1515
Annons

Tung rapport: Först 2025 återhämtar sig bilförsäljningen

Bilförsäljningen rasar med 23 procent i år. Först 2025 är den tillbaka på samma nivåer som innan krisen. Och för första gången någonsin sjunker också försäljningen av laddbara bilar.

Försäljningen av laddbara bilar sjunker 2020 för första gången någonsin, men framtiden för den elektriska bilen ser ändå god ut, konstaterar BloombergNEF fast i sin årliga rapport Electric Vehicle Outlook.
Försäljningen av laddbara bilar sjunker 2020 för första gången någonsin, men framtiden för den elektriska bilen ser ändå god ut, konstaterar BloombergNEF fast i sin årliga rapport Electric Vehicle Outlook.Foto:Mostphotos

Det slår BloombergNEF fast i sin årliga rapport Electric Vehicle Outlook. Enligt den kommer Covid-19 få långtgående effekter på den globala bilmarknaden under de kommande åren. 

Framför allt är det de fossildrivna bilarna som fortsätter att tappa mark, men även försäljningen av laddbara bilar kommer att sjunka och vara lägre än i fjol. Sammanlagt kommer 1,7 miljoner laddbara bilar att säljas i år, ett tapp på 18 procent jämfört med i fjol. 

BloombergNEF:s scenario bygger på att att Covid-19 kommer att återkomma i vågor i flera länder under de kommande åren. När det gäller laddbara bilar kommer pandemin inte ha så stor inverkan på lanseringen av nya modeller. Det kan vara några lanseringar som får skjutas på under en kortare period – men de långsiktiga planerna ligger kvar. Den riktningen drivs på av politiska styrmedel. Detta gäller Europa och Asien. 

I USA däremot kommer många av biltillverkarna skjuta upp lanseringen av många modeller och hamna rejält på efterkälken, konstaterar rapporten som bygger på intervjuer med chefer och strateger i bilbranschen.

Runt 2030 kommer dock USA att komma igen på marknaden för laddningsbara bilar. För förutsättningarna finns för att nå framgång. Nästan 60 procent av hushållen i USA har två eller fler bilar och många har möjlighet att installera laddstationer hemma.

Den långsiktiga utvecklingen av försäljningen av laddbara personbilar ser ljus ut. Laddbara bilar kommer ta en allt större del av den totala kakan de närmsta 30 åren. Enligt rapporten kommer andelen se ut som följer: 

2020: 3 procent 

2023: 7 procent 

2025: 10 procent

2030: 28 procent

2040: 58 procent

Men fördelningen mellan fossildrivna bilar och laddbara kommer att se radikalt olika ut på olika marknader.

En viktig faktor för fortsatt tillväxt är den stora skillnaden i pris mellan fossildrivna bilar och laddbara. Den skillnaden kommer enligt rapporten att minska under åren. För stora bilar i Europa nås prisparitet redan 2022. För mindre bilar, som är vanliga i bland annat Indien och Japan, nås prisparitet först efter 2030. Fram till att detta nås måste styrmedel i form av subventioner etc finnas för att försäljningen ska fortsätta att öka. 

När prisparitet väl nås är det avsaknad av laddinfrastruktur som kommer att bromsa försäljningen för människor som inte har laddningsmöjligheter vid sitt hem eller vid arbetsplatsen.

Andelen av den laddbara bilflottan som utgörs av laddhybrider kommer att minska de närmsta åren. Från att stå för 28 procent 2025 och 26 procent 2030 kommer andelen att sjunka snabbt efter efter 2030, konstaterar BloombergNEF i sin rapport. 

De eldrivna bilarna är på kraftig frammarsch, men förbränningsmotorn kommer att fortsätta dominera en lång tid framöver. 2040 kommer 31 procent av alla personbilar vara laddbara globalt. I Europa och Kina kommer andelen vara högre och närma sig ungefär 50 procent.

Försäljningen av bilar kommer att nå sin kulmen 2036, och kommer aldrig den symboliska 100 miljoner fordon per år. Försäljningen kommer att fortsätta att öka i Indien och andra tillväxtländer, men ökningen där kommer inte att väga upp tappet på de mogna marknaderna, där trenderna går mer mot urbanisering och delad mobilitet. 

Här kan ni läsa ett sammandrag av rapporten.

Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera