Snabb succé för nytt märke – här är finalisterna i Årets Bil 2021

Alla sju finalister till Årets Bil 2021 går att köpa med elektrifierad drivlina och två av modellerna är renodlade elbilar. Med i finalen finns också en av bilvärldens verkliga klassiker som gått från terrängtraktor till premiumsuv. Här är bilarna som har chans att ta hem utmärkelsen Årets Bil 2021.

Foto:Car of the Year
Nya Land Rover Defender är verkligen något helt annat än sin råbarkade företrädare. Förut var komforten obefintlig, nu är känslan nästan lyxbilslik.  Den första versionen i serien tillverkades 1948 och visst finns det stråk av originaldesignen även i den nya modellen, även om formerna är betydligt mjukare. Förutom att vara bekväm och tyst har nya Defender utmärkta terrängegenskaper. Den här gången har föraren också hjälp av massor av ny teknik för att ta sig fram. Defender med bensin- eller dieselmotor är långt från en miljöbil, men den finns även som laddhybrid.
Nya Land Rover Defender är verkligen något helt annat än sin råbarkade företrädare. Förut var komforten obefintlig, nu är känslan nästan lyxbilslik. Den första versionen i serien tillverkades 1948 och visst finns det stråk av originaldesignen även i den nya modellen, även om formerna är betydligt mjukare. Förutom att vara bekväm och tyst har nya Defender utmärkta terrängegenskaper. Den här gången har föraren också hjälp av massor av ny teknik för att ta sig fram. Defender med bensin- eller dieselmotor är långt från en miljöbil, men den finns även som laddhybrid.Foto:Carl-Johan Lejland
Nya Fiat 500 är den italienska tillverkarens första elbil. Två batteripaket erbjuds och räckvidden med det stora batteriet ligger på 32 mil. Fiat 500 är ingen elbilsraket på vägen, 0-100 km/tim går på 9 sekunder, men körningen är ändå trevlig. Fiat 500 klarar snabbladdning med 85 kW vilket ger en laddningstid till 80 procent på drygt 30 minuter. Bilen vinner på sin charm och smidighet och kanske kan den få fart på elektrifieringen på hemmamarknaden i Italien.Foto:Carl-Johan Lejland
Spanska Seat har släppt lös sitt prestandamärke Cupra, som nu säljer bilar under egen flagg. Den första modellen som inte finns i någon Seat-version är den kompakta prestandasuven Formentor. Bilen är utformad som en suv med coupédesign. Allt i bilen talar om att det är sportiga köregenskaper som står i första rummet, toppversionen har en tvåliters bensinturbo som ger 310 hästkrafter och 0-100 km/tim går på 4,9 sekunder. Samtidigt är Formentor faktiskt ganska praktisk i vardaglig körning. Säljs även som laddhybrid.Foto:Carl-Johan Lejland
Snabbare, starkare och roligare. Nya Toyota Yaris är ett lyft på flera plan. Föregångaren var inget lyckopiller för den som körde den, men den nya bilen är mycket bättre på vägen, med vassare styrning och högre komfort. De kompakta måtten gör Yaris perfekt i stadstrafik och det är också då som hybriddrivlinan kan jobba som effektivast och snålast. Under högre belastning och fart går förbrukningen upp en bit över den angivna siffran på 0,43 liter/mil. Den högre effekten är välkommen, men gör att modellen är svårare att köra riktigt snålt.
Det här är redan en av Sveriges mest sålda elbilar. Volkswagens ID3 är den första i en lång rad modeller som bygger på fordonsjättens nya elbilsplattform. ID3 är en jämförelsevis konventionell bil för att gå på el. Den känns trygg men inte så spännande som en del konkurrenter. Å andra sidan gör det att steget från förbränningsmotor till el blir mindre utmanande för en del. Det är bara att hoppa in och köra. ID3 skvallrar om att fler bra elbilar är på väg från VW-koncernen.Foto:Carl-Johan Lejland
Citroën C4 går att köra med konventionell fossil drivlina, eller som renodlad elbil. Det är som elbil modellen är mest spännande, men övriga drivlinor från PSA-gruppen är också behagliga att köra. I den stora gruppen av märken har Citroën rollen som fanbärare för komfort. Det märks. C4 är lite mjukare än de flesta andra nya bilar och bilen rullar fint även på sämre underlag. Nackdelen är att det rör på sig en del i sidled i kurvorna om man pressar C4.Foto:Carl-Johan Lejland
Skoda Octavia i den fjärde generationen innebär ett stort tekniksprång, till exempel genom att bilen erbjuds som laddhybrid med 5,5 mils räckvidd. Mycket av tekniken delas med åttonde generationens VW Golf vilket inte alls är någon nackdel. Den är inte roligast i finalfältet, men finns med en bredd av drivlinor som få kan matcha, från bensin och diesel, till gas och laddhybrid, och från snålmaskiner till prestandainriktade motorer. Här finns det en version för alla (som inte letar renodlad elbil).Foto:SKODA Auto
Car of the Year 2021
Car of the Year 2021Foto:Car of the Year

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?