1515
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Svensk polis ratar elbilar i åtta år framåt

När polisen upphandlar bilar för framtiden låser man fast sig vid förbränningsmotorer i ytterligare åtta år. Elbilar anses inte klara de krav som ställs på ett utryckningsfordon.

Under de kommande åtta åren ska det levereras minst 2 200 nya polisbilar till svensk polis och efter avslutad upphandling står det klart att det blir Volvomodellerna XC 60 och V 90. Det betyder att svensk polis har låst sig vid förbränningsmotorer för lång tid framöver. 

Det har väckt kritik, bland annat i forum kopplat till utvecklingen av elfordon. Även 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz reagerar och tycker att polisen borde bidra till att uppfylla satta mål i klimatpolitiken. 

– Sedan 2005 har svenska myndigheter haft krav på sig att köpa en allt högre andel miljöfordon. Nu har svenska polisen valt att köpa in 2 200 fordon, till synes utan att ställa miljökrav, säger han till Aktuell Hållbarhet.  

I ett mail till Aktuell Hållbarhet skriver Robert Haaga, kommissarie och projektledare, att kraven i upphandlingen vara satta utifrån verksamhetens prestandakrav på utryckningsfordon, och att om drivmedel skulle ställas som krav i dag hade inga anbud lämnats då kraven inte skulle kunna uppfyllas gällande vikter och räckvidd. Han tillägger att XC60, som nu upphandlas kan tankas med HVO100 vilket är helt fossilfritt.

– Att tanka HVO100 i en flotta av den storleken skulle ge en merkostnad på två miljoner kronor om året, en viktig klimatåtgärd men här finns inget åtagande från polisen, säger Jakob Lagercrantz och menar att Polisen kunnat välja en annan väg:

– Det hade varit fullt möjligt att undanta tio procent och där upphandla miljöfordon för att lära och få erfarenheter. Runt om i världen finns det polismyndigheter som har både Tesla och Nissan Leaf samt elbilar från de stora tyska märkena.  

 


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?