Annons

Vägen tillbaka blir lång för bilbranschen, enligt S&P-analys

S&P Global Ratings räknar med en nedgång med 15-20 procent på den globala bilmarknaden i år. Coronapandemin gör att marknaden nästa år kommer ligga på samma nivå som för åtta år sedan.

Richard Forslund, VW-handlare i Kista.
Richard Forslund, VW-handlare i Kista.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Bilförsäljningen i länder som Italien, Spanien och England har i princip stått helt stilla när länderna var nedstängda till följd av coronapandemin. Trots att lättnader införs successivt på många marknader, och att Kina kommit igång, finns det risker för en andra våg och dessutom är virusspridningen fortfarande stor i världen.

Det gör att S&P Global Ratings bedömer att bilförsäljningen i världen sjunker med 15-20 procent i år, förutsatt att dämpningen av virusspridningen lyckas. Det innebär en global volym på mellan 70-75 miljoner fordon.

Dessutom räknar man med att återhämtningen kommer att gå relativt långsamt. Med en förbättring på 10 procent under nästa år kommer bilförsäljningen fortfarande ligga på en väsentligt lägre nivå än under de senaste åren. Marknaden 2021 beräknas ligga kring nivåerna från 2012-2013.

På världens största marknad, den kinesiska, väntas tillväxten nästa år stanna på några få procent.

Sammantaget är S&P Global Ratings bedömning att industrin kommer att stå med underutnyttjad produktionskapacitet och tuffa år framöver:

”Det är osannolikt att biltillverkarna kommer att kunna redovisa vinster och kassaflöden på de nivåer som vi sett de senaste fem sex åren.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?