ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Trots coronakris och brexit – CTEK laddar för brittiska elbilar

Batteriladdningsbolaget CTEK Sweden fortsätter sina expansionsplaner för laddning av elbilar med en satsning i Storbritannien, trots coronakrisen och brexit.

”Vi har respekt för vad som händer, men vi tror på vår chans att växa”, säger koncernchefen Jon Lind.

Altorägda CTEK finns redan i 70 länder med sina olika produkter för laddning av bland annat 12- och 24 voltsbatterier samt mätinstrument och spänningsutjämnare. En rad biltillverkare som Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz, Porsche och Rolls-Royce är kunder. 

Efter köpet av Chargestorm 2018 är det mer fokus på laddning av elbilar och laddhybrider. CTEK har både laddboxar till hemmet och större installationer till kommersiella fastigheter.

”Elbilsladdning är det affärsområde som växer snabbast, även om vår grundaffär fortfarande står för största delen. Men elektrifieringen av bilarna innebär en ny era med många nya spelare och vi vill dra fördel av att vi redan finns på marknaden”, säger Jon Lind.

Storbritannien är ett av de länder i Europa där försäljningen av laddbara bilar har ökat. I februari var andelen laddhybrider och elbilar 5,7 procent av nybilsförsäljningen vilket är en fördubbling mot samma tid förra året. Coronakrisen och nedstängningen av det brittiska samhället har sedan slagit hårt mot bilhandeln där den i mars rasade med 44 procent jämfört med 2019 och det var den sämsta marsmånaden sedan 1990-talet. Andelen laddbara bilar ökade dock till 7,3 procent.

”Allting påverkas av corona. Vår efterfrågan har gått ner. Andra kvartalet tror vi blir det värsta. Men det är inte permanent. Vi ser att behoven av våra produkter och tjänster finns kvar”, säger Jon Lind.

Större delen av CTEK:s produkter tillverkas i Kina.

”Vi har inte haft några problem med leveranskedjorna utan våra leveranser har rullat på”, säger Jon Lind. 

Storbritannien har formellt lämnat EU och förhandlingar om villkoren för handeln ska ske under året.

”Vi vet att det blir en förändring, men kan inte göra något annat än att följa utvecklingen och se vad det landar i om det blir tullar eller något annat. Det finns fortfarande behov av att bygga upp infrastrukturen för laddbara bilar och vi har redan ett samarbete med flera brittiska biltillverkare”, säger Jon Lind.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer