ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Svenske Ola Källenius ska styra Daimler rätt

  • Svenske Ola Källenius får en tuff utmaning som ny vd för Daimler. Bilden är tagen när han talade på Di:s konferens Stora Bildagen i december. Foto: Jack Mikrut

Ola Källenius är nu den mäktigaste svensken i den internationella bilvärlden när han tagit över som vd för tyska fordonsjätten Daimler.

Hans företrädare, Dieter Zetsche, gav honom ett beskt sparpaket i överlämningen.

Daimlers bolagsstämma i Berlin på onsdagen var 66-årige Dieter Zetsches sista som koncernchef efter 13 år på den posten - bland de längsta i branschen. Nu ska han ha en paus från företaget i två år för att sedan enligt planerna komma tillbaka till styrelsen.

Han lämnar i en tid när Daimler står inför svåra utmaningar. Lönsamheten har rasat liksom aktiekursen. Vinsten sjönk med 16 procent första kvartalet. Personbilsmärket Mercedes-Benz minskade sin försäljning med 7 procent och rörelsemarginalen föll till 6,1 procent jämfört med 9 procent samma kvartal i fjol. Samtidigt kritiseras Mercedes-Benz för höga koldioxidutsläpp och misstänks för en kartell ihop med de andra tyska biltillverkarna som ska ha försenat bättre rening av utsläpp.

I sitt tal till stämman var den avgående Daimlerchefen tydlig med att nu väntar besparingar på alla plan. 

”Vi kan och ska inte vara nöjd med den nuvarande nivån av lönsamhet. Generellt blir inte villkoren lättare. Tillsammans med externa faktorer känner vi också av de finansiella effekterna av bolagets transformering. De senaste fem åren har de årliga investeringarna ökat med mer än 50 procent”, sa han.

Ingenting ska undgå kostnadsjakten.

”Allt ska undersökas: fasta och rörliga kostnader, material- och personalkostnader, investeringsprojekt, vertikal integrering och produktsortiment”, sa Dieter Zetsche.

Han gav också Ola Källenius ett mål att uppfylla lagom till Dieter Zetsche själv väntas komma tillbaka till styrelsen. 

”Målet är att Mercedes-Benz ska ha en lönsamhet på 8-10 procent 2021”.

Successionsordningen har planerats för en längre tid. Ola Källenius har liksom Dieter Zetsche ägnat hela sitt yrkesliv åt Daimler. För 25 år sedan kom han in som praktikant och har gjort karriär inom olika avdelningar, bland annat som ansvarig för prestandadivisionen AMG och utvecklingen av Formel 1-motorer. Närmast har han varit Daimlers forsknings- och utvecklingschef och dessförinnan var han global försäljningschef för Mercedes-Benz. 

Daimler gick redan i höstas ut med att Ola Källenius skulle väljas till ny vd under bolagsstämman.

”De kommande 5–15 år kommer industrin att förändras enormt. Om man har en inneboende strävan, om man aldrig står stilla utan alltid ser nästa gräns, då älskar man det. Samtidigt är det finansiellt en större utmaning. Så vi måste navigera rätt”, sa han då till Di.

Ola Källenius är född i Västervik och uppvuxen i Malmö och Danderyd. Utbildad på Handelshögskolan i Stockholm och St Gallenuniverstitet i Schweiz. Han bor utanför Stuttgart och har fru och tre barn. 

Det blir en klar föryngring på vd-posten. Ola Källenius fyller 50 år om bara ett par veckor. Han är den första icke-tysken som basar över Daimler som är störst i världen på lastbilar och i fjol sålde 2,4 miljoner personbilar under märkena Mercedes-Benz och Smart.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies