Svenskarna startade elbilsbolag i Östafrika – expanderar till Sverige

Den svenska uppstickaren Opibus konverterar fossildrivna safaribilar till elbilar i Östafrika. Men nu ska man bredda verksamheten och etablera sig i Sverige. Läs mer här och se intervjun med Filip Gardler, en av två vd:ar på Opibus, i Di-tv Motor.

Foto:Joey Abrait
Foto:@JOEY ABRAIT, Joey Abrait

Opibus började så sent som 2018 bygga om safarifordon till elbilar i Kenya. Företaget jobbar även med förnybar energi och med att bygga infrastruktur för laddning av elbilar i landet. Till 2021-2022 ska man göra cirka 1.000 fordonskonverteringar per år i Östafrika.

Men safariindustrin är bara en instegsmarknad. Nu bygger bolaget även motorcyklar och arbetar med laddinfrastruktur.

”Det finns omkring 1,2 miljarder fordon i världen som är fossildrivna. Att ersätta dessa med nytillverkade elbilar är varken finansiellt eller resursmässigt försvarbart. Genom att konvertera till eldrift ser vi istället den existerande fordonsflottan som en plattform för en mer hållbar mobilitet”, säger Filip Gardler, en av två vd:ar på Opibus.

Opibus konverterar konventionella safaribilar till eldrift.
Opibus konverterar konventionella safaribilar till eldrift.Foto:@JOEY ABRAIT, Joey Abrait

I Kenya har de etablerade biltillverkarna inte satsat på att sälja elbilar. Men den lokala marknaden finns.

”Regionen har varit en dumpningsmarknad för gårdagens teknik, inte bara inom bil- och transportindustrin. Men tack vare lägre kostnader för underhåll och bränsle finns det en stor efterfrågan på elbilar. Och då är man villig att kompromissa, med till exempel räckvidd, för att få ta del av den besparingen det innebär att köra på el.”

Opibus använder sig av litiumjonbatterier, men med järnfosfat och inte kobolt som är det vanligaste i bilbranschen. Batterierna som Opibus använder har lägre energidensitet men tål å andra sidan långt fler laddcykler.

Att välja en annorlunda batterikemi gör att bolaget inte berörs av någon komponentbrist när det gäller batterier.

”Vi har ett väletablerat samarbete med vår nuvarande leverantör och får produktionsledtider på bara ett par veckor”, säger Filip Gardler.

Att köra elbil i Kenya blir snabbt en vinstaffär, både miljömässigt och ekonomiskt. 

”Man har 80 procent förnybar el i energimixen och landet har ett elöverskott tack vare en snabb tillväxt av vind-, solkraft och geotermisk energi.”

Opibus räknar inom något år med att göra cirka 1.000 konverteringar på årsbasis Kenya.

”Myndigheter, politiker och näringsliv är väldigt välkomnande, man ser möjligheter för ett tekniklyft, lokal produktion och ett minskat behov av oljeimport”, säger Filip Gardler.

En liknande verksamhet ska snart finnas på plats i Sverige också. Nu letar bolaget både personal och lokaler.

”Vi har länge tänkt på hur vi ska kunna ta oss an en något mognare marknad som Sverige. Men vi ser att vi kan sänka kostnaden för övergången till elektrifierade transporter här också och skapa ett alternativ till nyinköp av elbilar.”

Grundpriset på en konvertering från Opibus varierar beroende på fordon, men börjar på 100.000-150.000 kronor och då får man en räckvidd på cirka 20 mil, men vill man kan man bygga in mer batterikapacitet.

Än så länge är konverteringsbranschen i sin linda, med några få uppstickare i världen. Men Filip Gardler tror att marknaden kommer att ta fart.

”Det är jag helt övertygad om. I vårt franska partnerbolag Phoenix Mobility har vi exempelvis på kort tid fått omkring 5.000 förfrågningar, helt utan någon som helst marknadsföring. Och som sagt, att byta ut den befintliga fordonsparken mot nybyggda elbilar låter sig inte göras. Det gäller att minska kostnadsbarriären för att nå nya konsumentgrupper och accelerera den hållbara omställningen”, säger Filip Gardler.

Läs mer om Opibus i Di Weekends reportage från ­Nairobi här:

https://weekend.di.se/bil/visionen-ar-ett-fossilfritt-ostafrika


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?