ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Slarv vid tre av tio bilreparationer

  • Foto: Nora Lorek/TT

När försäkringsbranschen kontrollerat hur skador reparerats på bilverkstäder har brister eller slarv upptäckts i nästan vart tredje fall.

”Det är ett fall framåt, men fortfarande helt oacceptabelt”, säger Anders Edvardsson, projektledare hos branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF).

Varje år betalar de svenska försäkringsbolagen runt nio miljarder kronor för att kundernas bilar ska repareras efter en skada. För fem år sedan började försäkringsbranschen genomföra stickprovskontroller av hur verkstadsarbetena gjorts och mer än hälften, 54 procent, resulterade i anmärkningar. Under det senaste året har 1.300 reparationer kontrollerats och 29 procent har fått anmärkningar.

Antalet fall där det rör sig om rent fusk och där beställda arbeten inte har utförts är förhållandevis litet, enligt Anders Edvardsson.

”Oftast handlar det om att arbetena inte utförts tillräckligt noga och att de inte avsynats i efterhand innan bilarna lämnats ut till konsumenterna”, säger han till TT.

De vanligaste anmärkningarna gäller montering av dörrar och stötfångare samt lackarbeten. Den typen av reparationer bör ägarna också kontrollera när bilarna hämtas på verkstäderna, påpekar Anders Edvardsson. Springorna vid dörrarna ska vara små och jämna och en omlackerad karossdel ska inte vara ojämn eller avvika i färg från övriga bilen.

Bara tio procent av de 80 granskade verkstäderna ligger på vad försäkringsbranschen kallar en acceptabel nivå med 0–10 procents anmärkningar. TFF ska nu gå vidare och undersöka vad som gör att de verkstäderna får klart färre anmärkningar än den stora majoriteten.

Någon vägledning för bilägare som drabbats av en försäkringsskada ger de här stickprovskontrollerna inte. TTF vill inte avslöja vilka verkstäder som klarat sig bäst respektive sämst.

”Vi har valt att i dagsläget inte kommunicera enskilda verkstäders resultat. Vi har inte gjort något slumpmässigt urval av verkstäder som kan sägas representera hela den svenska branschen. Men de här verkstäderna representerar en väldigt stor del av det som vi betalar för”, säger Anders Edvardsson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies