1515

Stockholm bäst på miljöfordon

Stockholm är vinnare i årets Miljöfordonsdiagnos som visar att kommuner och regioner går före i omställningen från fossildrivna transporter. Men för att nå uppställda miljömål krävs mer än att kommunerna kör grönt.

Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.
Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.Foto:TT

Flera av Sveriges kommuner och regioner ligger bra till när det gäller att göra sina transporter oberoende av fossila drivmedel. Enligt Miljöfordonsdiagnos, en rapport från Miljöfordon Sverige och Bisnode, kan de tio bästa kommunerna vara helt fossiloberoende om ett par år. 

Åtta kommuner i Sverige har redan klarat av 2030-målet, alltså att minska koldioxidutsläppen med 70 procent jämfört med 2010. 

Stockholm räknas inte in i den kategorin, men utnämns ändå till bästa kommun. Det beror på att man i huvudstaden hade relativt låga utsläpp 2010 och därför har det tuffare jämförelsevis att sänka utsläppen med 70 procent. 

Avgörande för Stockholms topplacering är att man använder många lätta lastbilar som räknas som miljöfordon (94 procent), och att kommunen har så många elfordon att det ger en förbättrad energieffektivitet.

Totalt sett går kommuner och regioner före när det gäller omställningen mot fossilfria transporter. Inom alla kommunorganisationer ligger till exempel andelen fossiloberoende bilar på nästan 50 procent, jämfört med en andel på cirka 12 procent för alla bilar i Sverige.

”Många företag är väldigt duktiga och medvetna men jag skulle ändå säga att kommuner och regioner generellt har kommit längst”, säger Pernilla Hansson, projektledare på Miljöfordon Sverige och författare till årets rapport.

Vad tror du om möjligheterna att nå riksdagens mål om utsläppsminskning till 2030?
”Jag får nog vara ganska pessimistisk till det tyvärr, trots ett gott arbete i många kommuner och regioner. Det behövs en mer dramatisk förändring för att det ska vara möjligt.”

”Jag tror till exempel att det är omöjligt att nå målet om inte hela fordonsflottan minskar, och då är det viktigaste att de äldsta och miljösämsta bilarna försvinner. Tyvärr går många fossilobereonde bilar på export vilket gör att begagnatmarknaden påverkas negativt i Sverige”, säger Pernilla Hansson.

När det gäller regioner når Skåne och Blekinge en 70 procentig reduktion av fossila koldioxidutsläpp sedan 2010. I Skåne har man en miljöbilsandel bland personbilarna på 97,8 procent.

En delförklaring till siffrorna är användningen av biogasbilar. 

”Jämfört med renodlade elbilar är vinsten när det gäller energieffektivitet inte lika stor, men å andra sidan sänker man koldioxidutsläppen dramatiskt när man kan tanka lokalproducerad biogas från förnybar råvara. Ofta är det också ett sätt att stötta det lokala näringslivet som kan driva biogasanläggningar tack vare en stadig kundkrets.”

Många kommuner och regioner får beröm i rapporten, men vilka är Sveriges sämsta?
”Vi förstår att det skulle bli en bra artikel, men vi vill sprida goda exempel för att andra ska ta efter”, säger Pernilla Hansson. 

I rapporten Miljöfordonsdiagnos räknas fordon som kan köras på förnybara drivmedel som fossiloberoende. Det innebär personbilar och lätta lastbilar som kan tankas med etanol, biogas och grön diesel i form av HVO100. Till kategorin räknas också elbilar och laddhybrider.

I flera kommuner har andelen fossiloberoende fordon ökat rejält, inte genom inköp av nya bilar utan därför att befintliga dieselfordon, bland annat från Volvo Cars, godkänts för HVO100.

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?