ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Suv med superkomfort – Range Rover Evoque imponerar

  • Lugn färd även i höga farter. Foto: Carl-Johan Lejland
  • Range Rover Evoque en kompetent terrängbil med fin komfort i ett mindre format, skriver Carl-Johan Lejland. Foto: Carl-Johan Lejland
  • Nya Evoque kan lasta 591 liter. Foto: Carl-Johan Lejland
  • Infällbara handtag. Foto: Carl-Johan Lejland

Här är modellen som på många sätt banat väg för Land Rovers succé det senaste decenniet. Evoque hade premiär 2011 och har sedan dess sålts i över 800.000 exemplar. 

Nu är det dags för uppföljaren, som även den har goda chanser att bli en storsäljare.

Evoque delade tyckarna i två läger när den kom med sitt speciella utseende. Men designen visade sig tilltala många köpare och därför är det inte så konstigt att förändringarna i generation 2 är ganska små. Den sluttande taklinjen och höga midjan finns kvar och man ser direkt att det är en Evoque, den mest iögon­fallande förändringen är de infällbara hand­tagen.

Hjulbasen har förlängts med 2 centimeter vilket ger lite bättre innerutrymmen och Evoque känns inte lika trång som förut. Bagageutrymmet har blivit 10 procent större och rymmer nu 591 liter. Fortfarande är det dock så att bilen ser större ut på utsidan än från insidan.

Interiört är det ombonat och fint med lyxkänsla. I backspegeln kan man välja att se bakåt i en videoskärm vilket är bra att ha om man packat bilen full. Det är ett tillval (4.900 kronor) som blir allt vanligare och som också finns i exempelvis Toyota Rav 4. 

Man kan också få en fin överblicksbild i 360-grader på skärmen via bilens olika kameror, vilket är praktiskt i manövrering i trånga utrymmen. Det är en finess som kostar 6.900 kronor som kan vara värd pengarna, inte minst som Evoque är 2 meter bred.

Den detalj som Land Rover-gruppen inte riktigt fått till ännu är den digitala upplevelsen. Skärmarna är visserligen högupplösta och gränssnittet snyggt men systemet upplevs som segt ibland. 

Evoque är instegsbilen i sortimentet och också den vanligaste Land Rover-modellen på svenska vägar. Man får en kompetent terrängbil med fin komfort i ett mindre format. Framför allt bekvämligheten är en stark egenskap, trots de stora 21-tumshjulen på den här bilen går färden lugnt och fint även i höga farter, något som inte alls är givet hos en del suv-konkurrenter.

Evoque är ingen suv bara för syns skull, utan kan verkligen ta sig fram i usel terräng. Den klarar till exempel vattendjup på 60 centimeter, en ökning med 10 centimeter jämfört med första generationen, och fyrhjulsdriften gör att det ska till osedvanligt tuffa hinder för att stoppa Evoque. Just kombinationen av bekvämlighet i vardagen och framkomlighet i terrängen är imponerande.

Instegsdieseln på 150 hk går att få för 346 900 kronor medan priset för en fullutrustad ”first edition” med bensinmotor på 249 hk har ett ordinarie pris på över 600 000 kronor. Den senare ger som väntat gott om körglädje, till priset av ganska hög förbrukning på kring liter per mil.

För tjänstebilsmarknaden har Land Rover två anpassade alternativ, en bensinare på 200 hk för 385.250 kronor (8,3 basbelopp) och en diesel på 180 hk för 395.250 kronor (8,5 basbelopp). 

Med bonus malus blir skatten med de stora motoralternativen ganska saftig, men plattformen är förberedd för olika nivåer av elektrifiering. Från start finns 48-volts mildhybrider och på sikt kommer Evoque även som laddhybrid vilket kommer ge lägre skatt och bättre bränsleekonomi.

Föregående generation såldes även som cabriolet, några sådana planer finns inte nu vilket är synd – det var en all­deles lagom knasig idé.

Fakta Range Rover Evoque

Pris: från 346.900 kronor (testbilen 609.900 kr).

Motor: Bensin, 4 cyl, 249 hk, 365 Nm. 

Förbrukning: 0,93 liter/mil (WLTP).

Utsläpp av koldioxid: 210 gram/km (WLTP). 

Prestanda: 0–100 på 7,5 sekun­der, toppfart 230 km/tim.  

Tjänstevikt: 1.893 kilo. 

Längd x bredd x höjd: 437 x 197 x 165 cm. 

Bagage­utrymme: 591 liter.

Testresultat

Köregenskaper 4 poäng

Komfort 4 poäng

Ekonomi 3 poäng

Säkerhet 4 poäng

Bilkänsla 4 poäng

Totalt 19 poäng

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies