Uber vägrar parkera sina Volvo-bilar

Ubers självkörande Volvo-bilar i San Francisco kör inte alls själva. Det är Ubers argument för att strunta i Kaliforniens krav att verksamheten stoppas.

"Med all respekt så delar vi inte DMV:s (Kaliforniens fordonsmyndighet) juridiska tolkning av de gällande autonom-reglerna", säger Anthony Levandowski, chef på Ubers enhet Advanced Technologies, i en telefonkonferens med medier.

Eftersom Uber inte har tillstånd för självkörande fordon har myndigheter i USA-delstaten skickat ett brev med kravet att "omedelbart avlägsna företagets 'självkörande' fordon från delstatens vägar", rapporterar Reuters.

Men Levandowski säger att de XC90 som företaget i samarbete med Volvo Cars har ute på gatorna i San Francisco fortsätter att rulla, och att Uber inte ens tänker söka det tillstånd för autonoma fordon som exempelvis Tesla och Google har.

Han nämnde konkurrenten Tesla som exempel, och förklarade att även om Teslas bilar kan köra själva måste det enligt reglerna i nuläget ändå sitta en människa i förarsätet. Även om personen inte rör ett finger under resan kan det inte betecknas som en självkörande bil, hävdar Levandowski.

"Vi har någon som sitter i förarsätet, och även en person bredvid som håller koll på systemet och bekräftar att allt går bra."

"De kan gå in och ta kontroll över fordonet när som helst."

I sitt pressmeddelande i onsdags uttryckte Volvo det som att bilarna kör "autonomt, men i pilotstudien kommer de att hela tiden ha en Uber-tekniker i fordonet för att övervaka framförandet av bilen".

Satsningen i San Francisco utgör en fortsättning på inledande testkörningar i Pittsburgh tidigare i år. Volvo ska också starta ett liknande program i Göteborg efter årsskiftet.

Konkurrensen är nu stenhård på området. Teslas vd Elon Musk har satt upp målet att en av företagets Model S-bilar ska köra helt själv från Los Angeles till New York under 2017.

"Utan att någon behöver lyfta ett finger, och det inkluderar laddningen", sa han i oktober.

Stockholmare: Så säljer du bilen smidigt och snabbt (extern tjänst)strong>

Kust till kust i USA är det ungefär 450 mil, mer än dubbelt så långt som att köra mellan Sveriges södra och norra ändar.

Det har dock inte framgått om Musk menar att bilen ska köra utan någon människa i.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?