Svensken vill göra Di Caprios vrålåk till en Tesla-konkurrent

Från att ha tillverkat exklusiva lyxbilar till kändisar som Leonardo Di Caprio och Alicia Keys siktar nu Karma Automotive på en betydligt bredare marknad. Med nya billigare modellen GSe-6 vill biltillverkaren vara ett alternativ till både Tesla och Porsche. Fast lite roligare.

Svensken Stefan Gudmundsson har en nyckelroll på den USA-baserade uppstickaren.
Svensken Stefan Gudmundsson har en nyckelroll på den USA-baserade uppstickaren.Foto:Pressbild
Karma's SC1 Vision Concept .
Karma's SC1 Vision Concept .Foto:Drew Phillips
Karma's SC1 Vision ConceptFoto:Drew Phillips
2021 släpps den helt elektriska Revero GTE. På bilden den upphottade varianten på originalet Revero GT.Foto:Drew Phillips
2021 släpps den helt elektriska Revero GTE.
2021 släpps den helt elektriska Revero GTE.Foto:Pressbild

”Man brukar kalla Tesla för Silicon Valleys Toyota Camry – för alla har dem. Det finns för många Porschar också. Ingen reagerar längre. Det gör de när vår bil kör förbi”, säger svensken Stefan Gudmundsson som har en nyckelroll på den USA-baserade uppstickaren.

För de flesta bolag som sysslar med elektrifiering har 2020 varit ett gyllene tillfälle att visa upp sig. Men kaliforniska Karma Automotive gjorde precis tvärtom. Bolaget gick under jorden, hämtade in 100 miljoner dollar i nytt kapital och tog tag i den stora frågan: Vad vill vi egentligen vara för bolag? 

In kom svensken Stefan Gudmundsson med en gedigen karriär inom fordonsindustrin bakom sig. Han rekryterades till Volvo från Chalmers på 90-talet, och var med och drev utvecklingen inom ett område som i dag är känt som uppkopplade bilar, däribland den första generationens navigationssystem.

Han hann göra ett inhopp på koreanska biltillverkaren Hyundai och på U-blox, en skapare av trådlösa halvledare och moduler, innan han i slutet på 2019 fick frågan att kliva in som strategisk utvecklingschef (CIO) på Karma Automotive. I januari 2020 tillträdde han. Och sedan kom pandemin.

”Covid har inneburit fruktansvärt mycket extra jobb, men viruset innebar också ett tryck på paus-knappen vilket lät oss lägga nya planer. Och att exekutera dessa”, säger Stefan Gudmundsson från biltillverkarens huvudkontor i Irvine, Kalifornien.

Karma Automotive är vid sidan av Lucid Motors, Fisker och Nikola en av uppstickarna som vill ta upp kampen med Tesla.  

Förra året rullade de ut cirka 550 exemplar av sin Revero GT, en lyxig elhybrid med en prislapp som startar på 1,2 miljoner kronor. Med produktionsanläggningar i Moreno Valley är Karma en av få USA-baserade uppstickare som både designar, utvecklar och bygger sina egna bilar vid sidan av just Tesla. Att äga hela kedjan öppnar upp möjligheter.

”Vi kommer att fortsätta att bygga lyxbilar, men vi kommer också gå upp och bygga ännu lyxigare skräddarsydda bilar med 1.100 hästkrafter, där köpare kommer att kunna arbeta direkt med Karmas designers och tillsammans med dem skapa en helt unik bil baserad på sin individuella smak”, säger Gudmundsson och fortsätter:

”Men redan nästa år börjar vi bygga bilar för en större marknad så vi kommer ner i det övre Tesla-skiktet”, säger Gudmundsson. 

2021 släpps den helt elektriska Revero GTE vars prislapp ska pressas ner mot 100.000 dollar för att tilltala en bredare marknad. Men det är modellen GSe-6 som bolaget sätter sitt hopp till. Med en prislapp på 79.900 dollar närmar de sig de mer namnkunniga konkurrenterna Lucid Air som startar på 71.900 dollar och Teslas Model S som börjar på 69.900 dollar.

Karma anstränger sig för att profilera sig som en miljövänlig biltillverkare. Bilmärkets tyger och läder kommer alltid från miljöcertifierade anläggningar, veganskt läder är ett standardalternativ. Väljer du trä i inredningen är det alltid återvunnet, antingen från stormfällda träd, från sjunkna båtar eller brandskadade skogar i Kalifornien för att nämna några exempel. 

”Man blir akut påmind om klimatkrisen med värmerekord, bränder och annan djävulskap. För många är det också en image att köra elbil. Men man vill inte ha en tråkig bil. Utan något med 500-600 hästkrafter.”

Det tredje benet i den nya strategin – förutom att bli både dyrare och billigare – är att hjälpa andra företag.

”Vi har en massa teknik. Varför ska vi sitta och hålla på den? Vi kan sälja våra komponenter. Vi kan också designa åt andra, eller hjälpa dem att elektrifiera. En miljon bilar som kommer ut under de närmsta åren kommer att behöva byta från bensin och diesel till elektrifierat. Det finns en stor aptit för den här typen av system. Marknaden är enorm”, säger Stefan Gudmundsson.

Karma tecknade tidigare i år ett kontrakt med amerikanska Ayro om att elektrifiera 20.000 av deras fordon, en affär som uppges vara värd över 300 miljoner dollar de närmaste tre åren. 

Alicia Keyes, Justin Bieber och Leonardo Di Caprio är tre kända ansikten som ägt en Fisker Karma.
Alicia Keyes, Justin Bieber och Leonardo Di Caprio är tre kända ansikten som ägt en Fisker Karma.Foto:TT

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?