1515
Annons

Stefan Löfven nobbar sänkt bensinskatt

Stefan Löfven avfärdar de växande kraven på att sänka skatten på bensin och diesel. Det är inte aktuellt, enligt statsministern.

”Nej, det är det inte”, säger han till Sveriges Radios Ekot.

Det snabbt stigande priset på bensin och diesel har fått irritationen att växa hos allt fler bilister, som på lördagen planerar flera protester.

”Jag förstår mycket väl den här ilskan. Jag är själv uppväxt på landsbygden, och vet betydelsen av att köra bil. Jag tycker det här är en tydlig signal om att vi måste ställa om och göra oss oberoende av oljan, och se till att vi tillverkar mer av vårt eget bränsle som dessutom också är miljövänligt, miljöbränsle”, säger statsminister Stefan Löfven till Sveriges Radios Ekot på lördagen.

Facebookgruppen Bensinupproret 2.0 har i skrivande stund 575 000 medlemmar, och planerar på lördagen protestaktioner på åtta orter i landet vid 13-tiden.

Gruppen kräver sänkt skatt på drivmedel, bland annat att bensinpriset sänks till 12 kronor litern.

Drygt 60 procent av bensinpriset är de samlade skatterna koldioxidskatt, energiskatt och moms.

Det rekommenderade listpriset vid bemannade bensinstationer är på lördagen 17,14 kronor litern för 95-oktanig bensin.

Kravet är alltså en sänkning med mer än 5 kronor litern.

Stefan Löfven talar i stället om hur bilister ska ”få stöd” i omställningen till ett uthålligt samhälle.

”Hur ska vi klara av den gröna skatteväxlingen på ett sådant sätt att enskilda människor kan få stöd att göra det rätta?”, säger han till Ekot.

Den 31 maj har Bensinupproret 2.0 aviserat en stor demonstration i Stockholm, med avsikt att sluta vid regeringshögkvarteret Rosenbad.

Rosenbad är sedan januari stängt för en renovering utförd av ägaren Statens fastighetsverk, en renovering som enligt plan ska vara klar hösten 2021.

 


Stort sug efter husbilar

Hemestertrenden bidrar till bra fart i försäljningen av husbilar som ökade med 18,5 procent i fjol. Det enligt siffror från Vroom och husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter.

Försäljningen av husbilar ökar.
Försäljningen av husbilar ökar.Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

En förändring som innebar högre beskattning av husbilar gjorde 2019 till ett bottenår på marknaden. Men sedan kom coronapandemins reserestriktioner och satte fart på försäljningen när det blev svårt att flyga utomlands.

Förra året steg försäljningen av husbilar med 18,5 procent till 4.000 nya fordon. 

Samtidigt har begagnatmarknaden fått fart, under 2021 bytte närmare 23.000 begagnade husbilar ägare. Det var en ökning med nästan 20 procent mot 2019, före pandemin.
Det visar siffror från statistikföretaget Vroom och husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter, som förutom en pandemieffekt också hänvisar till att säkerhetsläget i omvärlden gör att intresset för semester i hemlandet ökar.

”Många som kommer till oss berättar att de hellre vill testa på husbils- och husvagnslivet i stället för att boka utlandsresa”, säger Jonas Karlsson, vd Forsbergs Fritidscenter.

Precis som i bilbranschen är väntetiderna på nya fordon ett problem. Samtidigt som efterfrågan är hög har kompontentbristen tvingat flera stora leverantörer att dra ner på produktionen.

Även husvagnsförsäljningen går bättre än på länge och elektrifieringen av bilflottan märks enligt Forsbergs Fritidscenter på en ökad efterfrågan på vagnar med lägre totalvikt.

Bolaget som ingår i Ratosägda KVD-koncernen är störst i Norden på husbilar och husvagnar. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?