1515
Annons

Trumps seger skapar oro för Volvo

Trumps valseger kan ställa till stora problem för bilindustrin. För Volvo Cars betyder den både goda nyheter – och dåliga.

Bild:TT.

Under valrörelsen har Donald Trump attackerat i tur och ordning frihandel, importen från Kina, NAFTA-avtalet om frihandel mellan USA, Kanada och Mexiko – samt underkänt klimatavtalet från Paris.

Om han som president avser att genomföra politiken på dessa områden ställs den globala bilindustrin inför en helt ny och betydligt besvärligare situation.

Frihandel är själva nyckeln för biltillverkarna, som tillverkar i stort sett i alla världsdelar (utom möjligen Australien, där flera tillverkare stängt sina fabriker) och sedan skeppar bilarna runt i världen.

"En fri världshandel är av största betydelse för oss. Det är en förutsättning för innovation. Vi hoppas därför att USA:s nästa president ska förstå vikten av goda handelsförbindelser", förklarade exempelvis BMW:s högste chef Harald Krüger i går.

Men bilaktierna var de som föll mest under dagen efter valet och osäkerheten är nu stor.

Frågan är vad som händer med de olika frihandelsavtal som redan finns och de som varit på gång, som TTIP-avtalet mellan EU och USA och det för ett år sedan träffade TPP-avtalet mellan USA, Kanada, Japan och en rad länder i Stilla Havs-området.

Trump har särskilt riktat kritik mot NAFTA-avtalet mellan USA, Kanada och Mexiko, som träffades 1993 under Bill Clinton. Enligt Trump är NAFTA "det värsta handelsavtal USA någonsin skrivit på" och att det "forsätter att döda amerikanska jobb".

Det finns siffror som skulle kunna ge honom rätt, om verkligheten är så enkel som Trump beskriver den.

Mellan 2000 och 2012 har antalet biljobb i USA, enligt konsultfirman Brookings, minskat från 1,3 miljoner till 789.000, vilket betyder att 533.000 jobb försvunnit.

I Mexiko har biljobben under samma tid ökat med 132.000 – till 579.000.

Att Trump avser att riva upp avtalet är ingen dålig gissning.

Men för bilindustrin har Mexiko, efter avtalet, blivit något av det andra Kina. En rad tillverkare har etablerat nya fabriker i landet och investeringarna uppgår till mer än 70 miljarder kronor.

Just i dagarna drar Audi i gång tillverkningen av nya Q5 i en helt ny fabrik i San José Chiapa i Mexiko. Fabriken ska förse alla marknader utom Kina med Q5-bilar och är därmed oerhört viktig för den tyska tillverkaren.

Volvo Cars tittade också på Mexiko när en ny fabrik i Nordamerika skulle byggas, men tackar troligen i dag sin lyckliga stjärna att man i stället valde South Carolina.

Där ska nya S60 tillverkas, som – precis som Audis strategi med Q5 – ska förse hela världen med bilar.

Här kan alltså en begränsning av frihandeln få avgörande betydelse både för Volvo och Audi, liksom för BMW och Mercedes, som också tillverkar en stor andel av bilarna i USA.

Men Trumps attacker mot importen från Kina kan drabba Volvo hårdare än de tyska konkurrenterna.

Trump vill bromsa att produkter tillverkade i Kina säljs i USA och har talat om strafftullar på uppemot 45 procent.

Häromveckan berättade Volvo Cars att tillverkningen av nya S90 enbart ska ske i fabriken i Daqing i Kina och exporteras därifrån till resten av världen. Modellens två stora marknader är Kina och USA och skulle bilarna från Kina drabbas av höga tullar är S90 helt chanslös mot de tyska märkena hos amerikanska bilköpare.

Trumps attacker mot Parisavtalet bottnar i att han underkänner klimathotet. Han har hotat att lägga ned det amerikanska naturvårdsverket EPA och kan komma att mjuka upp de krav om bränsleförbrukning som finns. Det skulle öppna dörren för ännu fler törstiga suvar och minska intresset för snålare bilar.

Men också skatterabatten för elbilar på 7.500 dollar kan vara hotad – något som paradoxalt just nu skulle slå mot två amerikanska tillverkare: Tesla och General Motors, som just börjat tillverka elbilen Chevrolet Bolt.


Innehåll från MetaAnnons

3 strategiska steg för att sälja livsmedel och mat i en digital värld

Svensk e-handel fortsätter att växa från rekordhöga pandeminivåer. I livsmedelsbranschen tar nya aktörer som taxi- och matkasseföretag marknadsandelar. Nya tider kräver nya metoder – här är Metas, före detta Facebook, bästa tips för att lyckas.

Under 2020 växte svensk e-handel med 49 procent enligt den årliga undersökningen E-barometern. Många väntade sig en tillbakagång i takt med att samhället öppnade, men när den första halvan av 2021 summerades visade sig en fortsatt ökning på 16 procent. I sin rapport ”The State of Grocery Retail 2021” rapporterar McKinsey om tillväxtnivåer av e-handel i Europa inom dagligvaruhandeln på 55 procent under 2020. Sverige sticker ut med den högsta tillväxten i Europa på hela 95 procent.

Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Meta i Sverige, poängterar att pandemin inte är över än, men att företagets data pekar på att den snabbt accelererande digitaliseringen kommer fortsätta i samma riktning.

– Många beteendeförändringar hänger kvar och vissa har sannolikt permanentats. Att mycket av vår inspiration och kommunikation med varandra kommer från Metas plattformar var en trend innan pandemin men den accelererades som så mycket annat. Vi ser idag eller framåt inget trendbrott där, även om tillväxten möjligtvis mattas av, säger han.

En undersökning av undersökningsföretaget YouGov från våren 2021 visade att hela 89 procent av svenskarna hade handlat matvaror online under de senaste sex månaderna. Prisvärdhet, bekvämlighet och utbud av produkter var de faktorer som mest sannolikt påverkade hur, och från vem, man väljer att konsumera sina dagligvaror. God service var den mest avgörande orsaken till att återkomma till samma handlare vid nästa köptillfälle. 

Johnas Liljegren menar att utvecklingen där nu en majoritet av svenskarna testat onlinehandel, även inom detaljhandeln, ställer högre krav på företag. Faktorn bekvämlighet var tidigare starkt kopplad till närhetsprincipen, men hur påverkas den nu när bekvämlighet också innefattas av nya distributionsmöjlighet?

Produktutbudet och att agilt marknadsföra det som finns tillgängligt ställer också högre krav på minskade ledtider för sin kommunikation. Det är av extra stor vikt då hela 27 procent i YouGov-undersökningen säger att nackdelen med att handla mat online är att produkterna ibland är slut eller inte finns tillgängliga.

– Nya vanor och beteenden hos oss som konsument, här genom ett ökat digitalt beteende, påverkar de förväntningar vi har på de bolag eller varumärken vi vänder oss till. Det som var nytt igår blir en lägstanivå idag som alla bolag behöver förhålla sig till, säger Johnas Liljegren.

Nya aktörer breddar branschen

Digitaliseringen har gjort livsmedelsbranschen mer splittrad än någonsin och en person på jakt efter mat har många vägar att gå. Du kan beställa matkassar och matvaror från de klassiska livsmedelskedjorna, men även av branschledande onlineföretag och supernischade tjänster. Samma matvaror kan beställas som kompletteringar till take away-maten – eller i vissa fall tillsammans med bokleveransen. 

Ett resultat av den ökade konkurrensen är, förutom kraven på god service, även högre krav på hur företag och varumärken kommunicerar med sin målgrupp. Tidigare nämnd YouGov-undersökning visar att svenskar är ovanligt tillåtande och mottagliga för personaliserad reklam – jämfört med andra länder upplever de den mycket mer hjälpfull än påträngande. Johnas Liljegren ser matkasseföretagens framgång som ett typiskt tecken i tiden där produkten, marknadsföringen och communitybyggandet går hand i hand.

– Vi ser i våra data att kunder efterfrågar inspiration och enkelhet, vilket gett matkassar marknadsandelar från lösplock. Plattformar som Instagram inspirerar via stora matkonton, men även genom matrelaterade inlägg man får från sina vänner. Här finns stora möjligheter att bygga varumärke, lojalitet och ta marknadsandelar för den som vågar tänka nytt, säger han.

Tre strategier som säljer och bygger varumärke

Så till den stora frågan: hur ska varumärken och företag agera för att lyckas med sin marknadsföring och i slutändan få fler kunder och högre marginaler? Meta sammanfattar svaret med tre strategiska grundpelare som marknadsförare bör vara särskilt uppmärksamma på. Det handlar om de allmängiltiga mänskliga behoven gemenskap, lätthet och glädje. Med de tre orden som ledstjärnor finns alla möjligheter att lyckas digitalt. 

– Den grundläggande insikten handlar om hur vi som konsumenter vill, och kan, bygga våra egna konsumtionsmönster som varumärken och företag får rätta sig efter. Det kräver andra typer av värdeskapande och relationsbyggande aktiviteter från företagen, säger Johnas Liljegren.

Johnas Liljegren om de tre strategiska pelarna:

Gemenskapen, att skapa en communitykänsla, är nära förknippad med mat. Vi intresseras av mat som aldrig förr och vänder oss till varandra i digitala miljöer för inspiration och sällskap. Guinness förde samman rugbyälskare i en livesänd ”cook-along”, Mars M&M skapade en virtuell Halloween med tillhörande Instagram AR-filter och listan på matrelaterade välgörande initiativ under pandemin tycks aldrig ta slut. Hur kan ditt varumärke eller företag bli en del av ett community eller skapa ett eget?

Lätthet handlar om att minska friktionen i alla steg. Det ska vara lätt att köpa dina tjänster och varor. Toleransen för långsamma tjänster är låg, antalet konverteringar på en webbplats kan minska med hela 20 procent för varje sekunds fördröjning och allt fler varor och tjänster kan nu köpas med under en timmes leveranstid. Tjänster som Instagram och Facebook Shop som möjliggör köp via sociala medier eller rika annonsformat som Instant Experience driver den sömlösa och friktionslösa utvecklingen framåt. 

Glädje är en ofta underskattad och underutnyttjad del av kundupplevelser och marknadsföring. Nästan hälften av de mest älskade varumärkena i USA är kopplade till mat och dryck enligt undersökningen Morning Consult’s Most Loved Brand. Och när omvärldsbevakningstjänsten Sprinklr analyserade miljontals matrelaterade konversationer i sociala medier så var glädje den klart vanligaste känsla som förmedlades. I samma undersökning såg man även en dubblering av positiva mat- och dryckupplevelser i samband med intensiva utbrott under pandemin. Människor finner glädje i sina mat- och dryckupplevelser och de varumärken som kan bli en del av det har mycket att vinna.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?