Annons

Tunga moln över bilbolagen – 2020 blir ännu tuffare

Efter ett svettigt 2019 för bilbolagen väntar ett ännu svårare 2020. Tuffa besparingar och sammanslagningar är branschens sätt att möta en marknadsnedgång och urholkad lönsamhet i omställningen mot elektrifiering.

Samtidigt hopar sig hoten mot branschen - coronavirus, brexit, tullar och EU-böter.

Flera stora biljättar, som Daimler med vd Ola Källenius, skär ner på kostnaderna. Samtidigt är osäkerheten stor för hur hårt coronaviruset kommer att slå mot industrin. I Kina står marknaden i princip stilla.
Flera stora biljättar, som Daimler med vd Ola Källenius, skär ner på kostnaderna. Samtidigt är osäkerheten stor för hur hårt coronaviruset kommer att slå mot industrin. I Kina står marknaden i princip stilla.Foto:Joey Abrait

Av de stora bilbolag som har rapporterat sina bokslut för 2019 är det ansträngda siffror hos de flesta. Volkswagen och BMW hör till dem som rapporterar i mars och Toyota har brutet räkenskapsår.

Det är en bransch som står i spagat. Ännu så länge tjänas det mest pengar på suvar med förbränningsmotor, men för att klara de hårdare utsläppsreglerna krävs fler laddbara bilar. Kruxet är att de ännu inte är lika lönsamma som fossilbilarna. Utvecklingskostnaderna för att elektrifiera, digitalisera och ta fram självkörande teknik som ses som nödvändigt för framtiden tynger bilbolagens resultat.

Allra tydligaste exemplet är tyska jätten Daimler med lyxbilsmärket Mercedes-Benz. Även om man sålt fler bilar och ökat sin omsättning med högre prissättning har det ätits upp av de enorma investeringarna i ny teknik. Vinsten har halverats. Resultatet belastas dessutom av böter och åtgärder för dieselbilar med för höga utsläpp på samma sätt som Volkswagens dieselskandal. Ledningen, med svenske vd:n Ola Källenius i spetsen, drar åt svångremmen rejält. 

Minst 10.000 av 300.000 anställda ska bort, modeller rensas ut där X-klass försvinner redan i år och materialkostnader pressas. 15 miljarder kronor ska sparas in till 2022. Samtidigt ska elbilsoffensiven fortsätta. Daimler bedömer att kulmen för investeringarna nåddes i fjol och i bokslutet är ledningen optimistisk. Rörelseresultatet för koncernen förväntas bli signifikant bättre än fjolåret. Men Daimler har också varnat för coronavirusets konsekvenser. 

Virusutbrottet är den största osäkerhetsfaktorn. Oron gäller både försäljningsras och minskad produktion i Kina samt att brist på komponenter kan tvinga fabriker att stänga även i andra länder. Försäljningen i de kinesiska bilhallarna har helt avstannat. För att få folk att köpa bil utan att behöva ge sig ut har bland annat Geely Automobile startat näthandel med hemleverans. 

Geelyägda Volvo Cars, som har en femtedel av sin försäljning och tre bilfabriker i Kina, har konstaterat att coronaviruset slår mot första kvartalets resultat. Volvo siktar ändå mot ett sjunde rekordår för försäljningen och tror på högre vinst. Besparingarna som infördes förra året ska höja lönsamheten. Dessutom utreds ett sammangående med kinesiska koncernsyskonet Geely Automobile för att få ännu större volymer.

Bilbranschen hade redan före virusutbrottet ett utmanande år framför sig med en olöst handelskonflikt mellan USA och Kina, svåra förhandlingar om brexit mellan EU och Storbritannien, en allmän nedgång i ekonomin som väntas innebära minskad bilförsäljning och mångmiljardböter om inte EU:s CO2-mål uppnås.

Italiensk-amerikanska biltillverkaren FCA tar en genväg genom att köpa utsläppsrätter från elbilsbolaget Tesla som i sin tur får in pengar som man behöver för att täcka förlusterna. Teslas försäljning rusar och väntas nå över halvmiljonen i år, men ännu så länge har bolaget inte lyckats gå med vinst på helårsbasis.

En av årets största strukturaffärer är sammanslagningen mellan FCA och franska PSA. Planen är synergier för 40 miljarder kronor årligen. PSA, som så sent som 2014 var i kris, har vänt rejält genom att utnyttja skalfördelar och att kostnadseffektivisera. För 2019 blev det en rekordvinst trots att försäljningen minskade. Biljätten har ändå en något dyster framtidsutsikt främst på grund av att försäljningen väntas gå ner i Europa och Ryssland i år. 

Franska konkurrenten Renault Group med Renault, Dacia, Alpine och Lada hade ett turbulent 2019 i efterdyningarna av rättsprocessen mot förre koncernchefen Carlos Ghosn. Dessutom vek försäljningen och rörelseresultatet sjönk. Både Renault och Daimler slaktar sina aktieutdelningar med över 70 procent för att stärka sina kassor.

Renault befarar att rörelsemarginalen fortsätter ner i år på grund av investeringar i elektriska och uppkopplade bilar. De kommande tre åren ska kostnaderna minska med runt 25 miljarder kronor och det väntas slå mot antalet anställda.

Amerikanska Ford ska också minska personalen och stänga sex fabriker. Bolaget ser stora kostnader för att klara utsläppskrav och nya mobilitetstjänster. 

Den andra amerikanska biljätten General Motors renodlar allt mer sin verksamhet och lämnar olönsamma marknader och gör sig av med märken. Senast gäller det Holden i Australien. GM:s prognos är vinst på samma nivå i år som i fjol när en fyra veckor lång strejk var kännbar. 

De koreanska bolagen Hyundai och Kia hade ett starkt 2019 med rejält höjda vinster. De ligger långt fram i elektrifieringen med både elbilar och laddhybrider och räknar med fortsatt ökad försäljning, men även för dem kan coronavirusets härjningar vända upp och ner på framtidsprognoserna.


Innehåll från Reguity Group ABAnnons

Digitala personaloptioner – Equity made simple

Att administrera personaloptionsprogram har länge varit ett tidskrävande arbete. Dessutom har själva syftet, att vara ett framåtriktat incitament för nyckelpersoner, försvårats av bristande tillgänglighet till relevant dokumentation. Att digitalisera investeringar i blivande svenska ”unicorns” innan de noteras, samt att skapa en överblick av onoterade innehav är bakgrunden till Reguity’s digitala plattformar NVR.se och VPZ.se.

Reguity Group bildades 2006 för att hjälpa onoterade företag i processen att digitalt administrera transaktioner och dokumentation av ägande av aktier och derivat. 

– Vi skapade först NVR.se för digital bokföring av aktiebok och därefter VPZ.se, en avancerad plattform som ger komplett överblick och investeringshistorik i realtid för de som investerar i onoterade bolag. Poängen med personaloptionsprogram att vara ett incitament faller om man inte synliggör dem, säger Ekon dr Henrik Kristensen, grundare och VD för Reguity Group AB (publ). 

Administrera personaloptionsprogram

Kombinationen NVR.se och VPZ.se skapar en effektiv infrastruktur för att ge ut och administrera optioner i NVR.se, vilka sedan synliggörs i depåtjänsten VPZ.se. Smarta notifieringar påminner samtliga parter i god tid innan optionerna förfaller.

– Optionstjänsten fungerar lika bra för noterade aktiebolag med onoterade personaloptioner, som för internationella bolag eller svenska onoterade bolag med internationella optionsinnehavare.

Därmed kan finansiella och juridiska rådgivare överlämna en fullständig tjänst till sina klienter, utöver avancerade kalkyler och optionsavtal. Som en bonus blir dessutom administrationen billigare.

Optioner i nästa svenska Unicorn

Reguity vill göra alla optioner enkelt överlåtelsebara, så det blir lika smidigt att investera i onoterade teckningsoptioner, personaloptioner eller warranter som i noterade publika aktiebolag.

– Det skapas enorma värden i dessa företag och många skulle gå än bättre med effektiva incitamentsprogram och access till nya finansiella instrument. Det får man via vår lösning, avslutar Henrik.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Reguity Group här 

FAKTA:

Reguity Group AB (publ) är den ledande digitala plattformen för ägare och investerare i privata företag i Nordeuropa. Reguity erbjuder ett brett sortiment av digitala online/offline-verktyg och tjänster för aktieägare och portföljförvaltning samt finansieringsrådgivning för privata företag.

Mer från Reguity Group AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Reguity Group AB och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?