Tuffa tider för fransk bilindustri

Covid-19-pandemin slår hårt mot fransk bilindustri. För PSA, med flaggskepp som Peugeot och Citroen, blev det ett försäljningsras på 27,8 procent till totalt 2,51 miljoner bilar i fjol.

Foto:Christophe Ena

PSA noterar dock en viss återhämtning under andra halvåret med tillväxt under fjärde kvartalet.

Samtidigt lanserar den franska konkurrenten Renault nya sparåtgärder för att hantera coronakrisen, som slagit hårt mot Frankrike med stor smittspridning och nedstängningar. Renault höjer sitt mål för kostnadsminskningar med 500 miljoner euro till totalt 2,5 miljarder euro till 2023.

Modellen framåt är förenklad produktion, högre marginaler, minskad produktionsvolym och en åtstramad budget för forskning och utveckling, enligt Renault, som tidigare i veckan rapporterade om ett försäljningsras på 21 procent i fjol.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?