Uppförsbacke för Volvo Cars – säljfall på 10 procent

Volvo Cars försäljning bromsade rejält i januari. Största raset finns i Sverige, men även övriga Europa och Volvos största marknad Kina har tappat.

Globalt har var tionde kund försvunnit. 

Nästan 70 procent av Volvo Cars försäljning är suvar.
Nästan 70 procent av Volvo Cars försäljning är suvar.Foto:volvo cars

Geelyägda Volvo Cars har slagit försäljningsrekord sex år i rad och haft en ständigt stigande försäljning. 2019 avslutades med att Volvo tog sig över 700 000 sålda bilar. Men årets första månad är en kalldusch. Totalt rullade 45 752 nya Volvobilar ut i januari vilket är en minskning med 9,7 procent jämfört med samma tid i fjol.

I Kina, där Volvo tidigare har varit en vinnare trots en sjunkande totalmarknad, var januari en månad när både helgdagar och coronaviruset drog ner bilhandeln. Volvo Cars minskade 16 procent.

”Det kinesiska nyåret inföll i slutet av januari och det har alltid en negativ effekt på bilförsäljningen. Vi ser också en viss effekt med anledning av virusutbrottet. De kinesiska kunderna har inte kunnat gå till bilhallarna som vanligt”, säger Volvos presstalesperson Stefan Elfström.

I Europa tappade Volvo 13 procent av sin försäljning jämfört med januari i fjol. Raset i Sverige på över 30 procent är det mest anmärkningsvärda. Volvo Cars förklarar det framför allt med den högre fordonsskatten som infördes 1 januari på bensin- och dieselbilar. 

”Vi ser att skatteförändringen vid årsskiftet har haft effekt på försäljningen i januari”, säger Stefan Elfström.

I Tyskland och Storbritannien har Volvo haft brist på lagerbilar och inte kunnat leverera ut i den takt man velat. 

Populäraste modellen globalt är den mellanstora suven XC60 med den mindre suven XC40 som tvåa och trea är den stora suven XC90. 68 procent av Volvos försäljning är suvar.

Alla modeller finns nu som laddbara hybrider. Försäljningen av de laddbara alternativen har ökat och de stod för 13,5 procent av försäljningen i januari. Biltillverkarens plan är att öka den andelen till 20 procent under året.

Volvo Cars räknar med att hämta igen januarinedgången senare under året. Målet för 2020 är sedan tidigare 800 000 bilar.

”På helåret räknar vi med att fortsätta växa. Både tack vare våra laddhybrider och genom att vi får tillskott i form av vår nya elbil och även det faktum att S60 nu också ska byggas i Kina förutom i USA”, säger Stefan Elfström.

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?