ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Startup-företag köar till storbolagens tekniklab

  • Katarina Brud är vd för Mobility X Lab. Hittills har 23 startup-bolag släppts in för att samarbeta. Foto: Patrik Olsson
  • Jonas Ekmark, till vänster, är ansvarig för teknik och forskning på Zenuity. Tobias Aderum är projektledare för forskning på Veoneer. Foto: Patrik Olsson
  • Oskar Petersson är vd för Annotell som utvecklar mjukvara som kodar bilder. Foto: Patrik Olsson

Den som har smarta lösningar för framtidens mobilitet men svårt att nå fram till storbolagen kan hitta en genväg via Mobility X Lab i Göteborg. Hittills har 23 startup-bolag släppts in.

”Vi skapar en helt ny kultur av samarbeten”, säger chefen Katarina Brud.

Mobility X Lab håller till på Lindholms­piren i samma hus som Zenuity, mjukvarubolaget som ägs av Volvo Cars och Autolivs avknoppning Veoneer

”X:et kan tydas på många sätt. Det okända eller upptäckt och rent grafiskt ska det symbolisera riktning uppåt och också samverkan”, säger Katarina Brud.

När hela transportsektorn förändras mot mer självkörande fordon är det mycket som är nytt och okänt. De stora aktörerna i fordonsbranschen vet att konkurrensen är knivskarp, inte minst från techindustrin.

Mobility X Lab startades för att bättre fånga upp nya idéer. Det unika är att flera storbolag gått ihop kring skapandet av mötesplatsen.

”Vi hade alla möjliga farhågor innan om att vi skulle bråka om ip-rättigheter och att det skulle vara svårt att sam­arbeta, men det har fungerat väldigt bra”, säger Jonas Ekmark, ansvarig för teknik och forskning på Zenuity. 

Det är sex bolag som är partners: Volvokoncernen, Volvo Cars, Veoneer, Cevt (Geelys utvecklingsbolag), Ericsson och Zenuity. Lindholmen Science Park står som värd för satsningen.

”Vi är en dörröppnare åt båda håll. Man kan beskriva oss som ett slags äktenskapsmäklare som ser till att det blir bra matchningar mellan liten och stor. Vi ska ge värde både till storbolagen och till startup-bolagen”, säger Katarina Brud som själv har tidigare erfarenhet från båda världarna.

Förutom utställnings- och mötes­lokaler på bottenvåningen har Mobility X Lab ungefär 80 arbetsplatser i ett öppet kontorslandskap en trappa upp. Ett X ­format i mossa på väggen och ett pingis­bord är det första man ser innanför dörrarna. Här sitter entreprenörer sida vid sida med representanter från storbolagen som är på plats med jämna mellanrum. Även bolagens högsta chefer hälsar på ibland. 

En gång i halvåret väljs ett antal startup-bolag ut som får dra sin pitch för storbolagen. Om minst två av dem är intresserade kommer startup-bolaget in i Mobility X Lab. Statliga Vinnova bidrar med finansiering för labbet och partnerbolagen har lagt in en miljon kronor vardera, men det handlar inte om riskkapital. Största poängen med Mobility X Lab är möjligheten att få kontakt med storbolagen som kan leda till kontrakt.

Viscando, som utvecklar system för att mäta och analysera trafikmiljön och beteenden från gående, cyklister och motorfordon, fick napp hos tre partners – Ericsson, Zenuity och Veoneer – i ett gemensamt projekt.

Bolaget har eget kontor alldeles i närheten, men är också på plats på Mobility X Lab sedan slutet av förra året.

”I den här miljön kan vi brainstorma idéer och höra fordonsindustrins kravställningar. Väldigt viktigt för att vi ska kunna utvecklas”, säger en av grundarna, vd:n Amritpal Singh.

Viscando använder Ericssons forskningsmobilnät i 5G för en del av sina trafik­mätningar som görs i vägkorsningen precis utanför. Darko Aleksic, utvecklingschef på Ericsson, hyllar samarbetet.

”Vi kan snabbt lösa olika problem och det blir ingen långdragen process som det kan bli annars. Samtidigt ökar möjligheterna att hitta guldkornen i startup-världen”, säger han.

Alla är överens om att Mobility X Lab stärker Göteborg som fordons- och inno­vationsstad.

”Göteborg har blivit Mobility valley”, säger Jonas Ekmark på Zenuity.

Vem ska tjäna pengar på tekniken?

”Det blir ett helt ekosystem där flera kommer att tjäna pengar på det. Vi är ute efter att lära oss”, säger Tobias Aderum, forskningsprojektledare på Veoneer.

Annotell, som startades i januari 2018, var bland de första bolagen att väljas ut. Startup-bolaget har nu olika projekt med alla partnerbolagen. Det har en webb­baserad plattform för bildigenkänning, på fackspråk annotering. I korthet handlar det om att människor beskriver vad de ser på bilder som tas av bilarnas kameror för att bilarna när de ska köra på egen hand ska kunna känna igen olika objekt och till exempel veta när en väg går att köra på. 

”Att vi kom med i Mobility X Lab spolade fram bolaget ett halvår eller ett år. Vi fick chansen att möta kunder i ett tidigt skede och det har gett oss större tyngd”, säger vd:n Oscar Petersson, som startade bolaget ihop med Daniel Langkilde.

Annotell har så kallade annotörer, det vill säga människor som kodar bilderna, både i Göteborg och i Ukraina. Det viktigaste inom annotering är att den är konsekvent. Bolaget utvecklar en mjukvara som effektiviserar den processen.

”Vi behöver stora mängder träningsdata i utvecklingen av vår mjukvara för att ta fram en självkörande bil och därför är Annotell intressanta för oss”, säger Jonas Ekmark på Zenuity.

Oscar Petersson beskriver tiden på Mobility X Lab som mycket dynamisk.

”Bara genom att vara här dyker det upp nya saker och projekt hela tiden. Hela teamet på runt tio personer sitter här, men nu har vi spräckt tidsgränsen så vi ska flytta”, säger Oscar Petersson.

”Det känns som om storbolagen genom det här samarbetet är mer lyhörda kring hur vi vill bli bemötta. Vi är glada att slippa lastpallar med kontrakt och en hel stab jurister utan vill jobba snabbt och smidigt”, säger han.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer