1515
Annons

Storaffär i bilhandeln

Mercedes säljer sina tre anläggningar i Stockholmsområdet och köparen som valts ut är Upplands Motor. ”Det är smickrande och passar väl in i vår tillväxtplan”, säger vd:n Kent Jonsson.

Kent Jonsson.
Kent Jonsson.

Mercedes strategi är att minska på återförsäljare i egen regi och i stället lägga ut distributionen på oberoende handlare vilket nu också sker i Sverige. Enda anläggningen som blir kvar i Mercedes ägo är den i Malmö.

I affären, som undertecknades på tisdagen i Stockholm, ingår de tre anläggningarna i Kista/Akalla, Danderyd och Södertälje. Tillsammans omsätter de 1,6 miljarder kronor, har en försäljningsvolym på 2.300 nya fordon (personbilar, transportbilar och lastbilar) och 170 anställda.

För Upplands Motor, som i år väntas omsätta 3,3 miljarder kronor och har 520 anställda, innebär affären ett stort steg. Köpesumman vill inte vd Kent Jonsson gå ut med, men allt finansieras via egen kassa. Den fick påfyllning tidigare i höstas med cirka 300 miljoner kronor när bolaget sålde fastigheter.

”De pengarna finansierar mer än väl köpet”, säger Kent Jonsson.

Köpprocessen har gått relativt snabbt. Strax efter sommaren kontaktades Upplands Motor av Mercedes som berättade att bilhandelsföretaget valts ut som en av många kandidater.

”Sedan har det varit som en skönhetstävling. Vi har fått visa upp oss och berätta om vår syn på service och hur vi ska få varumärket att växa”, säger Kent Jonsson.

Var det er servicenivå eller ert bud som avgjorde?
”Det vet vi inte. Men min upplevelse är att fokus var att det ska bli bra på lång sikt, mer än något annat”, säger Kent Jonsson.

Upplands Motor startades 1964 och togs över av Anders Lindström 1989. Bolaget har fem anläggningar i Stockholm och Uppsalaområdet där man säljer och servar Volvo, Ford, Renault och Dacia. De senaste åren har försäljningen ökat rejält, från 2 miljarder kronor 2012 till över 3 miljarder kronor i år.

”Vi tror att konsolideringen i branschen fortsätter och det gäller att satsa för att vara kvar”, säger Kent Jonsson.

Köpa ny bil? Ta reda på vad din gamla är värd här (extern tjänst)

Samtidigt går utvecklingen mot att folk i mindre utsträckning besöker bilhallen för ett bilköp, affären sker på nätet.

Flera bilmärken har startat egen internetförsäljning utan återförsäljare. Mercedes har det ännu så länge bara för den tyska marknaden men trenden mot mer digital försäljning är tydlig.

Mercedes försäljning i Sverige ökar, hittills i år med 22 procent enligt Bil Swedens statistik. Det tyska premiummärket har för att ytterligare öka intresset öppnat en tillfällig bilbutik i Stockholms city, en så kallad pop-up store som håller öppet till mars.

”Vi vet att bilhallarnas betydelse minskar för vissa kunder, det gäller att hitta sin nisch. Den med nöjdast kund i slutet av dagen vinner”, säger Kent Jonsson som har tidigare erfarenhet från hur digitalisering förändrar förutsättningarna när han jobbade i telekombranschen bland annat på Telia.


Innehåll från MölnlyckeAnnons

Mölnlycke vill utveckla sårvården med ny teknik

Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D.
Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D.

Mölnlycke, ett världsledande företag inom medicinteknik, utvecklar lösningar för att förbättra vårdkvaliteten i alla vårdmiljöer. Nu står företaget inför ett kompetensskifte när man vill utveckla nästa generations sårvård med ny teknik.

– Det handlar om att alla sår ska få optimal behandling, genom att rätt diagnos och rätt beslut kring behandling görs vid rätt tidpunkt. Man pratar om ”smarta sårvårdsprodukter”, där digitala lösningar och sensorer kan komma att vara mycket viktiga komponenter. Vi är övertygade om att detta är en del av framtiden inom sårvård, säger Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D. 

För Investor-ägda Mölnlycke är sårvård (Wound Care) det största av företagets fyra affärsenheter, där Operating Room Solutions, Gloves och Antiseptics är de andra. Det Göteborgs-baserade företaget har en lång och stolt historia inom sårvård. Det var Mölnlycke som förändrade sårbehandlingen i grunden när man i början av 90-talet utvecklade Safetac®-teknologin, en lösning som innebär både mindre smärta och minskade skador på huden för patienten vid förbandsbyten.

– Vi drivs av ett starkt kundfokus och innovationsanda. Det finns en passion och drivkraft att göra skillnad för patienter och sjukvården med våra produkter och lösningar, säger Malin. 

Mölnlycke är ett globalt företag med ungefär 8 000 anställda världen över, en storlek som möjliggör snabba beslut och öppenhet för att testa nya lösningar. Det blev tydligt under pandemins första tid, där företaget var snabbt att ställa om och hitta flexibla lösningar för att stötta sjukvården i en svår situation samtidigt som nya arbetssätt för den egna personalen utvecklades.

Behov av kompetensskifte

Mölnlycke bedömer att sårvårdsbranschen nu står inför ett teknikskifte, där ny teknik skulle kunna innebära digital diagnostisering och övervakning av sårläkningen sker i realtid. Om sådan teknik utvecklas och förfinas skulle läkningstiden av ett sår kunna bli kortare samtidigt som effektiviteten i vården för kroniska och svårläkta sår förbättras.

Mölnlycke ser ett stort behov av en rad olika kompetenser för att kunna driva på teknikskiftet. Det handlar dels om ingenjörer med erfarenhet av att jobba med kundnära produktutveckling av sjukvårdsprodukter med erfarenhet inom nya material, konstruktion och industriell design, men också att knyta till sig personer från andra branscher med kompetens inom t.ex. sensorteknik, elektronik och mjukvara. 

Det handlar om långsiktiga kunskapsinvesteringar, betonar Malin, och menar att det är en trygghet att ha en ägare som Investor, som har ett långsiktigt perspektiv och en stor tro på forskning och utveckling.

– Det är en spännande resa vi har framför oss. Vi vill göra skillnad inom sårvården och söker nya taggade medarbetare som vill vara med oss och förverkliga den här visionen, avslutar hon.

Läs mer om de tjänster inom produktutveckling som finns tillgängliga på Mölnlycke just nu.

Om Mölnlycke:
Mölnlycke är ett världsledande företag inom medicinteknik, som designar och levererar lösningar för att förbättra vårdkvaliteten i alla vårdmiljöer – från sjukhuset till hemmet. Mölnlycke har ungefär 8000 anställda världen över och ägs till 99% av Investor. 

Vill du veta mer om de lösningar som Mölnlycke erbjuder för att förbättra vårdkvaliteten, läs här.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mölnlycke och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?