1515
Annons

Svenske toppchefen gör Mercedes bilar smartare

När bilarna ska bli smartare hårdnar kampen om mjukvaran – bilens hjärna.

Mercedes-Benz vill ta kontrollen och utvecklar ett eget operativsystem.

Ansvarig är en svensk, 49-årige Magnus Östberg.

”Digital lyx handlar om att ge tillbaka tid”, säger han.

Foto:Di

Den tyska jätten, som i vintras knoppade av sin lastbilsenhet till Daimler Truck och bytte namn från Daimler till Mercedes-Benz för personbilarna, har ökat takten vad gäller både elektrifiering och digitalisering. Det är två tekniska megasprång som sker samtidigt. Bilarna får elektriska drivlinor och det skapar också nya behov hos förarna. 

”Vi pratar mycket om räckvidden, men kontroll över laddningen är också centralt och där spelar mjukvaran en avgörande roll. Föraren ska få förslag på när och var det är bäst att ladda om man är ute på en långtur, se om laddarna är lediga och så vidare. Kunden har höga förväntningar på digitalisering i en elbil”, säger Magnus Östberg som i september började på en nyinrättad tjänst som Mercedes-Benz mjukvaruchef.

Han ansvarar för utvecklingen av det nya operativsystemet, MB.OS, som ska vara klart 2024. 

”Det är vad vi kallar en chip-till-moln-arkitektur där vi får möjlighet att trådlöst uppdatera allt från infotainment och bekvämlighet till batteristyrning och säkerhet”, säger han.

”Människor har fått en digital livsstil där man utgår från att de tekniska produkterna uppdateras och skiftet mellan olika delar ska ske sömlöst”, säger Magnus Östberg.
”Människor har fått en digital livsstil där man utgår från att de tekniska produkterna uppdateras och skiftet mellan olika delar ska ske sömlöst”, säger Magnus Östberg.Foto:Di

EQ är varumärket som står för elektrisk intelligens. Tidigare i år visade Mercedes-Benz med konceptbilen Vision EQXX att det går att köra 100 mil på el vid en körning från Tyskland till franska Rivieran.

”Vi vet att vi inte leder mjukvaruutvecklingen i dag, men vi vill bli ledande på samma sätt som vi inte ledde elektrifieringen för några år sedan, men nu har klivit fram”, säger Magnus Östberg när Di träffar honom under ett besök i Göteborg.

Han ökar på andelen svenskar i biljättens toppskikt. Sedan 2019 har Mercedes-Benz en svensk vd i form av Ola Källenius, som har gjort hela sin karriär på olika poster i Daimler. De båda kände inte varandra innan.

”Jag visste så klart vem han var, men vi var inte närmare bekanta. Jag träffade honom först i samband med det här jobbet”, säger Magnus Östberg på en svåridentifierbar dialekt.

”Jag är född i Örnsköldsvik och uppvuxen i Dalarna, närmare bestämt Avesta. Om jag vill kan jag prata som en rumpmas”, säger Magnus Östberg och visar att de gamla takterna sitter i.

Från Dalarna flyttade han till Göteborg och utbildade sig till ingenjör på Chalmers. Första jobbet blev på konsultbolaget Mecel med mjukvara mot fordonsindustrin.

”Systemperspektivet är det som lockar mig mest, hur mjukvara och hårdvara integreras”, säger han.

I 20 år var hans arbetsgivare underleverantören Delphi, som numera heter Aptiv, i Tyskland och USA. Där var hans områden mjukvara för fordon, infotainment och telematik. När han fick erbjudandet från Mercedes-Benz var han chef för mjukvarusystem på Aptiv i Detroit där han fortfarande bor med fru och barnen, tvillingar på 15 år.

”Vi har bott växelvis i Detroit och Tyskland och med mitt nuvarande jobb blir det många resor till Tyskland”, säger han.

Född i Örnsköldsvik och uppvuxen i Dalarna. ”Om jag vill kan jag prata som en rumpmas.”
Född i Örnsköldsvik och uppvuxen i Dalarna. ”Om jag vill kan jag prata som en rumpmas.”Foto:Di

När bilarna blir allt mer som rullande datorer har det varit guldläge för it-bolagen att sälja sina tjänster, men bilindustrin vill återta kontrollen och sköta mjukvaruutvecklingen själva. Bland annat har Volkswagen sagt att man ska bli ett teknikbolag och utveckla sitt eget operativsystem. Volvo Cars samarbetar visserligen med Google för operativsystemet, men ska utveckla minst hälften av sin mjukvara på egen hand till 2025.

Mercedes-Benz har bestämt sig för att driva sin egen teknikutveckling på mjukvarusidan.

”Vi ska fortsätta att ha partner, men vi ska ha kontroll över integrationen”, säger Magnus Östberg.

I april öppnade Mercedes-Benz ett mjukvarucenter i tyska Sindelfingen utanför Stuttgart, en satsning på 200 miljoner euro, motsvarande drygt 2 miljarder kronor. Totalt rekryterar tillverkaren 3 000 mjukvaruutvecklare och målet är 10 000 utvecklare på olika platser i världen.

Istället för att jobba på att nästa bilmodell förbättras, ska bilarna förbättras kontinuerligt.

”Människor har fått en digital livsstil där man utgår från att de tekniska produkterna uppdateras och skiftet mellan olika delar ska ske sömlöst”, säger Magnus Östberg.

Självkörande bilar ska göra trafiken säkrare, men de kan också bli ett mål för cyberattacker. 

”Säkerhet är högsta prioritet och det är ett av skälen till att vi vill ha kontrollen över mjukvaran själva”, säger Magnus Östberg.

För att de smarta funktionerna ska hjälpa föraren på olika sätt måste man också vara beredd att dela med sig av data. Bilens system lagrar och lär sig förarens beteende och ger förslag. 

”Om kunden tillåter så kan vi också få veta om kunden är missnöjd med vår produkt. Veta vilka klick de gör, om de svär åt någon funktion”, säger Magnus Östberg.

Vilken funktion gillar du bäst?
”Hyperscreen är fantastisk med allt du behöver på ett smart sätt”, säger han.

Det är en skärm som finns som tillval för den elektriska flaggskeppsmodellen EQS. Den löper över hela instrumentbrädans bredd.

Hur ser du på risken för att föraren tappar uppmärksamheten på körningen på grund av skärmen?
”Vi jobbar hårt med att det ska vara användarvänligt för att minska de riskerna”, säger han.

Därför finns det sensorer som läser av var förarens ögon tittar och delar av skärmen släcks ner om man tittar på passagerarsidan. Om man inte har ögonen på vägen varnar bilen.

Med fler självkörande funktioner försvinner också de riskerna. Mercedes-Benz är först med att ha fått godkänt för autonom körning under vissa omständigheter med sin Drive Pilot i S-klass och EQS.

På den internationella 5-gradiga skalan för självkörande bilar handlar det om nivå 3. I praktiken innebär det att bilen kan ta över körningen på motorvägar i farter upp till 60 kilometer i timman när det är okej väder, vilket betyder att det enbart är tänkt att fungera vid köbildning.

”Det är något helt annat än de systemen vi har på nivå 2 som hjälper föraren. Här kan man verkligen släppa ratten och göra något annat. Det är i linje med att vi vill ge tillbaka tid till bilförarna”, säger Magnus Östberg.

Nivå 3 innebär att föraren ändå måste vara beredd att ta tillbaka kontrollen om bilen larmar. Hos Mercedes är det 15 sekunders inställningstid. Det går inte att sova eller sätta sig i baksätet.

”Nej, man kan inte sova, men det går bra att titta på film, mejla och göra annat som du annars inte kan göra när du kör”, säger Magnus Östberg.

Ännu så länge är systemet endast certifierat i Tyskland, men det är tänkt att utökas till fler marknader beroende på hur regelverken är utformade.

”Vi ser också att vi successivt kan utöka systemet till att fungera på fler typer av vägar och i högre fart”, säger Magnus Östberg.

 

 


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?