1515
Annons

Toyota och Hyundai i täten – men då kan genombrottet komma

Många stora bil- och fordonstillverkare har lagt stor möda och mycket pengar på att utveckla bränslecellsbilar som drivs av vätgas de senaste 30 åren.

Toyotas vätgasbil Mirai.
Toyotas vätgasbil Mirai.

Men kommersialiseringen av tekniken har dröjt och inom personbilsindustrin är det i princip japanska Toyota och koreanska Hyundai som drar ett långsamt gående lok på egen hand. 

Det är inget fel på bilarna, tvärtom är de ett nöje att köra. Men de är dyra och i Sverige har vi fortfarande bara en handfull tankstationer. Medan batterielbilar är vardagsmat är en vätgasbil en väldigt sällsynt företeelse på vägarna.

Kanske kommer genombrottet i stället på marknaden för tyngre transporter. Volvo och Daimler har ett gemensamt utvecklingsbolag och flera aktörer har redan bussar, lastbilar och tåg i trafik.

Ett vätgasfordon har flera likheter med ett renodlat elfordon. Motorn drivs av el i båda fallen och båda har batterier. Men medan en elbil måste ha ett stort och tungt batteri för en acceptabel räckvidd klarar sig bränslecellsbilen med ett mindre batteri eftersom vätgasen ombord kan omvandlas till energi.

Vätgas kan produceras på flera olika sätt, det mest miljövänliga (förutsatt att energikällan är förnybar) är att genom elektrolys spjälka vatten till vätgas och syrgas.

Läs Di:s provkörningar av Toyota Mirai och Hyundai Nexo här:

Toyota Mirai övertygar med fin komfort

Utmärkt i kylan - Hyundai Nexo 

 

 

Minskade utsläpp från svenska bilar – men takten bromsar in

Utsläppen från bilar som köps i Sverige minskar, de senaste tre åren med i snitt 8 procent. Men takten har bromsat in det senaste året då koldioxidutsläppen bara minskat med 1 procent. Och det är stora skillnader mellan olika regioner. Det visar siffror från bilandelsplatsen Wayke.

Foto:Jack Mikrut
Martin Fransson, vd Wayke
Martin Fransson, vd WaykeFoto:Press
Idalina Santamäki, kommunikationsansvarig på Riddermark Bil
Idalina Santamäki, kommunikationsansvarig på Riddermark BilFoto:Press

På tre år har snittutsläppen från de bilar svenskarna köper minskat med 8 procent. Men det senaste året stannar minskningen på 1 procent. En anledning är sannolikt långa leveranstider på nya elbilar. 

Det är också stor skillnad i snittutsläpp bland sålda bilar beroende på var i landet affären görs. I Stockholm har utsläppen per inhandlad bil minskat med 12 procent på tre år, och med 4 procent det senaste året. I Norrbotten har utsläppen de senaste tre åren till exempel minskat med 5 procent. 

I Södermanland har bilarna som köpts högst snittutsläpp, med en skillnad på 16 gram per kilometer jämfört med Stockholm, enligt siffror från bilandelsplatsen Wayke.

”Det ger ett extra utsläpp på flera hundra kilo per år och bil och under bilens livslängd handlar det om åtskilliga ton”, säger vd Martin Fransson.

”Jag tror inte att de regionala skillnaderna har särskilt mycket med miljöengagemang att göra, snarare märks det tydligt att förutsättningarna för att äga elbil skiljer sig åt beroende på var man bor. Möjligheterna att ladda bilen har utvecklats betydligt snabbare i Stockholm.”

Samtidigt som många köpare väntar på redan beställda nya elbilar ökar begagnatförsäljningen kraftigt. På tre år är ökningen 222 procent. 

Idalina Santamäki, kommunikationsansvarig på Riddermark Bil, säger att det är i Stockholm intresset för elbilar är som störst, men att det rör på sig snabbt även i norra Sverige med en ökning i Norrbotten på 120 procent under juli jämfört med samma period förra året.

”Våra laddbara bilar säljs snabbare än övriga bilar. Det är så kul att se hur intresset och nyfikenheten för laddbara bilar ökar. Hela 92 procent av våra elbilsköpare är förstagångs-elbilsköpare vilket säger mycket om hur svenskarna är mer redo för elbil nu”, säger Idalina Santamäki.

Siffrorna utgår från bilförsäljningen i Sverige, nya och begagnade, de senaste tre åren fram till och med halvårsskiftet 2022. Begagnatmarknaden står för ungefär två tredjedelar av den totala bilförsäljningen. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera