1515
Annons

Svenska studenternas egenbyggda elfordon i prestigefinal


Studenter vid KTH i Stockholm har tagit fram en racebil som är både eldriven och självkörande. I den prestigefulla tävlingen Formula Student ställs den mot bilar från ett 70-tal andra universitet.
”Vårt mest ambitiösa projekt någonsin i lagets historia”, säger David Hu, som leder projektet. 

Projektledaren David Hu presenterar teamets nya tävlingsbil – DeV17.
Projektledaren David Hu presenterar teamets nya tävlingsbil – DeV17.

Formula Student är en av världens största ingenjörstävlingar för studenter. Den engagerar i dag hela 958 lag från 58 länder och fem kontinenter. Men bara några få går hela vägen till eventet som i år hålls i Tyskland. Av fem svenska lag som är med i tävlingen gick endast ett vidare till finalen, nämligen KTH Formula Student. 

Under två års tid har ett hundratal studenter från den tekniska högskolan i Stockholm designat och byggt ett helt nytt elektriskt autonomt fordon från ax till limpa – DeV17.

DeV17 är en liten nätt svart skapelse, som för ett otränat öga ser ut ungefär som en vanlig Formel 1-bil, fast mindre. Vikten är endast 210 kilo. Bilens har en självbärande kaross som bidragit till bilens låga och aerodynamiska profil. Konstruktionen ger inte bara ett bättre väggrepp, utan bidrar också till en effektivare kylning av drivlinans delar. DeV17 är dessutom utrustad med fyrhjulsdrift via navmotorer, där varje hjul kan styras oberoende av varandra.  Fyrhjulsdriften ger ett överlägset väggrepp vid acceleration. Trots storleken gör DeV17 0-100 km/h på 2,7 sekunder. 

DeV17 framför några av KTH-studenternas tidigare bilar.
DeV17 framför några av KTH-studenternas tidigare bilar.Foto:Gamal Trinidad Kabil

DeV17 är en av första bilarna någonsin som har integrerat ett förarlöst system utrustad med Lidar redan från början av tillverkningsprocessen. 

Sara Kiprijanova studerar mastersprogrammet Energy for Smart Cities vid KTH.
Sara Kiprijanova studerar mastersprogrammet Energy for Smart Cities vid KTH.Foto:KTH

Sara Kiprijanova, som är marknadsföringschef i projektet, var på plats på KTH när bilen visades upp tidigare i veckan. Hon berättar att det var ett känslosamt ögonblick för många. 

”Det här har varit ett projekt som pågått under tre år, och flera av de som varit med och byggt bilen har hunnit ta examen och inte kunnat vara med och fullfölja projektet. Många av dem dök upp när bilen visades upp och man kunde se på deras ansikten vilket emotionellt ögonblick det var. Just det stora engagemanget skulle säga är en av de riktigt stora styrkorna hos det här teamet”, säger hon. 

Alla studenter i projektet samlade.
Alla studenter i projektet samlade.

I augusti ställs DeV17 mot bilar från ett 70-tal andra universitet. För KTH-lagets del tävlar man i år enbart i EV-segmentet, där även element av självkörning ingår som att hitta den snabbaste vägen genom en bana.

Siktet är högt ställt. Att lyckas i tävlingen handlar inte bara om ära. Det skapar stora framtidsmöjligheter både för universiteten, och för studenterna själva.

”Det är mycket prestige i det här, i synnerhet i Tyskland där många studenter väljer skola efter hur den presterar i den här tävlingen. För varje enskild deltagare är det en stor merit att ha varit med i de projekt som är med och tävlar. Många blir headhuntade på plats under tävlingen”, berättar Hu.

Erfarenheten som studenterna får genom att vara aktiva i projekten ger dem en stor fördel när de ska gå från studier till jobb. Många av de svenska studenterna som tidigare deltagit i Formula Student har i dag jobb på Lamborghini, Airbus, Ferrari F1 Team, Red Bull Racing, Northvolt, Einride, Scania, Volvo, Xshore, Koenigsegg med mera. 

”Industrin värderar de här aspekterna, att man förstår hela processen. Det underlättar mycket för arbetsgivarna att få in någon som har flera års erfarenhet på nacken redan när de tar examen”, säger Hu. 

Vad tror man då om om DeV17:s vinstchanser i Tyskland i sommar?  
”Vårt mål är att bli ett av de bästa lagen i Skandinavien. Det finns många starka lag i Norge som vi gärna slår. Det är något vi jobbar mot som lag”, säger Hu och fortsätter:

”Den här bilen kommer att vara grundpelaren för vad laget och projektet kommer göra i framtiden. Den är ett bevis på att vi som studenter vågar pusha gränserna.”

I projektet har studenterna fått draghjälp från flera välkända företag som exempelvis Scania, Sandvik Coromant och Siemens.

 


Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?