Sedan Xpeng Motors i slutet på sommaren 2020 noterades på börsen i USA till ett värde av cirka 12,7 miljarder kronor har Xpeng fortsatt jakten på att få in pengar för att ge bränsle åt ytterligare tillväxt och ta position på den amerikanska marknaden, och då främst mot den dominerande spelaren Tesla.
Den senaste investeringen i Xpeng kommer från myndighetshåll. Det är den kinesiska provinsen Guangdong som ger elbilstillverkaren ett tillskott på cirka 650 miljoner kronor.
Xpeng, som bland annat backas av den kinesiska e-handelsjätten Alibaba, fick i september i fjol in cirka 610 miljoner kronor från myndigheter i Guangzhou, och säkrade en kreditlina på nästan 17 miljarder kronor från flera statligt ägda banker i Kina.
I förra veckan rapporterade bland andra Reuters om att Xpeng, liksom Nio och Li Auto, även planerar en så kallad sekundärnotering i Hongkong senare i år.
Trion avser att sälja vardera minst 5 procent av aktiekapitalet i Hongkong, enligt Reuters källor. Det innebär att bolagen får in sammanlagt drygt 42 miljarder kronor, baserat på bolagens värderingar i början på förra veckan.
Nio, Li Auto och Xpeng har tagit in totalt nära 128 miljarder kronor från de amerikanska kapitalmarknaderna sedan 2018.
Enligtkällor till Reuters överväger dessutom Xpeng en tredje notering i Shanghai.
LÄS OCKSÅ Elon Musks rival i full färd mot Sverige
Xpengs första bil, G3, började byggas 2018. De första Xpeng-bilarna anlände till Norge i december i fjol och under året ska det vara dags för Sverige, först med modellen G3 och senare med P7.
I Norge kostar modellen G3 från 358.000 norska kronor, vilket kan jämföras med 469.000 för Polestar 2 och 399.900 för Tesla Model 3.
Xpengs huvudkontor ligger i Kina, men bolaget har även kontor i Kalifornien. Likt Apple och Tesla håller man i sin egen utveckling av både teknik och mjukvara.