Annons

Succé för svensk biltestanläggning – tar in miljoner

Tre år efter invigningen räcker vägarna inte till för alla som vill testa fordon i verklig trafikmiljö på Asta Zero utanför Borås.

Testanläggningen nästan fördubblade sin omsättning ifjol och nu investeras 30 miljoner kronor i en utbyggnad av flerfilsvägar.

Testbanan Asta Zero. Dockor och fordon som används vid prov på banan.
Testbanan Asta Zero. Dockor och fordon som används vid prov på banan.Bild:Bo Håkansson, Bilduppdraget

Första spadtaget för de nya testvägarna togs i veckan och allt beräknas vara klart till midsommar nästa år. Då får det befintliga motorvägsavsnittet sällskap av två flerfiliga vägar på 700 meter med vändloopar och en plankorsning. Utbyggnaden är nödvändig för att testanläggningen ska kunna fortsätta växa.

"Vi får fler och fler uppdrag och är nära kapacitetstaket", säger Asta Zeros vd Peter Janevik.

Trycket är stort på motorvägstester, framför allt för att testa autonoma fordon. De nya vägarna ökar möjligheterna att simulera riskfyllda motorvägssituationer och vägkantskörningar, även där det saknas vita linjer. 

"Det är inom motorvägskörning som tekniken för självkörande fordon kommer först och där behövs mer testkapacitet", säger Peter Janevik.

Testanläggningen, som ligger skymd av höga vallar utanför Borås, har varit i gång sedan 2014. Där finns möjlighet att testa fordon och kommunikationsteknik i en rad olika miljöer som landsväg, stadsgator, motorväg och plana ytor. I somras fick man klart med 5G-nät och från årsskiftet kan det användas fullt ut.

Statliga forskningsinstitutet Rise är majoritetsägare och Chalmers tekniska högskola i Göteborg äger strax under 40 procent. Flera svenska fordonstillverkare och underleverantörer är industripartners och har långa kontrakt för att nyttja anläggningen.

Men intresset ökar även från utländska företag och forskningsorganisationer.

I fjol passerade omsättningen 90,1 Mkr, jämfört med 48,1 Mkr 2015. Lönsamheten höjdes också avsevärt. Från en vinstmarginal på 8,5 procent till nära 23 procent. Resultatet efter finansnetto var 20,4 Mkr jämfört med 4,1 Mkr året innan.

"Den ökade omsättningen beror både på att vi har höjt beläggningen och på att vi levererar fler tjänster. Vi gör fler tester åt våra kunder i stället för att de bara hyr in sig på anläggningen. I år kommer vi inte att kunna höja omsättningen lika mycket utan vi siktar mot 95 Mkr och lönsamhet i samma nivå som i fjol", säger Peter Janevik.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?