1515
Annons

Svenskarna startade elbilsbolag i Östafrika – expanderar till Sverige

Den svenska uppstickaren Opibus konverterar fossildrivna safaribilar till elbilar i Östafrika. Men nu ska man bredda verksamheten och etablera sig i Sverige. Läs mer här och se intervjun med Filip Gardler, en av två vd:ar på Opibus, i Di-tv Motor.

Foto:Joey Abrait
Foto:@JOEY ABRAIT, Joey Abrait

Opibus började så sent som 2018 bygga om safarifordon till elbilar i Kenya. Företaget jobbar även med förnybar energi och med att bygga infrastruktur för laddning av elbilar i landet. Till 2021-2022 ska man göra cirka 1.000 fordonskonverteringar per år i Östafrika.

Men safariindustrin är bara en instegsmarknad. Nu bygger bolaget även motorcyklar och arbetar med laddinfrastruktur.

”Det finns omkring 1,2 miljarder fordon i världen som är fossildrivna. Att ersätta dessa med nytillverkade elbilar är varken finansiellt eller resursmässigt försvarbart. Genom att konvertera till eldrift ser vi istället den existerande fordonsflottan som en plattform för en mer hållbar mobilitet”, säger Filip Gardler, en av två vd:ar på Opibus.

Opibus konverterar konventionella safaribilar till eldrift.
Opibus konverterar konventionella safaribilar till eldrift.Foto:@JOEY ABRAIT, Joey Abrait

I Kenya har de etablerade biltillverkarna inte satsat på att sälja elbilar. Men den lokala marknaden finns.

”Regionen har varit en dumpningsmarknad för gårdagens teknik, inte bara inom bil- och transportindustrin. Men tack vare lägre kostnader för underhåll och bränsle finns det en stor efterfrågan på elbilar. Och då är man villig att kompromissa, med till exempel räckvidd, för att få ta del av den besparingen det innebär att köra på el.”

Opibus använder sig av litiumjonbatterier, men med järnfosfat och inte kobolt som är det vanligaste i bilbranschen. Batterierna som Opibus använder har lägre energidensitet men tål å andra sidan långt fler laddcykler.

Att välja en annorlunda batterikemi gör att bolaget inte berörs av någon komponentbrist när det gäller batterier.

”Vi har ett väletablerat samarbete med vår nuvarande leverantör och får produktionsledtider på bara ett par veckor”, säger Filip Gardler.

Att köra elbil i Kenya blir snabbt en vinstaffär, både miljömässigt och ekonomiskt. 

”Man har 80 procent förnybar el i energimixen och landet har ett elöverskott tack vare en snabb tillväxt av vind-, solkraft och geotermisk energi.”

Opibus räknar inom något år med att göra cirka 1.000 konverteringar på årsbasis Kenya.

”Myndigheter, politiker och näringsliv är väldigt välkomnande, man ser möjligheter för ett tekniklyft, lokal produktion och ett minskat behov av oljeimport”, säger Filip Gardler.

En liknande verksamhet ska snart finnas på plats i Sverige också. Nu letar bolaget både personal och lokaler.

”Vi har länge tänkt på hur vi ska kunna ta oss an en något mognare marknad som Sverige. Men vi ser att vi kan sänka kostnaden för övergången till elektrifierade transporter här också och skapa ett alternativ till nyinköp av elbilar.”

Grundpriset på en konvertering från Opibus varierar beroende på fordon, men börjar på 100.000-150.000 kronor och då får man en räckvidd på cirka 20 mil, men vill man kan man bygga in mer batterikapacitet.

Än så länge är konverteringsbranschen i sin linda, med några få uppstickare i världen. Men Filip Gardler tror att marknaden kommer att ta fart.

”Det är jag helt övertygad om. I vårt franska partnerbolag Phoenix Mobility har vi exempelvis på kort tid fått omkring 5.000 förfrågningar, helt utan någon som helst marknadsföring. Och som sagt, att byta ut den befintliga fordonsparken mot nybyggda elbilar låter sig inte göras. Det gäller att minska kostnadsbarriären för att nå nya konsumentgrupper och accelerera den hållbara omställningen”, säger Filip Gardler.

Läs mer om Opibus i Di Weekends reportage från ­Nairobi här:

https://weekend.di.se/bil/visionen-ar-ett-fossilfritt-ostafrika


Färgen viktig för värdet – ”en av de främsta faktorerna”

Bilar i ovanliga färger som gult, orange och lila behåller sitt värde bättre än bilar lackade i de mer vanliga färgerna. Det visar en ny undersökning från dataanalysföretaget Iseecars.com.

Foto:Laurent Gillieron

Bilens färg kan spela en stor roll för begagnatpriset, menar Iseecars.com som jämfört priser och färg på över 650.000 bilar, alla tre år gamla, som legat ute till försäljning på den amerikanska marknaden. 

 ”Ett fordons färg är en av de främsta faktorerna för ett bilköp efter att kunden bestämt sig för märke och modell”, säger Iseecars chefsanalytiker Karl Brauer. 

Bolagets analys visar att  mesta populära färgerna, som svart eller vitt, har mycket liten påverkan på begagnatpriset, men de hjälper inte heller till att behålla bilens värde. 

De bästa färgerna ur ekonomisk synpunkt är gult, orange och lila. Gula bilar tappar 70 procent mindre i värde än genomsnittsbilen.

”Gult är en av de minst populära färgerna och vanligast hos sportbilar som behåller sitt värde relativt bra. Eftersom gula bilar är ovanliga så är köparna beredda att betala lite mer för dem”, fortsätter Karl Brauer.

Orange som kommer på andraplats är också en färg som biltillverkarna gärna använder till sina specialmodeller och sportbilar som tillverkas i små volymer.

De bilar som tappar mest är lackade i brunt eller guld, vilket visar att en ovanlig färg inte automatiskt innebär att bilen behåller sitt värde. Det måste finnas tillräckligt med köpare för att bilens värde inte ska påverkas av färgen.

Vitt, svart, grått och silver är de mest vanliga bilfärgerna och faller i genomsnitt lika mycket i pris och påverkar inte andrahandsvärdet så mycket.

”Många konsumenter väljer gråskalefärgerna. Inte för att de gillar dem, utan för att de antar att alla andra gör det,” säger Karl Brauer. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?