En förändring som innebar högre beskattning av husbilar gjorde 2019 till ett bottenår på marknaden. Men sedan kom coronapandemins reserestriktioner och satte fart på försäljningen när det blev svårt att flyga utomlands.
Förra året steg försäljningen av husbilar med 18,5 procent till 4.000 nya fordon.
Samtidigt har begagnatmarknaden fått fart, under 2021 bytte närmare 23.000 begagnade husbilar ägare. Det var en ökning med nästan 20 procent mot 2019, före pandemin.
Det visar siffror från statistikföretaget Vroom och husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter, som förutom en pandemieffekt också hänvisar till att säkerhetsläget i omvärlden gör att intresset för semester i hemlandet ökar.
”Många som kommer till oss berättar att de hellre vill testa på husbils- och husvagnslivet i stället för att boka utlandsresa”, säger Jonas Karlsson, vd Forsbergs Fritidscenter.
Precis som i bilbranschen är väntetiderna på nya fordon ett problem. Samtidigt som efterfrågan är hög har kompontentbristen tvingat flera stora leverantörer att dra ner på produktionen.
Även husvagnsförsäljningen går bättre än på länge och elektrifieringen av bilflottan märks enligt Forsbergs Fritidscenter på en ökad efterfrågan på vagnar med lägre totalvikt.
Bolaget som ingår i Ratosägda KVD-koncernen är störst i Norden på husbilar och husvagnar.