Svenska racingstjärnan klar för ny profiltät racingserie

Bara tre veckor före det första racet står det klart att STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky tar en plats i den nya offroad-racingserien Extreme E. Hon delar bil med britten Jenson Button i JBXE-teamet.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky klar för Extreme E
Mikaela Åhlin-Kottulinsky klar för Extreme EFoto:Extreme E
Elbilen Odyssey 21 i Extreme E
Elbilen Odyssey 21 i Extreme EFoto:Extreme E

Med 22 dagar kvar till premiären i Saudiarabien har Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjort klart med ett team i den nya terrängracingserien Extreme E.

”Det känns väldigt kul och spännande, det är bara två veckor tills att jag reser till första tävlingen”, säger hon.

Innan det blir ökenkörning i Extreme E åker Mikaela Åhlin-Kottulinsky dock till Arvidsjaur.

”Det blir som ett träningsläger, fast med körning på is och snö. Att köra på sand är inte helt olikt att köra på snö.”

Mikaela Åhlin-Kottulinsky har varit med från det att serien bara var ett koncept till det att tävlingarna nu snart drar igång. Som testförare för Continental har hon varit med i utvecklingen av däcken och har en fördel av att ha kört tävlingsbilen, Odyssey 21.

”Fast just mitt teams bil har faktiskt inte rullat en meter ännu. Så jag hoppas att vi får tid till lite tester innan race.”

I Extreme E körs varje bil av en man och en kvinna och Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer att dela bil med Jenson Button som bland annat blivit världsmästare i Formel 1.

”Det är häftigt att få dela bil med en världsmästare”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Övriga svenskar som kör under den första säsongen är Mattias Ekström, Timmy Hansen och Johan Kristoffersson.

Bakom Extreme E står samma organisation som dragit igång Formel E. Tävlingarna har lockat många stora profiler från motorsportvärlden. Den störste av dem alla, F1-stjärnan Lewis Hamilton, har ett eget team, X44. Lewis Hamilton kommer dock inte att köra själv, utan överlämnar den sysslan till Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez.

Tävlingarna i Extreme E körs med elbilar på platser där miljön påverkats av ett allt varmare klimat.

”När vi kommer till de olika ställena kommer det att bli påtagligt vilken effekt klimatförändringarna har haft, vilket är ett av syftena med serien”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

 

Läs mer om Extreme E här 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TrusTraceAnnons

Spårbara försörjningskedjor ger mersmak

Konsumenternas ökade efterfrågan på hållbara produkter ställer allt högre kontrollkrav på producenter och återförsäljare inom livsmedelsbranschen. Lösningen finns hos TrusTrace som hjälper företag att vända kraven till en konkurrensfördel. Med blockkedjeteknik och AI blir komplexa och snåriga försörjningskedjor tydliga och transparenta. Såväl producenter som återförsäljare och inte minst konsumenter får den helhetsbild av produktens miljöpåverkan man tidigare saknat.

– Du kommer inte längre undan genom att hävda att det är omöjligt att ha kontroll på alla delar, säger Shameek Ghosh, vd för TrusTrace.

Inom kort kommer Coop att lansera en hållbarhetsdeklaration för mer än 10 000 varor. Tillsammans med TrusTrace kartlägger man samtliga försörjningskedjor och visar varje varas avtryck ur flera olika perspektiv – klimat, miljö, vatten, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, övergödning, djuromsorg, arbetsförhållande mm. Kunderna tillåts på så sätt göra sina produktval utifrån ett bredare perspektiv med flera hållbarhetsaspekter. Det gör det också lättare för Coop att själva hålla koll på och utveckla sitt hållbara sortiment.

TrusTrace startade 2016 med en dröm om en mer hållbar mode- och livsmedelsbransch. Idag är man ett väletablerat företag med expertkunskap inom teknologi och spårbarhet. De har redan säkrat leveranskedjan hos en kvarts miljon produkter för välkända varumärken inom modeindustrin såsom Filippa K, Decathlon och Fjällräven m fl. 

– Produktionen av mat och kläder står för ett enormt avtryck på planeten, ett avtryck som är svårt att påverka utan kunskap och ökad medvetenhet, säger Shameek Ghosh. 

Därför vänder sig TrusTrace till hela kedjan – till producenter och återförsäljare som verkligen vill veta vad de säljer och till konsumenter som verkligen bryr sig om vad de köper. Shameek Gosh tvekar inte – ska vi nå en hållbar planet måste alla vara med och vår roll är att göra det möjligt.

Läs mer! 

 

Mer från TrusTrace

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med TrusTrace och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?