1515
Annons

Trots coronakris och brexit – CTEK laddar för brittiska elbilar

Batteriladdningsbolaget CTEK Sweden fortsätter sina expansionsplaner för laddning av elbilar med en satsning i Storbritannien, trots coronakrisen och brexit.

”Vi har respekt för vad som händer, men vi tror på vår chans att växa”, säger koncernchefen Jon Lind.

Altorägda CTEK finns redan i 70 länder med sina olika produkter för laddning av bland annat 12- och 24 voltsbatterier samt mätinstrument och spänningsutjämnare. En rad biltillverkare som Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz, Porsche och Rolls-Royce är kunder. 

Efter köpet av Chargestorm 2018 är det mer fokus på laddning av elbilar och laddhybrider. CTEK har både laddboxar till hemmet och större installationer till kommersiella fastigheter.

”Elbilsladdning är det affärsområde som växer snabbast, även om vår grundaffär fortfarande står för största delen. Men elektrifieringen av bilarna innebär en ny era med många nya spelare och vi vill dra fördel av att vi redan finns på marknaden”, säger Jon Lind.

Storbritannien är ett av de länder i Europa där försäljningen av laddbara bilar har ökat. I februari var andelen laddhybrider och elbilar 5,7 procent av nybilsförsäljningen vilket är en fördubbling mot samma tid förra året. Coronakrisen och nedstängningen av det brittiska samhället har sedan slagit hårt mot bilhandeln där den i mars rasade med 44 procent jämfört med 2019 och det var den sämsta marsmånaden sedan 1990-talet. Andelen laddbara bilar ökade dock till 7,3 procent.

”Allting påverkas av corona. Vår efterfrågan har gått ner. Andra kvartalet tror vi blir det värsta. Men det är inte permanent. Vi ser att behoven av våra produkter och tjänster finns kvar”, säger Jon Lind.

Större delen av CTEK:s produkter tillverkas i Kina.

”Vi har inte haft några problem med leveranskedjorna utan våra leveranser har rullat på”, säger Jon Lind. 

Storbritannien har formellt lämnat EU och förhandlingar om villkoren för handeln ska ske under året.

”Vi vet att det blir en förändring, men kan inte göra något annat än att följa utvecklingen och se vad det landar i om det blir tullar eller något annat. Det finns fortfarande behov av att bygga upp infrastrukturen för laddbara bilar och vi har redan ett samarbete med flera brittiska biltillverkare”, säger Jon Lind.


Stort sug efter husbilar

Hemestertrenden bidrar till bra fart i försäljningen av husbilar som ökade med 18,5 procent i fjol. Det enligt siffror från Vroom och husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter.

Försäljningen av husbilar ökar.
Försäljningen av husbilar ökar.Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

En förändring som innebar högre beskattning av husbilar gjorde 2019 till ett bottenår på marknaden. Men sedan kom coronapandemins reserestriktioner och satte fart på försäljningen när det blev svårt att flyga utomlands.

Förra året steg försäljningen av husbilar med 18,5 procent till 4.000 nya fordon. 

Samtidigt har begagnatmarknaden fått fart, under 2021 bytte närmare 23.000 begagnade husbilar ägare. Det var en ökning med nästan 20 procent mot 2019, före pandemin.
Det visar siffror från statistikföretaget Vroom och husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter, som förutom en pandemieffekt också hänvisar till att säkerhetsläget i omvärlden gör att intresset för semester i hemlandet ökar.

”Många som kommer till oss berättar att de hellre vill testa på husbils- och husvagnslivet i stället för att boka utlandsresa”, säger Jonas Karlsson, vd Forsbergs Fritidscenter.

Precis som i bilbranschen är väntetiderna på nya fordon ett problem. Samtidigt som efterfrågan är hög har kompontentbristen tvingat flera stora leverantörer att dra ner på produktionen.

Även husvagnsförsäljningen går bättre än på länge och elektrifieringen av bilflottan märks enligt Forsbergs Fritidscenter på en ökad efterfrågan på vagnar med lägre totalvikt.

Bolaget som ingår i Ratosägda KVD-koncernen är störst i Norden på husbilar och husvagnar. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?