. Med biogas i tanken kan man minska CO2-utsläppen med upp till 95 procent och med E85 med mellan 70-90 procent, beroende på hur och var etanolen är tillverkad.

I Frankrike, där E85 bara kostar 7-8 kronor per liter, har konverteringsbranschen tagit fart och Fords satsning på Kuga E85 har slagit väl ut. Innan årsskiftet räknar Ford med att ha sålt 6.000 bilar. 

Även försäljningen här i Sverige, där prisskillnaden jämfört med bensin är mycket mindre, visar att det finns ett intresse för etanolen. 

”Vi har hittills sålt 405 bilar, varav hälften var under september. Vi räknar med att sälja 1.000 stycken innan året är slut”, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige.

Tillsammans med flera branschföreträdare och Lorentz Tovatt, riksdagsledamot, klimat- och energipolitisk talesperson, Miljöpartiet, deltog han på torsdagen i ett seminarium om alternativa bränslen som anordnades av tankesmedjan Fores. 

Enligt Lorentz Tovatt kommer översynen av bonus malus-systemet nästa år med stor sannolikhet ge bättre villkor för etanol och gasbilar. Han säger också att tiden som en viss bil får bonus eller beläggs med malus, i dag tre år, kan komma att förlängas, vilket skulle öka incitamenten för att konvertera el bensin- eller dieselbil till ett alternativt bränsle.

Enligt Fords beräkning kan man spara omkring 30.000 kronor på tre år med E85, genom lägre bränslepris och lägre skatt. 

Man att konvertera till E85 kostar omkring 10.000 kronor medan en konvertering till biogas kostar mellan 40.000-50.000 kronor, vilket talar för att det behövs stöd till bilägare som vill göra det. En annan fråga som måste lösas innan det kan bli tal om en konverteringsvåg är hur bilarna ska typgodkännas efter en ombyggnad, och hur garantin ska se ut.

Per-Arne Karlsson, hållbarhetschef på drivmedelsbolaget St1, säger att en ökad användning av E85 snabbt skulle ge effekt.

”Koldioxidutsläppet per capita i Sverige ligger på kring 5.000 kilo per år. Den som kör 1.500 mil per år med sin bil kan i runda slängar minska sitt koldioxidutsläpp med 1.000 kilo per år om man går över till E85 istället för bensin.”

I Sverige står personbilar för CO2-utsläpp på cirka 10 miljoner ton per år. 

”Skulle vi få igång en marknad och ha till exempel 600.000 E85-bilar i trafik skulle vi kunna få en reduktion på 1 miljon ton CO2 per år”, säger Per-Arne Karlsson.

Enligt honom behövs fler elbilar parallellt med en ökad användning av alternativa bränslen för att nå utsläppsmålen. 

”E85 är en snabb lösning vi kan välja nu, med en väl utbyggd infrastruktur. På längre sikt behöver vi andra lösningar, men låt oss inte vänta 10-15 år på att de realiseras”, säger Per-Arne Karlsson.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer