1515
Annons

Tesla betalar irriterade norrmän

Tesla tvingas betala ut miljonbelopp till 126 missnöjda kunder i Norge.

Bilägarna krävde pengar sedan den bil de köpt, Tesla Model S P85D, inte motsvarat den motoreffekt och acceleration som uppgavs i marknadsföringen när bilarna såldes.

Bild:Marcio Jose Sanchez

Uppgörelsen mellan Tesla och de missnöjda bilägarna skedde bara dagar innan saken skulle prövas i Oslo tingsrätt. Förhandlingen skulle börja måndagen 12 december och ta fem dagar i anspråk.

Men i ett brev till tingsrätten förklarade Tesla-ägarnas advokater att de ville dra tillbaka stämningen.

Det kunderna vände sig mot var dels den uppgivna motoreffekten på 700 hk, dels siffran för accelerationen från 0 till 100: 3,4 sekunder.

Tesla hävdade att den maximala kraften i de två motorerna uppgår till 700 hk, men medger nu att tekniska begränsningar gör att batterierna inte kan leverera tillräckligt med el till motorerna. Redan under förra hösten ändrade Tesla också den officiella siffran från 700 till 469 hk.

Bilägarna klagar också på att siffran för acceleration hade mätts upp med "rullande start".

De 126 ägarna hade begärt 129.700 kronor i ersättning, vilket är prisskillnaden mellan deras P85D och den vanliga 85D.

Enligt tidningen Dagens Näringsliv har Tesla nu gått med på att betala hälften, 65.000 norska kronor, i ersättning till var och en av bilägarna – eller erbjudit dem att välja från sex alternativa lösningar. De består av uppgradering till "ludicrous mode", rabatt på 80.000 kronor vid köp av ny bil eller fyra nya hjul, i kombination med kontantersättning på 35 000 kronor eller rabatt vid köp av ny bil på 50 000 kronor.

Redan tidigare har Tesla förlorat ett mål mot sex andra kunder i Forbrukertvistutvalget, Norges svar på Allmänna reklamationsnämnden, där den amerikanska tillverkaren måste betala mellan 20.000 och 50.000 kronor till var och en.

Vad är din bil värd? Här får du hjälp med värdering och försäljning (extern tjänst)

Norge har länge varit en av Teslas största marknader, men under 2016 har försäljningen bromsat rejält. Under årets elva första månader har det sålts 24 procent färre Tesla-bilar än under motsvarade period i fjol.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?