1515

Tesla släpper nya uppgifter om nya modellen

Tesla kompakta suv Model Y kommer att lanseras sent 2019. Den kommer inte att baseras på den mindre Model 3 och inte heller tillverkas i Teslas fabrik i Kalifornien.

Bild:Tesla

Det avslöjade huvudägaren och vd-n Elon Musk vid en aktieägarträff i veckan.
Han meddelade också att produktionsstarten för Model 3 sker som planerat i juli i år, men att väntetiden för många kunder kommer att bli minst ett år.

Tidigare har alla trott att Model Y ska byggas på samma bottenplatta som Model 3, men dessa planer har nu alltså övergetts.

Orsaken är smärtsamma erfarenheter efter att ha baserat suven Model X på samma bottenplatta som Model S.

Få ut mer i pension. Jämför pensionsavgifter här (extern tjänst)

Vd Elon Musk säger nu att Tesla aldrig skulle ha byggt Model X på Model S och liknar den stora suven vid ett Fabergéägg. Inte till formen (även om det onekligen finns vissa likheter), utan på grund av bilens komplexitet och överdrivna tekniska lösningar.

"Jag tycker verkligen att det var ett misstag att utveckla Model X från samma bottenplatta som Model S. Det hade varit bättre att bara konstruera en suv på det sätt en suv ska vara konstruerad och konstruera en sedan som en sedan ska vara konstruerad. Annars försöker du bara klämma in något med ett skohorn som inte är förnuftigt", sa Musk.

Men han är samtidigt – som vanligt – oerhört positiv till sin nya modell:

"Jag är verkligen exalterad över Model Y. Vi siktar på att den ska vara på vägarna 2019", förklarade Musk.

Enligt Musk är Model Y nyckeln till att Tesla ska nå målet en miljon bilar 2020.
Han har tidigare förklarat att kostnaderna för att utveckla och tillverka Model Y ska halveras, genom helt nya metoder.

Tesla kommer att upphöra med det konventionella blybatteriet på 12 volt och använda annan teknik för bilens elsystem. Tanken är också att minska kablaget dramatiskt och därmed också förenkla tillverkningsprocessen – som enligt Elon Musk blir betydligt mer automatiserad, särskilt för Model Y:

"Tillverkningen av Model 3 blir mer jämförbar med de bästa fabrikerna i världen, medan Model Y blir något helt annat. Det finns ett antal av verkligt stora förbättringar av tillverkningsprocessen som tillåter oss att bygga en bil på ett sätt som en bil aldrig byggts förut", förklarade Musk för en tid sedan.

Vid aktieägarträffen förklarade Elon Musk att bilen inte ska tillverkas i den befintliga fabriken i Freemont i Kalifornien, vilket innebär att Tesla ska troligen kommer att öppna ännu en bilfabrik, även om det finns en hel del ledig kapacitet i Nordamerika.

Den omtalade lastbilen ska presenteras i september, men tillverkningen ser nu ut att starta tidigast om ett par år.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?