ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Svensk elbilsladdning till Norge

  • Laddning av elbilar i garage. Foto: Cacharge.

Med en elbilsmarknad i världstopp kunde man tro att marknaden för laddboxar och laddteknik är mättad i Norge. Men så är inte fallet enligt Cacharge, som nu tar steget västerut.

I Norge har elbilsboomen grundlagts genom stora skattesubventioner, förmåner vid parkering och tillgång till kollektivtrafikkörfält. I fjol var det faktiskt en elbil, Nissan Leaf, som blev den mest sålda i Norge.

Men trots en tätposition när det gäller andel elbilar på marknaden finns det luckor att fylla när det gäller infrastrukturen för laddning. Det säger Louise Kierkegaard, medgrundare och vd för Cacharge Norge.

”Det är framför allt timingen som är intressant, med tanke på de förändringar som nu sker på marknaden och som gynnar vår affär”, säger hon.

En viktig förändring är nya regler för parkeringsavgifter.

”Det har varit kraftigt subventionerat att köpa elbil och att köra elbil, men även att parkera. Har du haft en elbil har du inte behövt betala någon parkeringsavgift på kommunal mark vilket skapat problem.”

”Syftet med en parkeringsavgift är att reglera flödet av bilar, nu med så många laddningsbara bilar blir det lätt kaos, bilägarna har inget incitament att flytta sina bilar”, säger Louise Kierkegaard.

Hon pratar om en ”sönder-subventionerad” marknad som hämmat kommersiella aktörer att till exempel installera laddstolpar.

”Det har helt enkelt inte funnits någon betalningsvilja, man har som elbilsförare varit så van vid att allt ska vara gratis. Men vi ser en förändring som gör att det går att täcka sin investering för att installera laddplatser. Fler och fler fastighetsägare och privata parkeringsägare förstår att det också finns en affär i det här.”

Vad som också har hänt är att antalet elbilar blivit så många att snabbladdarna inte alltid räcker till, utan att det bildas laddköer.

”Det finns faktiskt ett stort behov av så kallad destinationsladdning i Norge och därmed en stor marknad”, säger Louise Kierkegaard och nämner till exempel flerbostadshus och kontorsfastigheter.

En annan affärsmöjlighet är att maximera antalet bilar som går att ladda samtidigt med en viss tillgänglig effekt i elnätet. Alla bilar på en arbetsplatsparkering måste till exempel inte ha maximal laddning direkt. De står stilla under kontorstid och då kan ström fördelas mellan bilar under flera timmar.

”Effekten kommer på sikt bli den stora kostnaden. Vår idé är att effektbalansera inom fastigheter, mellan fastigheter och mellan bilar för att undvika effekttoppar”, säger Louise Kierkegaard.

Hittills har Cacharge tecknat avtal med en etablerad elinstallatör och ett ramavtal med en stor kommersiell fastighetsägare i Norge. 

I Sverige har bolaget över 1.000 laddplatser i drift och i Norge har man installerat de första 20 laddplatserna.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies