Spektakulära jättesuven gör comeback som elbil

Säg Hummer till bilentusiaster och du får starka reaktioner, för eller emot. Jättesuven med militär bakgrund tillverkades mellan 1992 och 2010 och var långt ifrån en miljöbil. Nu ska GM väcka liv i märket igen genom att bygga en elbil med sportbilsprestanda.

GM:s bilmärke Hummer är på väg mot comeback, nu som elbil.
GM:s bilmärke Hummer är på väg mot comeback, nu som elbil.Foto:GM
Hummer H2 på Times Square i New York 2001. Förare är Arnold Schwarzenegger.
Hummer H2 på Times Square i New York 2001. Förare är Arnold Schwarzenegger.Foto:RICHARD DREW

Hummer var länge ett sorgebarn för General Motors, som försökte göra sig av med märket genom en försäljning till Kina. Men trots försök gick någon affär aldrig i lås och nu har GM uppenbarligen tänkt om.

Men märkets image - som tillverkare av bränsleslukande jättesuvar - ska göras om. Så när det är dags för comeback blir det med enbart eldrift.

GM har inte släppt någon bild på hela bilen, men avslöjat utseendet på grillen och några fakta kring den kommande produkten. Bilen ska exempelvis ha elmotorer som ger 1.000 hästkrafter, vilket ska vara tillräckligt för att skicka iväg den från stillastående till 100 km/tim på cirka 3 sekunder.

GMC Hummer EV som bilen heter ska byggas i USA:s motorstad nummer ett, Detroit. I maj sker den fullständiga presentationen.

Den amerikanska marknaden domineras av stora suvar och pick-up:er och gissningsvis kommer Hummer slåss mot Tesla Cybertruck och kanske mot nykomlingen Rivian. Dessutom ligger Ford i stargroparna för att börja sälja USA:s mest sålda bil, F-150, som elbil.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?