Svensken vill göra Di Caprios vrålåk till en Tesla-konkurrent

Från att ha tillverkat exklusiva lyxbilar till kändisar som Leonardo Di Caprio och Alicia Keys siktar nu Karma Automotive på en betydligt bredare marknad. Med nya billigare modellen GSe-6 vill biltillverkaren vara ett alternativ till både Tesla och Porsche. Fast lite roligare.

Svensken Stefan Gudmundsson har en nyckelroll på den USA-baserade uppstickaren.
Svensken Stefan Gudmundsson har en nyckelroll på den USA-baserade uppstickaren.Foto:Pressbild
Karma's SC1 Vision Concept .
Karma's SC1 Vision Concept .Foto:Drew Phillips
Karma's SC1 Vision ConceptFoto:Drew Phillips
2021 släpps den helt elektriska Revero GTE. På bilden den upphottade varianten på originalet Revero GT.Foto:Drew Phillips
2021 släpps den helt elektriska Revero GTE.
2021 släpps den helt elektriska Revero GTE.Foto:Pressbild

”Man brukar kalla Tesla för Silicon Valleys Toyota Camry – för alla har dem. Det finns för många Porschar också. Ingen reagerar längre. Det gör de när vår bil kör förbi”, säger svensken Stefan Gudmundsson som har en nyckelroll på den USA-baserade uppstickaren.

För de flesta bolag som sysslar med elektrifiering har 2020 varit ett gyllene tillfälle att visa upp sig. Men kaliforniska Karma Automotive gjorde precis tvärtom. Bolaget gick under jorden, hämtade in 100 miljoner dollar i nytt kapital och tog tag i den stora frågan: Vad vill vi egentligen vara för bolag? 

In kom svensken Stefan Gudmundsson med en gedigen karriär inom fordonsindustrin bakom sig. Han rekryterades till Volvo från Chalmers på 90-talet, och var med och drev utvecklingen inom ett område som i dag är känt som uppkopplade bilar, däribland den första generationens navigationssystem.

Han hann göra ett inhopp på koreanska biltillverkaren Hyundai och på U-blox, en skapare av trådlösa halvledare och moduler, innan han i slutet på 2019 fick frågan att kliva in som strategisk utvecklingschef (CIO) på Karma Automotive. I januari 2020 tillträdde han. Och sedan kom pandemin.

”Covid har inneburit fruktansvärt mycket extra jobb, men viruset innebar också ett tryck på paus-knappen vilket lät oss lägga nya planer. Och att exekutera dessa”, säger Stefan Gudmundsson från biltillverkarens huvudkontor i Irvine, Kalifornien.

Karma Automotive är vid sidan av Lucid Motors, Fisker och Nikola en av uppstickarna som vill ta upp kampen med Tesla.  

Förra året rullade de ut cirka 550 exemplar av sin Revero GT, en lyxig elhybrid med en prislapp som startar på 1,2 miljoner kronor. Med produktionsanläggningar i Moreno Valley är Karma en av få USA-baserade uppstickare som både designar, utvecklar och bygger sina egna bilar vid sidan av just Tesla. Att äga hela kedjan öppnar upp möjligheter.

”Vi kommer att fortsätta att bygga lyxbilar, men vi kommer också gå upp och bygga ännu lyxigare skräddarsydda bilar med 1.100 hästkrafter, där köpare kommer att kunna arbeta direkt med Karmas designers och tillsammans med dem skapa en helt unik bil baserad på sin individuella smak”, säger Gudmundsson och fortsätter:

”Men redan nästa år börjar vi bygga bilar för en större marknad så vi kommer ner i det övre Tesla-skiktet”, säger Gudmundsson. 

2021 släpps den helt elektriska Revero GTE vars prislapp ska pressas ner mot 100.000 dollar för att tilltala en bredare marknad. Men det är modellen GSe-6 som bolaget sätter sitt hopp till. Med en prislapp på 79.900 dollar närmar de sig de mer namnkunniga konkurrenterna Lucid Air som startar på 71.900 dollar och Teslas Model S som börjar på 69.900 dollar.

Karma anstränger sig för att profilera sig som en miljövänlig biltillverkare. Bilmärkets tyger och läder kommer alltid från miljöcertifierade anläggningar, veganskt läder är ett standardalternativ. Väljer du trä i inredningen är det alltid återvunnet, antingen från stormfällda träd, från sjunkna båtar eller brandskadade skogar i Kalifornien för att nämna några exempel. 

”Man blir akut påmind om klimatkrisen med värmerekord, bränder och annan djävulskap. För många är det också en image att köra elbil. Men man vill inte ha en tråkig bil. Utan något med 500-600 hästkrafter.”

Det tredje benet i den nya strategin – förutom att bli både dyrare och billigare – är att hjälpa andra företag.

”Vi har en massa teknik. Varför ska vi sitta och hålla på den? Vi kan sälja våra komponenter. Vi kan också designa åt andra, eller hjälpa dem att elektrifiera. En miljon bilar som kommer ut under de närmsta åren kommer att behöva byta från bensin och diesel till elektrifierat. Det finns en stor aptit för den här typen av system. Marknaden är enorm”, säger Stefan Gudmundsson.

Karma tecknade tidigare i år ett kontrakt med amerikanska Ayro om att elektrifiera 20.000 av deras fordon, en affär som uppges vara värd över 300 miljoner dollar de närmaste tre åren. 

Alicia Keyes, Justin Bieber och Leonardo Di Caprio är tre kända ansikten som ägt en Fisker Karma.
Alicia Keyes, Justin Bieber och Leonardo Di Caprio är tre kända ansikten som ägt en Fisker Karma.Foto:TT

 


Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Så kan företag säkra el till ett stabilt pris på lång sikt – och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle

Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.
Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.

Genom att investera i en solcellspark kan företag framtidssäkra sin el-leverans till ett stabilt pris, bidra till samhällets energiomställning och signalera till kunder att man aktivt arbetar för ökad hållbarhet.

– Företag har länge varit frikostiga med att sätta sitt namn på arenor och idrottslag. Här öppnar sig en ny möjlighet att kunna visa sitt miljöengagemang och hållbarhetstänk. Det har ett enormt marknadsföringsvärde som kan gynna företagets affärer, säger Jonas Helander, tf VD på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Utbyggnaden av solenergi i Sverige och framförallt i världen går fort. Det gör att priserna på solceller kraftigt har sjunkit samtidigt som forskning och utveckling har gett högre effekt.

IEA, Internationella Energimyndigheten, utnämnde nyligen solenergi som den nya kungen av den globala elmarknaden i sin senaste rapport, vilket är inte är förvånande då solceller har många fördelar jämfört med andra metoder att producera el. 

Den tar inte slut, till skillnad från kol, olja och naturgas. Solel har minimal miljöpåverkan efter uppbyggnadsfasen, driften är tyst, panelerna är diskreta och en färdig solcellsanläggning är näst intill underhållsfri, vilket håller driftskostnaderna nere.

Solceller - framtidens energilösning

Hittills har diskussioner om solpaneler oftast handlat om mindre anläggningar som villaägare eller företag monterar på sitt tak. Nu öppnas en möjlighet för företag att på ett enklare sätt helt eller som delägare investera i större solcellsparker.

– Att ett företag bygger en egen solcellspark visar att man är en del av någonting nytt och tar en aktiv del i energiomställningen. Det finns också konkreta fördelar som att solenergi är det snabbaste och billigaste kraftslaget när det kommer till att bygga ny energiproduktion. Solenergi är ett bra komplement till det svenska elsystemet som till stor del består av vind-, vatten-, och kärnkraft, säger Jonas Helander.

Elpriset i Sverige kan variera väldigt mycket och bestäms av tillgång och efterfrågan på en marknad med flera hundra aktörer. Denna osäkerhetsfaktor kan bli kostsam för företag.

Med en egen solcellspark blir priset betydligt mer stabilt. 

– Många är oroliga över att el-priset går upp och ner. Det är oförutsägbart och det blir svårt att planera sin verksamhet. Med en egen solcellspark säkrar man alltså upp en del av sin förbrukning till ett långsiktigt fastställt elpris eftersom man vet vad anläggningen kostar över tid, säger han och fortsätter:

– Genom ett upplägg med en solcellsentreprenör som oss tillsammans med ett elhandelsbolag, kan vi erbjuda ett långsiktigt stabilt elpris. Det kommer att gynna företagets verksamhet.

EnergiEngagemang har stor kunskap och erfarenhet av att bygga större solcellsparker. Bland annat har företaget byggt Sveriges största solcellspark längs E20 utanför Strängnäs. Den består av 41600 solpaneler och levererar el åt bostadsrättsföreningar inom HSB Södermanland.

– Det här upplägget är speciellt lämpligt till företag med många mindre filialer eller som har verksamhet där det helt enkelt inte lämpar sig att bygga solcellsanläggningar på befintligt tak. Det finns gott om lågproduktiv jordbruksmark som ligger i träda och som med fördel kan användas för att bygga en större solcellspark, säger han.

Stort PR-värde med solcellspark

För ett företag har en solcellspark ett stort marknadsföringsvärde som kan gynna affärerna.

– Bygger man en solcellspark längs en motorväg skapas ett visuellt intryck för förbipasserande. Det blir som en stor reklamskylt som visar att företaget är en del av energiomställningen till ett mer hållbart samhälle och att man jobbar för framtiden, säger Jonas Helander.

Även om en solcellsanläggning kräver en hög initial investeringskostnad räknar man med att få tillbaka kostnaden på betydligt kortare tid än solcellsparkens livslängd.

– Återbetalningstiden på en solcellspark är drygt 10 år, men parken är gångbar i minst 35 år. Det man bör tänka på är att om man inte gör något alls har man samma osäkra elkostnader kvar. Passivitet har ett pris även det. En solcellsanläggning kan skapa trygghet för ett företag, avslutar han.

Fakta EnergiEngagemang 

EnergiEngagemang har sina rötter i Sörmland men installerar solcellsanläggningar i hela Sverige. Sedan starten 2012 har de varit en av Sveriges ledande solcellsinstallatörer för lantbruk, industri, fastighetsbolag och BRFer. EnergiEngagemang är en Certifierad installatör av solel enligt krav från Energimyndigheten, är registrerade hos Elsäkerhetsverket och Di Gasell för andra året i rad.

Läs mer på www.energiengagemang.se

 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?