ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Slaktavfall hälls i biltanken

  • PSA-gruppen var tidigt ute med att godkänna HVO100. Peugeot 508 är en av de godkända modellerna för det mer miljövänliga dieselbränslet. Foto: Carl-Johan Lejland

HVO100 har hittills mest varit ett alternativ till fossil diesel inom yrkestrafiken. Men i takt med att allt fler bilmärken godkänner biobränslet ökar intresset, och efterfrågan. Kraftigt minskade koldioxidutsläpp gör att de så utdömda dieselmotorerna framstår som miljöbilar igen.

Men bränslet är en bristvara.

Det räcker inte med elbilar. Alternativa bränslen behövs för att kraftigt minska koldioxidutsläppen från transportsektorn och alla de icke-elektriska fordon som rullar på vägarna. Och just nu är HVO100 i ropet.

HVO100 kan, beroende på vilken råvara som används, sänka koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med vanlig råoljebaserad diesel.

”Jämförelserna utgår från en livscykelanalys. Använder man en odlad råvara som palmolja eller rapsolja blir miljövinsten inte så markant som om man använder restprodukter, som råtallolja eller slaktavfall, eftersom odlingssteget medför utsläpp av växthusgas”, säger Noak Westerberg, handläggare på Energimyndigheten.

PSA-gruppen, med Peugeot, Citröen och DS var tidigt ute med att godkänna tankning av HVO100 i alla bilar av miljöklass Euro 5 eller Euro 6. Senare har andra tillverkare följt efter, Volvo har till exempel gett grönt ljus för dieselbilar byggda på SPA- och CMA-plattformen.

Som konsument är det än så länge svårt att veta vad råvaran till bränslet man häller i tanken kommer ifrån, och därmed hur stor miljönyttan är. Men från och med nästa år ska märkningen bli tydligare. Enligt drivmedelslagen ska miljöinformation anges vid pumpen, och på Energimyndigheten jobbar man nu med att ta fram föreskrifter och med hur märkningen ska se ut.

”Men det kommer inte bli så att man i realtid kan se vad som finns i pumpen, däremot ett genomsnitt från den aktuella drivmedelsproducenten”, säger Noak Westerberg.

”Det man redan nu kan utgå från är att hållbarhetskriterierna ställer ett minimikrav på en minskning av utsläppen med på 50 procent. Tankar man HVO100 blir koldioxidutsläppen alltså minst hälften så höga jämfört med fossil diesel.”

Han tror att marknaden kommer att få svårt att tillgodose efterfrågan på den alternativa dieseln. Dels för att fler och fler fordonsägare vill tanka grönare, dels för att EU kräver minskade växthusgasutsläpp genom iblandning.

Med den så kallade reduktionsplikten, som infördes ifjol och som innebär att leverantörerna ska blanda i förnybar råvara i det fossila bränslet ligger Sverige bra till.

”Men flera länder ligger efter och måste höja ambitionerna nästa år vilket sannolikt kommer att leda till högre efterfrågan och göra det svårare att få tillgång till exempelvis HVO100”, säger Noak Westerberg.

Finska Neste är störst i världen på HVO100-produktion, i Sverige samraffinerar Preem fossil med förnybar råvara och St1 ska dra i gång produktion med tallolja som råvara i Göteborg.

Men frågan är om det räcker.

”Ser man på prognoserna för nästa år kommer det finnas ett underskott på Europanivå men vi bedömer att Sverige får de volymer som vi behöver. De aviserade produktionsökningarna de kommande åren kommer inte att täcka en ökad europeisk efterfrågan som det ser ut”, säger Lennart Olsson, ansvarig för prissättning av drivmedel på Circle K.

Finns det någon risk att HVO100 är en tillfällig hajp, och att det kommer bli som med E85?

”Nja, ser man på Energimyndighetens syn på reduktionsplikten till 2030 så ska vi då ha 60 procents reduktion i dieseln, och ska man följa den utvecklingen men den bilpark vi har behövs HVO100. Och även inom EU kommer man att behöva HVO i dieseln för att nå målen om lägre koldioxidutsläpp.”

HVO100 är ungefär en krona dyrare än vanlig diesel, hur påverkar det försäljningen?

”Vi får inte så mycket frågor om priset från privatsidan, det är mer känsligt på den tunga sidan där vi förra sommaren fick stänga en del pumpar på grund av att priserna gick upp så kraftigt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer