ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Brexit fick Musk att lägga nya fabriken i Berlin

  • Foto: Richard Drew

Berlin vann dragkampen om elbilstillverkaren Teslas nya Europafabrik med uppemot 10.000 arbetsplatser.

Osäkerheten om brexit gör Storbritannien för ”riskabelt”, enligt Teslas grundare Elon Musk.

Teslagrundarens nyhet tog över utdelningen av tyska biltidningen Auto Bilds bilpris ”Gyllene ratten” på tisdagskvällen.

”Några av världens bästa bilar byggs i Tyskland. Alla veta att tysk ingenjörskonst är fantastisk. Det är ett av skälen till att vi lägger vår europeiska gigafabrik i Tyskland”, sa Elon Musk överraskande enligt brittiska Auto Express.

Aktien gick upp med 1,4 procent på tisdagen efter besked.

Teslas första gigafabrik ska öppna nästa år i den amerikanska delstaten Nevada. Där investerar bolaget uppemot 5 miljarder dollar, knappt 50 miljarder kronor. Sedan står en fabrik i norra delstaten New York och utanför den kinesiska metropolen Shanghai på tur.

Den fjärde fabriken - för batterier, storsäljande modellen 3 och den nya kompakt-suven Y – ska byggas i delstaten Brandenburg, precis utanför Berlin. Den ska ligga vid den nya storflygplatsen BER som började byggas 2006 och ännu inte är i drift. Tesla ska dessutom lägga ett ingenjörs- och designcentrum i Berlin.

”Vi kommer definitivt att tvingas lägga in ett högre tempo än flygplatsen”, sa Elon Musk på tisdagen enligt dagstidningen Bild.

I området finns inte så mycket bilkunnande i dag. Det närmaste man kommer är BMW:s motorcykelfabrik i västra Berlin med knappt 2000 anställda. BMW övervägde i början av 2000-talet att bygga en ny fabrik här, vilket föll på lokalt motstånd. Däremot ökar kompetensen inom e-mobilitet i huvudstaden.

Storbritannien har tidigare varit med i loppet om att få både fabrik och design, men fallit bort.

”Brexit har gjort det för riskabelt att lägga en gigafabrik i Storbritannien”, sa Elon Musk.

Även andra tyska delstater som Niedersachsen, hem för biljätten Volkswagen, och Nordrhein-Westfalen har förekommit i spekulationerna, liksom de biltunga delstaterna Bayern och Baden-Württemberg.

Bilexperten Ferdinand Dudenhöffer på fordonsinstitutet CAR vid Duisburg-Essens universitet gläds åt Teslagrundarens besked.

”Berlin har stor symbolkraft, som passar ett premiummärke som Tesla. Man kan verkligen inte föreställa sig Tesla i Polen eller Ukraina”, säger han till dagstidningen Berliner Zeitung.

Ferdinand Dudenhöffer säger också att beslutet är en bra nyhet för Tyskland som billand.

”Konkurrens har alltid varit bra för att bli bättre och snabbare. Elon Musks beslut för Tyskland stärker oss och ger elektromobilitet mer fart än hundra toppmöten med kanslern.”

”Bilprofessorn” ger dock rådet dock att ta Teslagrundarens jobblöften med en nypa salt.

”Produktion av battericeller är högautomatiserat. Då är energikostnader betydligt viktigare än arbetskostnader. Man ska nog också sätta ett frågetecken för om produktionen startar redan 2021. Fabriken i Kina har definitivt företräde”, säger Ferdinand Dudenhöffer.

Även politiker gillar Tesla.

”Beslutet att lägga en mycket modern fabrik för elbilar i Tyskland är ytterligare ett bevis för Tysklands attraktivitet som bilbyggarland. Det är också en milstolpe för utbyggnaden av elektromobilitet och batterikompetens”, kommenterade den kristdemokratiska ekonomiministern Peter Altmeier på onsdagsmorgonen enligt Berliner Zeitung.

”Det är en fantastisk nyhet för vår delstat. Vi har fört intensiva diskussioner med goda argument. Jag är glad att Elon Musk har beslutat sig Brandenburg för produktionsort”; säger Brandenburgs premiärminister Dietmar Woidke till tyska nyhetsbyrån DPA enligt Bild.

Berlins gröna ekonomiminister, Ramona Pop, twittrade: ”Den som har visioner kommer till Berlin. Välkommen till metropolregionen, Tesla!”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer