1515
Annons

Stockholm bäst på miljöfordon

Stockholm är vinnare i årets Miljöfordonsdiagnos som visar att kommuner och regioner går före i omställningen från fossildrivna transporter. Men för att nå uppställda miljömål krävs mer än att kommunerna kör grönt.

Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.
Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.Foto:TT

Flera av Sveriges kommuner och regioner ligger bra till när det gäller att göra sina transporter oberoende av fossila drivmedel. Enligt Miljöfordonsdiagnos, en rapport från Miljöfordon Sverige och Bisnode, kan de tio bästa kommunerna vara helt fossiloberoende om ett par år. 

Åtta kommuner i Sverige har redan klarat av 2030-målet, alltså att minska koldioxidutsläppen med 70 procent jämfört med 2010. 

Stockholm räknas inte in i den kategorin, men utnämns ändå till bästa kommun. Det beror på att man i huvudstaden hade relativt låga utsläpp 2010 och därför har det tuffare jämförelsevis att sänka utsläppen med 70 procent. 

Avgörande för Stockholms topplacering är att man använder många lätta lastbilar som räknas som miljöfordon (94 procent), och att kommunen har så många elfordon att det ger en förbättrad energieffektivitet.

Totalt sett går kommuner och regioner före när det gäller omställningen mot fossilfria transporter. Inom alla kommunorganisationer ligger till exempel andelen fossiloberoende bilar på nästan 50 procent, jämfört med en andel på cirka 12 procent för alla bilar i Sverige.

”Många företag är väldigt duktiga och medvetna men jag skulle ändå säga att kommuner och regioner generellt har kommit längst”, säger Pernilla Hansson, projektledare på Miljöfordon Sverige och författare till årets rapport.

Vad tror du om möjligheterna att nå riksdagens mål om utsläppsminskning till 2030?
”Jag får nog vara ganska pessimistisk till det tyvärr, trots ett gott arbete i många kommuner och regioner. Det behövs en mer dramatisk förändring för att det ska vara möjligt.”

”Jag tror till exempel att det är omöjligt att nå målet om inte hela fordonsflottan minskar, och då är det viktigaste att de äldsta och miljösämsta bilarna försvinner. Tyvärr går många fossilobereonde bilar på export vilket gör att begagnatmarknaden påverkas negativt i Sverige”, säger Pernilla Hansson.

När det gäller regioner når Skåne och Blekinge en 70 procentig reduktion av fossila koldioxidutsläpp sedan 2010. I Skåne har man en miljöbilsandel bland personbilarna på 97,8 procent.

En delförklaring till siffrorna är användningen av biogasbilar. 

”Jämfört med renodlade elbilar är vinsten när det gäller energieffektivitet inte lika stor, men å andra sidan sänker man koldioxidutsläppen dramatiskt när man kan tanka lokalproducerad biogas från förnybar råvara. Ofta är det också ett sätt att stötta det lokala näringslivet som kan driva biogasanläggningar tack vare en stadig kundkrets.”

Många kommuner och regioner får beröm i rapporten, men vilka är Sveriges sämsta?
”Vi förstår att det skulle bli en bra artikel, men vi vill sprida goda exempel för att andra ska ta efter”, säger Pernilla Hansson. 

I rapporten Miljöfordonsdiagnos räknas fordon som kan köras på förnybara drivmedel som fossiloberoende. Det innebär personbilar och lätta lastbilar som kan tankas med etanol, biogas och grön diesel i form av HVO100. Till kategorin räknas också elbilar och laddhybrider.

I flera kommuner har andelen fossiloberoende fordon ökat rejält, inte genom inköp av nya bilar utan därför att befintliga dieselfordon, bland annat från Volvo Cars, godkänts för HVO100.

 

 

Minskade utsläpp från svenska bilar – men takten bromsar in

Utsläppen från bilar som köps i Sverige minskar, de senaste tre åren med i snitt 8 procent. Men takten har bromsat in det senaste året då koldioxidutsläppen bara minskat med 1 procent. Och det är stora skillnader mellan olika regioner. Det visar siffror från bilandelsplatsen Wayke.

Foto:Jack Mikrut
Martin Fransson, vd Wayke
Martin Fransson, vd WaykeFoto:Press
Idalina Santamäki, kommunikationsansvarig på Riddermark Bil
Idalina Santamäki, kommunikationsansvarig på Riddermark BilFoto:Press

På tre år har snittutsläppen från de bilar svenskarna köper minskat med 8 procent. Men det senaste året stannar minskningen på 1 procent. En anledning är sannolikt långa leveranstider på nya elbilar. 

Det är också stor skillnad i snittutsläpp bland sålda bilar beroende på var i landet affären görs. I Stockholm har utsläppen per inhandlad bil minskat med 12 procent på tre år, och med 4 procent det senaste året. I Norrbotten har utsläppen de senaste tre åren till exempel minskat med 5 procent. 

I Södermanland har bilarna som köpts högst snittutsläpp, med en skillnad på 16 gram per kilometer jämfört med Stockholm, enligt siffror från bilandelsplatsen Wayke.

”Det ger ett extra utsläpp på flera hundra kilo per år och bil och under bilens livslängd handlar det om åtskilliga ton”, säger vd Martin Fransson.

”Jag tror inte att de regionala skillnaderna har särskilt mycket med miljöengagemang att göra, snarare märks det tydligt att förutsättningarna för att äga elbil skiljer sig åt beroende på var man bor. Möjligheterna att ladda bilen har utvecklats betydligt snabbare i Stockholm.”

Samtidigt som många köpare väntar på redan beställda nya elbilar ökar begagnatförsäljningen kraftigt. På tre år är ökningen 222 procent. 

Idalina Santamäki, kommunikationsansvarig på Riddermark Bil, säger att det är i Stockholm intresset för elbilar är som störst, men att det rör på sig snabbt även i norra Sverige med en ökning i Norrbotten på 120 procent under juli jämfört med samma period förra året.

”Våra laddbara bilar säljs snabbare än övriga bilar. Det är så kul att se hur intresset och nyfikenheten för laddbara bilar ökar. Hela 92 procent av våra elbilsköpare är förstagångs-elbilsköpare vilket säger mycket om hur svenskarna är mer redo för elbil nu”, säger Idalina Santamäki.

Siffrorna utgår från bilförsäljningen i Sverige, nya och begagnade, de senaste tre åren fram till och med halvårsskiftet 2022. Begagnatmarknaden står för ungefär två tredjedelar av den totala bilförsäljningen. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera