1515

Toyota, Mazda och Denso samarbetar kring elbilar

Toyota, Mazda och Denso har ingått ett samarbete för att tillsammans utveckla bastekniker inom eldrivna fordon.

Bild:TT

”För att kunna möta de ökade miljökraven är gemensam forskning ett måste”, säger bolagen i ett gemensamt uttalande, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Den japanska biljätten Toyota, konkurrenten Mazda och Toyotas största underleverantör, Denso, startar ett gemensamt bolag för att utveckla elbilar. Toyota blir dominerande part med ett ägande på 90 procent av samriskbolaget som fått namnet EV Common Architecture Spirit. Övriga 10 procent fördelas jämt mellan Mazda och Denso.

Målet med samarbetet är att komma ikapp rivaler i racet på elbilsmarknaden och att öka produktionen av elbilar.

”Gemensam forskning är ett måste för att världen ska kunna möta de ökade miljökraven”, säger de tre bolagen i ett gemensamt uttalande rapporterar Reuters.

I dagsläget har varken Toyota eller Mazda helt eldrivna modeller i sin bilpark, men ska nu intensfiera arbetet med att lansera sådana.

Det nyetablerade samriskföretaget ska ge plats åt utvalda ingenjörer från de tre bolagen. Bolagen tänker även skapa en affärsstruktur i samriskbolaget som öppnar för deltagande från andra bilföretag och underleverantörer.

Planen är att introducera börja sälja elbilar i Kina de kommande åren. Biljätten meddelar att det nya bolaget ska utveckla en teknik för flera olika sorters fordon, minibilar, passagerarbilar, suvar och lätta lastbilar, skriver Reuters.
Efter beskedet om samarbetet steg Mazdas aktie med 3 procent, Densos med 1,5 medan Toyotas var oförändrad.


Innehåll från SmartReturAnnons

Endast miljön och slutresultatet bryr sig om smart logistik

Vi revolutionerar pallbranschen, säger Markus Jakobsson, Sales Director SmartRetur.
Vi revolutionerar pallbranschen, säger Markus Jakobsson, Sales Director SmartRetur.

Vi tänker inte på det, men allt som transporteras vare sig det är mat, kläder eller möbler transporteras på en pall. Pallar som butiker inte alltid har ett system för att ta hand om. Lösningen är återanvändning och smart teknologi som gör returlogistiken mer transparent, effektiv, lönsam och miljövänlig.

Det rätta namnet på pallar är lastbärare och en vanlig träpall kan användas flera gånger. Den europeiska standardpallen kallas Europall, är gjord av trä och som importland har Sverige ett stort inflöde av dessa pallar.

– Branschen förändras snabbt, fokus på återanvändning snarare än återvinning växer. Marginalerna kommer inte att förbättras för vare sig industrin eller handeln, och hela den internationella leveranskedjan kommer att effektiviseras allt mer, säger Markus Jakobsson Sales Director SmartRetur. 

Linjär modell fungerar inte

Träpallarna är vanligtvis prissatta i leveransen, så handlarna kan använda dem som de vill. Eftersom butikerna inte har några system för att hantera stora mängder tenderar pallarna att ligga och ta plats bakom butikerna.

– Det här ger möjlighet för vissa pallhandlare att tjäna svarta pengar på att ta bort pallarna. Men det är inte hållbart vare sig ekonomiskt eller miljömässigt då upp till 40 procent av alla träpallar kastas i en sådan linjär, ekonomisk modell, förklarar Markus Jakobsson.

Cirkulär ekonomi i praktiken

Lösningen är återanvändning, eller en cirkulär ekonomimodell, där SmartRetur är ledande i Norden, säger Markus Jakobsson, 

– Det innebär att butikskedjorna hyr pallar som lagras, hämtas, repareras och kompletteras vid behov av uthyraren. Årstider och andra fluktuationer är därmed lättare att jämna ut och det blir stordriftsfördelar när flera spelare går samman hos SmartRetur. Det ger en smidig och mer kostnadseffektiv lösning. Smart Retur var först i Norden med att erbjuda en sådan slinga för Europall och revolutionerade därmed ”bakgårdsverksamheten” nästan över en natt. Idag ser vi till att hela 98 procent av lastpallarna återanvänds.

Varför är det smartare?

Återanvändning lönar sig då det är billigare att låta SmartRetur reparera en skadad träpall än att slänga den och köpa en ny. Företaget har ett IT -system som fungerar som bankkonto där kunderna kan se hur många pallar de har och i vilket skick de är i. Där kan de även köpa eller sälja pallar.

– Du kan sätta in pallar i Norge och ta ut dem i Sverige. Vi ser till att all transport är optimerad, så att bilarna inte kör tomma, det är en enorm miljöfördel som vi också rapporterar till våra kunder.

Framtiden är en plastpall

I Norge och Sverige har dagligvaruhandeln börjat använda en plastpall som håller längre än träpallarna. SmartRetur har implementerat plastpallen i Danmark.

– Vår plastpall är mer miljövänlig och ekonomisk, vi vet att det är en pallkvalitet som kommer att passa i många branscher. En plastpall håller 15–20 år, att jämföra med en träpall som håller 1-3 år. Vår lösning ser till att plastpallen går mellan grossister, lager och butiker i en helt sluten slinga som ger 100 procent kontroll, effektiviteten ökar och kostnaderna minskar, avslutar Markus Jakobsson.

Om SmartRetur

Vi tror att det bara är genom återanvändning och smart teknologi som vi kan göra returlogistiken mer transparent för våra kunder och samhället i stort. SmartRetur grundades 2001 i Norge och har även verksamhet i Danmark och Sverige. Totalt har vi 14 effektiva lager, 7 i Sverige. Vi hanterar cirka 15 miljoner enheter per år och vår omsättning 2021 uppskattas till 50 miljoner euro.  

www.smartretur.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SmartRetur och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?