ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Svenske stjärn-vd:ns förslag på krisåtgärder läckta

  • Foto: Joey Abrait

Läckta åtgärdsförslag från Damilers vd Ola Källenius ämnade att få ordning på lönsamheten har sänkt temperaturen till fryspunkten i fordonskoncernen, rapporterar Süddeutsche Zeitung. 

Ola Källenius förslag inkluderar bland annat att kommande års löneökningar ställs in - något som inte begärts sedan finanskrisen, enligt tidningen. 

I likhet med föregångaren Dieter Zetsche har Ola Källenius sagt sig vara fast besluten om att få ordning på den krympande lönsamheten genom att skära kostnader sedan han intog koncernchefsrollen i maj, men beskeden har hittills låtit vänta på sig. 

Frågan har varit avsedd att avhandlas som huvudnummer under en kapitalmarknadsdag i London under nästkommande vecka. Men redan under fredagen läckte planen ut via lokala Süddeutsche Zeitung och möttes av ett känslosvall i arbetsstyrkan.

Utöver neddragningar i chefsleden, 1.100 ”högavlönade chefer” ska bort, väntas Ola Källenius också begära att den årliga löneförhandlingen för alla de tyska medarbetarna ställs in, erfar tidningen. Det är en begäran som inte gjorts sedan finanskrisen 2008.

”Jag är kategoriskt mycket negativ till förslaget. Visst är läget mer kritiskt än väntat, men inte på något sätt jämförbart med 2008”, skriver Michael Brecht, arbetarrepresentant i Daimlers styrelse, i ett mejl som cirkulerats till samtliga tyska anställda.

”Det här kravet kommer med rätta att röra upp känslor och oförståelse i leden”, konstaterar han.

När den svenske vd:n tillträdde hade rörelsemarginalen i personbilsdivisionen Mercedes-Benz precis rasat till 6,1 procent i det första kvartalet, från 9 procent samma kvartal året innan. Målet är nu en långsiktig marginal på 8-10 procent.

Den lönsamhetskris som råder hos Daimler är dock knappast de anställdas fel, utan ledningens, menar Michael Brecht. Han pekar särskilt på den så kallade dieselskandalen, där Daimler var bland de tyska fordonsbolag som bevisades ha manipulerat utsläppsmekanik för att framställa sina motorer som mer miljövänliga än vad de egentligen var. Skandalen har renderat i miljardböter för de inblandade tillverkarna.

Michael Brecht fortsätter med att likna stämningen i styrelserummet efter att Ola Källenius presenterat sitt förslag med årstidens väderlek.

”Höstmörkret rullade in där och då. Det är ännu inte genomfruset, men stormen var i ankommande alltmedan de mörka molnen tornade upp sig”, skriver han.

Möjligheten att nå en uppgörelse mellan de anställda och bolaget avseende lönefrågan innan Ola Källenius går upp på scenen i London i nästa vecka är helt uteslutet, säger styrelseledamoten.

Enligt Michael Brecht var bemötandet från bolaget besvikelse och det påpekades att de anställda uppenbarligen inte förstått hur allvarligt läget faktiskt är för koncernen.

Daimler omsatte i fjol 167 miljarder euro och redovisade en vinst på 11,1 miljarder euro. Året innan var vinsten 13,3 miljarder euro på omsättningen 141 miljarder euro. Koncernen har 300.000 anställda globalt och konkurrerar på bilsidan som Mercedes Benz samt som Mercedes som Volvo Lastvagnars främsta rival.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer