ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Tyska bilindustrin kräver statlig premie till bilköpare

  • Foto: Krisztian Bocsi

Den tyska bilindustrin kräver nu en statlig köppremie för att få fart på affärerna efter en månads coronastängt.

Under finanskrisen för drygt tio år sedan kunde tyskarna få uppemot 27.000 kronor för att köpa ny bil. Nu kan stödet trefaldigas.

Under mars minskade de tyska nyregistreringarna med 37,7 procent till 215.000 bilar. Raset för det första kvartalet är drygt 20 procent.

I måndags fick tyska bilhandlare öppna igen efter att ha tvingats hålla stängt en månad, medan de flesta av landets bilfabriker väntas starta först vid månadsskiftet.

Biltillverkarna är bland de största förlorarna på Frankfurtbörsen hittills i år. Aktiekursen för Daimler, med svenska koncernchefen Ola Källenius, har fallit med 43 procent. BMW och Volkswagen har båda backat med 34 procent medan Dax-indexet är ned 23 procent i år.

Nu växer kraven på en ny statlig köppremie för att stötta den viktiga bilindustrin.

Men pekar på lärdomarna från finanskrisen för drygt tio år sedan.  Under det första halvåret 2009 kunde tyskarna få 2.500 euro, 27.000 kronor med dagens växelkurs, om de skrotade sin gamla bil och köpte en ny miljövänlig med minst avgasrening enligt euro4-normen.

Det hjälpte de tyska biltillverkarna att få fart den gången, tillsammans med systemet med korttidsarbete som gjorde att de anställda snabbt kunde komma tillbaka till fabrikerna.

Bilindustriföreningen VDA:s chef Hildegard Müller föreslår nu en bred köppremie för många olika fordonstyper.

”Bara då blir det en tydlig effekt på kundernas köpbeslut och därmed på produktionen och hela underleverantörsledet. Det gör det möjligt för bilindustrn att snabbare komma ur krisen och bidra till återhämtningen av Europa”, säger hon till sajten Automobilwoche.

De tyska bilimportörerna i branschföreningen VDIK föreslår enligt sajten ett tredelat stödprogram.

De vill höja maxbidraget för köp av elbilar till motsvarande 99.000 kronor, varav biltillverkarna står för en tredjedel. 

Den andra delen är köppremie för bilar med låga koldioxidutsläpp, vilket gynnar mindre bilar och hybridfordon. 

Den tredje delen skulle enligt VDIK-chefen Reinhard Zirpel vara en klassisk skrotpremie för att få bort gamla bilar, med avgasnormen euro 4 och sämre, från vägarna.

Även Volkswagenmärkets chef Ralf Brandstätter vill se en bred premie, men behålla miljökraven.

”Klimatskydd förblir ett uppdrag för mänskligheten. Coronapandemin ändrar inte det på något sätt”, säger han till affärstidningen Handelsblatt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer