Annons

Stockholm bäst på miljöfordon

Stockholm är vinnare i årets Miljöfordonsdiagnos som visar att kommuner och regioner går före i omställningen från fossildrivna transporter. Men för att nå uppställda miljömål krävs mer än att kommunerna kör grönt.

Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.
Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.Foto:TT

Flera av Sveriges kommuner och regioner ligger bra till när det gäller att göra sina transporter oberoende av fossila drivmedel. Enligt Miljöfordonsdiagnos, en rapport från Miljöfordon Sverige och Bisnode, kan de tio bästa kommunerna vara helt fossiloberoende om ett par år. 

Åtta kommuner i Sverige har redan klarat av 2030-målet, alltså att minska koldioxidutsläppen med 70 procent jämfört med 2010. 

Stockholm räknas inte in i den kategorin, men utnämns ändå till bästa kommun. Det beror på att man i huvudstaden hade relativt låga utsläpp 2010 och därför har det tuffare jämförelsevis att sänka utsläppen med 70 procent. 

Avgörande för Stockholms topplacering är att man använder många lätta lastbilar som räknas som miljöfordon (94 procent), och att kommunen har så många elfordon att det ger en förbättrad energieffektivitet.

Totalt sett går kommuner och regioner före när det gäller omställningen mot fossilfria transporter. Inom alla kommunorganisationer ligger till exempel andelen fossiloberoende bilar på nästan 50 procent, jämfört med en andel på cirka 12 procent för alla bilar i Sverige.

”Många företag är väldigt duktiga och medvetna men jag skulle ändå säga att kommuner och regioner generellt har kommit längst”, säger Pernilla Hansson, projektledare på Miljöfordon Sverige och författare till årets rapport.

Vad tror du om möjligheterna att nå riksdagens mål om utsläppsminskning till 2030?
”Jag får nog vara ganska pessimistisk till det tyvärr, trots ett gott arbete i många kommuner och regioner. Det behövs en mer dramatisk förändring för att det ska vara möjligt.”

”Jag tror till exempel att det är omöjligt att nå målet om inte hela fordonsflottan minskar, och då är det viktigaste att de äldsta och miljösämsta bilarna försvinner. Tyvärr går många fossilobereonde bilar på export vilket gör att begagnatmarknaden påverkas negativt i Sverige”, säger Pernilla Hansson.

När det gäller regioner når Skåne och Blekinge en 70 procentig reduktion av fossila koldioxidutsläpp sedan 2010. I Skåne har man en miljöbilsandel bland personbilarna på 97,8 procent.

En delförklaring till siffrorna är användningen av biogasbilar. 

”Jämfört med renodlade elbilar är vinsten när det gäller energieffektivitet inte lika stor, men å andra sidan sänker man koldioxidutsläppen dramatiskt när man kan tanka lokalproducerad biogas från förnybar råvara. Ofta är det också ett sätt att stötta det lokala näringslivet som kan driva biogasanläggningar tack vare en stadig kundkrets.”

Många kommuner och regioner får beröm i rapporten, men vilka är Sveriges sämsta?
”Vi förstår att det skulle bli en bra artikel, men vi vill sprida goda exempel för att andra ska ta efter”, säger Pernilla Hansson. 

I rapporten Miljöfordonsdiagnos räknas fordon som kan köras på förnybara drivmedel som fossiloberoende. Det innebär personbilar och lätta lastbilar som kan tankas med etanol, biogas och grön diesel i form av HVO100. Till kategorin räknas också elbilar och laddhybrider.

I flera kommuner har andelen fossiloberoende fordon ökat rejält, inte genom inköp av nya bilar utan därför att befintliga dieselfordon, bland annat från Volvo Cars, godkänts för HVO100.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från XintelaAnnons

Bättre behandlingsmetoder med cellmarkör

Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.
Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.Foto:Ola Torkelsson

Med en patentskyddad markörteknologi för stamceller och en egen produktionsanläggning är Xintela en spelare inom cellterapifältet att räkna med. Nu satsar de även på att ta fram en ny behandlingsmetod för aggressiv bröstcancer.

Xintela utvecklar behandlingar inom områden där behovet av ny innovation är stort – artros, covid-19 och aggressiva cancerformer. Utvecklingsarbetet grundar sig i företagets markörteknologi Xinmark, där specifika cellyteproteiner fungerar som målmolekyler på stamceller och cancerceller.  

Från start har Xintela fokuserat på stamcellsterapi för artrospatienter. Genom prekliniska studier på hästar har bolaget visat att stamceller som tagits fram med hjälp av markören kan bromsa utveckling av artros hos hästar efter n ledbroskskada. 

EXTERN LÄNK: Inbjudan till Xintelas emission 

Unik markörteknologi

– Vi är inte ensamma om att arbeta med stamceller, men vår teknologi gör oss verkligen unika. Med våra markörer kan vi sortera ut stamceller från exempelvis fettvävnad och få fram en homogen stamcellspreparation av hög kvalitet som sedan expanderas i stora mängder, säger Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela. 

Xintela har en egen GMP-förberedd produktionsanläggning för att tillverka sina stamcellsprodukter för kliniska studier. Nu inväntar företaget ett tillstånd för att producera den första produkten Xstem-Oa och inleda kliniska studier på artrospatienter.  

Markörteknologin Xinmark kan också användas för att detektera vissa aggressiva cancerceller och rikta behandlande antikroppar till dessa. Xintela fokuserar sedan tidigare på den aggressiva hjärntumören glioblastom, och nyligen presenterade företaget att nästa fokusområde blir trippelnegativ bröstcancer, även den en mycket aggressiv cancerform med dålig prognos. 

Nya indikationer möter stora medicinska behov

– Plattformen Xinmark ger oss möjlighet att bredda verksamheten till nya utvecklingsområden. Därför har vi nu lagt till trippelaggressiv bröstcancer och även inlett en preklinisk studie av våra stamceller som behandling för Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS), en svår lungkomplikation som drabbar vissa covid-19-patienter, säger Evy Lundgren-Åkerlund.

Nu hoppas hon kunna landa samarbeten med strategiska partners inom bolagets verksamhetsområden för att ytterligare stärka Xintelas plats på marknaden. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Xintelas satsning på en ny behandling av aggressiv bröstcancer 

Fakta Xintela
Xintela är ett biomediciniskt bolag verksamt inom regenerativ medicin och cancer. Med sin patentskyddade markörteknologi utvecklar företaget nya behandlingsmetoder för exempelvis artros och hjärntumörer. www.xintela.se 

Mer från Xintela

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xintela och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?