Annons

Trumps seger skapar oro för Volvo

Trumps valseger kan ställa till stora problem för bilindustrin. För Volvo Cars betyder den både goda nyheter – och dåliga.

Bild:TT.

Under valrörelsen har Donald Trump attackerat i tur och ordning frihandel, importen från Kina, NAFTA-avtalet om frihandel mellan USA, Kanada och Mexiko – samt underkänt klimatavtalet från Paris.

Om han som president avser att genomföra politiken på dessa områden ställs den globala bilindustrin inför en helt ny och betydligt besvärligare situation.

Frihandel är själva nyckeln för biltillverkarna, som tillverkar i stort sett i alla världsdelar (utom möjligen Australien, där flera tillverkare stängt sina fabriker) och sedan skeppar bilarna runt i världen.

"En fri världshandel är av största betydelse för oss. Det är en förutsättning för innovation. Vi hoppas därför att USA:s nästa president ska förstå vikten av goda handelsförbindelser", förklarade exempelvis BMW:s högste chef Harald Krüger i går.

Men bilaktierna var de som föll mest under dagen efter valet och osäkerheten är nu stor.

Frågan är vad som händer med de olika frihandelsavtal som redan finns och de som varit på gång, som TTIP-avtalet mellan EU och USA och det för ett år sedan träffade TPP-avtalet mellan USA, Kanada, Japan och en rad länder i Stilla Havs-området.

Trump har särskilt riktat kritik mot NAFTA-avtalet mellan USA, Kanada och Mexiko, som träffades 1993 under Bill Clinton. Enligt Trump är NAFTA "det värsta handelsavtal USA någonsin skrivit på" och att det "forsätter att döda amerikanska jobb".

Det finns siffror som skulle kunna ge honom rätt, om verkligheten är så enkel som Trump beskriver den.

Mellan 2000 och 2012 har antalet biljobb i USA, enligt konsultfirman Brookings, minskat från 1,3 miljoner till 789.000, vilket betyder att 533.000 jobb försvunnit.

I Mexiko har biljobben under samma tid ökat med 132.000 – till 579.000.

Att Trump avser att riva upp avtalet är ingen dålig gissning.

Men för bilindustrin har Mexiko, efter avtalet, blivit något av det andra Kina. En rad tillverkare har etablerat nya fabriker i landet och investeringarna uppgår till mer än 70 miljarder kronor.

Just i dagarna drar Audi i gång tillverkningen av nya Q5 i en helt ny fabrik i San José Chiapa i Mexiko. Fabriken ska förse alla marknader utom Kina med Q5-bilar och är därmed oerhört viktig för den tyska tillverkaren.

Volvo Cars tittade också på Mexiko när en ny fabrik i Nordamerika skulle byggas, men tackar troligen i dag sin lyckliga stjärna att man i stället valde South Carolina.

Där ska nya S60 tillverkas, som – precis som Audis strategi med Q5 – ska förse hela världen med bilar.

Här kan alltså en begränsning av frihandeln få avgörande betydelse både för Volvo och Audi, liksom för BMW och Mercedes, som också tillverkar en stor andel av bilarna i USA.

Men Trumps attacker mot importen från Kina kan drabba Volvo hårdare än de tyska konkurrenterna.

Trump vill bromsa att produkter tillverkade i Kina säljs i USA och har talat om strafftullar på uppemot 45 procent.

Häromveckan berättade Volvo Cars att tillverkningen av nya S90 enbart ska ske i fabriken i Daqing i Kina och exporteras därifrån till resten av världen. Modellens två stora marknader är Kina och USA och skulle bilarna från Kina drabbas av höga tullar är S90 helt chanslös mot de tyska märkena hos amerikanska bilköpare.

Trumps attacker mot Parisavtalet bottnar i att han underkänner klimathotet. Han har hotat att lägga ned det amerikanska naturvårdsverket EPA och kan komma att mjuka upp de krav om bränsleförbrukning som finns. Det skulle öppna dörren för ännu fler törstiga suvar och minska intresset för snålare bilar.

Men också skatterabatten för elbilar på 7.500 dollar kan vara hotad – något som paradoxalt just nu skulle slå mot två amerikanska tillverkare: Tesla och General Motors, som just börjat tillverka elbilen Chevrolet Bolt.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera