ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Tunga moln över bilbolagen – 2020 blir ännu tuffare

  • Flera stora biljättar, som Daimler med vd Ola Källenius, skär ner på kostnaderna. Samtidigt är osäkerheten stor för hur hårt coronaviruset kommer att slå mot industrin. I Kina står marknaden i princip stilla. Foto: Joey Abrait

Efter ett svettigt 2019 för bilbolagen väntar ett ännu svårare 2020. Tuffa besparingar och sammanslagningar är branschens sätt att möta en marknadsnedgång och urholkad lönsamhet i omställningen mot elektrifiering.

Samtidigt hopar sig hoten mot branschen - coronavirus, brexit, tullar och EU-böter.

Av de stora bilbolag som har rapporterat sina bokslut för 2019 är det ansträngda siffror hos de flesta. Volkswagen och BMW hör till dem som rapporterar i mars och Toyota har brutet räkenskapsår.

Det är en bransch som står i spagat. Ännu så länge tjänas det mest pengar på suvar med förbränningsmotor, men för att klara de hårdare utsläppsreglerna krävs fler laddbara bilar. Kruxet är att de ännu inte är lika lönsamma som fossilbilarna. Utvecklingskostnaderna för att elektrifiera, digitalisera och ta fram självkörande teknik som ses som nödvändigt för framtiden tynger bilbolagens resultat.

Allra tydligaste exemplet är tyska jätten Daimler med lyxbilsmärket Mercedes-Benz. Även om man sålt fler bilar och ökat sin omsättning med högre prissättning har det ätits upp av de enorma investeringarna i ny teknik. Vinsten har halverats. Resultatet belastas dessutom av böter och åtgärder för dieselbilar med för höga utsläpp på samma sätt som Volkswagens dieselskandal. Ledningen, med svenske vd:n Ola Källenius i spetsen, drar åt svångremmen rejält. 

Minst 10.000 av 300.000 anställda ska bort, modeller rensas ut där X-klass försvinner redan i år och materialkostnader pressas. 15 miljarder kronor ska sparas in till 2022. Samtidigt ska elbilsoffensiven fortsätta. Daimler bedömer att kulmen för investeringarna nåddes i fjol och i bokslutet är ledningen optimistisk. Rörelseresultatet för koncernen förväntas bli signifikant bättre än fjolåret. Men Daimler har också varnat för coronavirusets konsekvenser. 

Virusutbrottet är den största osäkerhetsfaktorn. Oron gäller både försäljningsras och minskad produktion i Kina samt att brist på komponenter kan tvinga fabriker att stänga även i andra länder. Försäljningen i de kinesiska bilhallarna har helt avstannat. För att få folk att köpa bil utan att behöva ge sig ut har bland annat Geely Automobile startat näthandel med hemleverans. 

Geelyägda Volvo Cars, som har en femtedel av sin försäljning och tre bilfabriker i Kina, har konstaterat att coronaviruset slår mot första kvartalets resultat. Volvo siktar ändå mot ett sjunde rekordår för försäljningen och tror på högre vinst. Besparingarna som infördes förra året ska höja lönsamheten. Dessutom utreds ett sammangående med kinesiska koncernsyskonet Geely Automobile för att få ännu större volymer.

Bilbranschen hade redan före virusutbrottet ett utmanande år framför sig med en olöst handelskonflikt mellan USA och Kina, svåra förhandlingar om brexit mellan EU och Storbritannien, en allmän nedgång i ekonomin som väntas innebära minskad bilförsäljning och mångmiljardböter om inte EU:s CO2-mål uppnås.

Italiensk-amerikanska biltillverkaren FCA tar en genväg genom att köpa utsläppsrätter från elbilsbolaget Tesla som i sin tur får in pengar som man behöver för att täcka förlusterna. Teslas försäljning rusar och väntas nå över halvmiljonen i år, men ännu så länge har bolaget inte lyckats gå med vinst på helårsbasis.

En av årets största strukturaffärer är sammanslagningen mellan FCA och franska PSA. Planen är synergier för 40 miljarder kronor årligen. PSA, som så sent som 2014 var i kris, har vänt rejält genom att utnyttja skalfördelar och att kostnadseffektivisera. För 2019 blev det en rekordvinst trots att försäljningen minskade. Biljätten har ändå en något dyster framtidsutsikt främst på grund av att försäljningen väntas gå ner i Europa och Ryssland i år. 

Franska konkurrenten Renault Group med Renault, Dacia, Alpine och Lada hade ett turbulent 2019 i efterdyningarna av rättsprocessen mot förre koncernchefen Carlos Ghosn. Dessutom vek försäljningen och rörelseresultatet sjönk. Både Renault och Daimler slaktar sina aktieutdelningar med över 70 procent för att stärka sina kassor.

Renault befarar att rörelsemarginalen fortsätter ner i år på grund av investeringar i elektriska och uppkopplade bilar. De kommande tre åren ska kostnaderna minska med runt 25 miljarder kronor och det väntas slå mot antalet anställda.

Amerikanska Ford ska också minska personalen och stänga sex fabriker. Bolaget ser stora kostnader för att klara utsläppskrav och nya mobilitetstjänster. 

Den andra amerikanska biljätten General Motors renodlar allt mer sin verksamhet och lämnar olönsamma marknader och gör sig av med märken. Senast gäller det Holden i Australien. GM:s prognos är vinst på samma nivå i år som i fjol när en fyra veckor lång strejk var kännbar. 

De koreanska bolagen Hyundai och Kia hade ett starkt 2019 med rejält höjda vinster. De ligger långt fram i elektrifieringen med både elbilar och laddhybrider och räknar med fortsatt ökad försäljning, men även för dem kan coronavirusets härjningar vända upp och ner på framtidsprognoserna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer