1515
Annons

Tyska HD: VW måste ersätta bilköpare

Den tyska biljätten Volkswagen måste betala skadestånd till en tysk bilköpare, sedan företaget 2015 ertappades med att ha manipulerat utsläppsnivåer i tusentals dieselfordon. Det slår Tysklands högsta domstol Bundesgerichtshof (BGH) fast i en dom, rapporterar tyska medier.

Foto: , Carl-Johan Lejland

Domen gäller en privatperson, men kan få långtgående konsekvenser som prejudikat för liknande fall. 

Mannen hade enligt public service-sajten Tagesschau köpt en Volkswagen Sharan begagnad av en privat handlare 2014, innan avgasskandalen uppdagades hösten 2015. Då han insåg att han blivit lurad ville han lämna tillbaka bilen till Volkswagen, och samtidigt få ersättning för hela köpesumman.

Måndagens dom ger mannen rätt till ersättning, dock med avdrag för den sträcka som körts sedan köpet.

Minskade utsläpp från svenska bilar – men takten bromsar in

Utsläppen från bilar som köps i Sverige minskar, de senaste tre åren med i snitt 8 procent. Men takten har bromsat in det senaste året då koldioxidutsläppen bara minskat med 1 procent. Och det är stora skillnader mellan olika regioner. Det visar siffror från bilandelsplatsen Wayke.

Foto:Jack Mikrut
Martin Fransson, vd Wayke
Martin Fransson, vd WaykeFoto:Press
Idalina Santamäki, kommunikationsansvarig på Riddermark Bil
Idalina Santamäki, kommunikationsansvarig på Riddermark BilFoto:Press

På tre år har snittutsläppen från de bilar svenskarna köper minskat med 8 procent. Men det senaste året stannar minskningen på 1 procent. En anledning är sannolikt långa leveranstider på nya elbilar. 

Det är också stor skillnad i snittutsläpp bland sålda bilar beroende på var i landet affären görs. I Stockholm har utsläppen per inhandlad bil minskat med 12 procent på tre år, och med 4 procent det senaste året. I Norrbotten har utsläppen de senaste tre åren till exempel minskat med 5 procent. 

I Södermanland har bilarna som köpts högst snittutsläpp, med en skillnad på 16 gram per kilometer jämfört med Stockholm, enligt siffror från bilandelsplatsen Wayke.

”Det ger ett extra utsläpp på flera hundra kilo per år och bil och under bilens livslängd handlar det om åtskilliga ton”, säger vd Martin Fransson.

”Jag tror inte att de regionala skillnaderna har särskilt mycket med miljöengagemang att göra, snarare märks det tydligt att förutsättningarna för att äga elbil skiljer sig åt beroende på var man bor. Möjligheterna att ladda bilen har utvecklats betydligt snabbare i Stockholm.”

Samtidigt som många köpare väntar på redan beställda nya elbilar ökar begagnatförsäljningen kraftigt. På tre år är ökningen 222 procent. 

Idalina Santamäki, kommunikationsansvarig på Riddermark Bil, säger att det är i Stockholm intresset för elbilar är som störst, men att det rör på sig snabbt även i norra Sverige med en ökning i Norrbotten på 120 procent under juli jämfört med samma period förra året.

”Våra laddbara bilar säljs snabbare än övriga bilar. Det är så kul att se hur intresset och nyfikenheten för laddbara bilar ökar. Hela 92 procent av våra elbilsköpare är förstagångs-elbilsköpare vilket säger mycket om hur svenskarna är mer redo för elbil nu”, säger Idalina Santamäki.

Siffrorna utgår från bilförsäljningen i Sverige, nya och begagnade, de senaste tre åren fram till och med halvårsskiftet 2022. Begagnatmarknaden står för ungefär två tredjedelar av den totala bilförsäljningen. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera