Annons

Svårt välja däck när vintern velar

Vinterdäcken är ovärderliga när den första halkan slår till. Men att hitta de perfekta vinterdäcken är nästan omöjligt – och framför allt en fråga om att tvingas göra svåra val.

Foto:Nora Lorek/TT

Efter den varma hösten ställer sig nu många bilägare den ständigt återkommande frågan hur länge sommardäcken kan sitta kvar.

”Nu börjar temperaturen i Mellansverige komma ner till den nivån då vi riskerar att bli överraskade av halkan”, säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Sommardäck fungerar bäst vid 20 plusgrader och tappar snabbt prestanda under fem plusgrader. Och det är när den första halkan kommer – då vi inte är beredda – som vinterdäcken gör störst nytta.

”När temperaturen går ner mot tre plusgrader ska man vara extra försiktig vid sjöar eller broar där risken är större för fläckhalka”, säger Cosini.

När är det egentligen dags att byta? Det beror på. Kan du ställa bilen under dagar då det blir kallt är det möjligt att vänta in temperaturen.

”Är man beroende av bilen är det viktigare att vara ute i god tid”, säger Cosini.

Att använda vinterdäck året om är den absolut sämsta lösningen, säger han.

”Gummit i däcken är optimerat för vissa temperaturer. Ett allround-däck är inte optimerat för varken eller. Det finns heller ingen ekonomi i det, däcken slits hela året och du får byta ut dem oftare.”

Att byta från sommar- till vinterdäck räcker inte i sig för att köra trafiksäkert i vinter. Det gäller att försäkra sig om att däcken från i fjol håller måtten även denna säsong.

”Nästan en av fyra bilister kör på slitna däck utan att veta om det. När de är slitna är mönsterdjupet mindre än tre millimeter. Då finns inte mycket grepp kvar. Det är också viktigt att kontrollera lufttrycket”, säger Cosini.

Så vilka däck ska man välja? Att hitta de perfekta vinterdäcken är omöjligt, enligt Nils Svärd, däckexpert på tidningen Vi Bilägare.

”Det finns för- och nackdelar oavsett vilka däck man väljer. Det gäller att ta reda på för- och nackdelarna, så att man kan riskkompensera”, säger han.

Dubbdäck är definitivt bäst då underkylt regn fryser till is och där saltbilen inte hinner fram på morgonen.

”Vid ishalka nära nollan, med slät is, är dubbdäcken överlägsna”, säger Svärd.

Men dubbar är mindre självklart ju längre norrut i Sverige du kommer.

”Det låter som en paradox. Men dubbfria vinterdäck är som bäst när det verkligen är kallt, med skrovligare snö och kärnis på vägarna”, säger Svärd.

De dubbfria vinterdäcken är mjuka och mönstret med många skärningar är optimerat för att hålla kvar snön, då snö mot snö ger bäst effekt. Att de har optimerats för ett kallare klimat gör att de presterar sämre på barmark. Framför allt när det är blött ute.

”De har inga kanaler för att evakuera vatten, vilket gör att man får vattenplaning tidigt. Man får också en längre bromssträcka. Där tror jag många köper fel däck i gott syfte, då man tror att man inte behöver dubbdäck”, säger Svärd.

Bor man i södra Sverige och inte reser till fjällen kan ett alternativ vara mellaneuropeiska friktionsdäck, utvecklade för tyska vintrar med låga temperaturer och med regn och slask.

”Gummit är gjort för låga temperaturer, men hanterar också vatten bra, med korta bromssträckor på väta, men lite sämre på snö och is”, säger Svärd.

Att välja nordiska vinterdäck är ändå ett säkert kort.

”När det är is och snö är skillnaden som störst mellan däcken. Därför ska man ändå ha ett vinterfokus i bakhuvudet när man väljer vinterdäck”, säger Svärd.

Oavsett gäller det att ta det försiktigt och anpassa hastigheten efter väglaget.

”Man kanske inte kan köra lika fort som bilen bredvid, då den kanske har bättre däck för underlaget”, säger han.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?