Annons

Slaktavfall hälls i biltanken

HVO100 har hittills mest varit ett alternativ till fossil diesel inom yrkestrafiken. Men i takt med att allt fler bilmärken godkänner biobränslet ökar intresset, och efterfrågan. Kraftigt minskade koldioxidutsläpp gör att de så utdömda dieselmotorerna framstår som miljöbilar igen.

Men bränslet är en bristvara.

PSA-gruppen var tidigt ute med att godkänna HVO100. Peugeot 508 är en av de godkända modellerna för det mer miljövänliga dieselbränslet.
PSA-gruppen var tidigt ute med att godkänna HVO100. Peugeot 508 är en av de godkända modellerna för det mer miljövänliga dieselbränslet.Foto:Carl-Johan Lejland

Det räcker inte med elbilar. Alternativa bränslen behövs för att kraftigt minska koldioxidutsläppen från transportsektorn och alla de icke-elektriska fordon som rullar på vägarna. Och just nu är HVO100 i ropet.

HVO100 kan, beroende på vilken råvara som används, sänka koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med vanlig råoljebaserad diesel.

”Jämförelserna utgår från en livscykelanalys. Använder man en odlad råvara som palmolja eller rapsolja blir miljövinsten inte så markant som om man använder restprodukter, som råtallolja eller slaktavfall, eftersom odlingssteget medför utsläpp av växthusgas”, säger Noak Westerberg, handläggare på Energimyndigheten.

PSA-gruppen, med Peugeot, Citröen och DS var tidigt ute med att godkänna tankning av HVO100 i alla bilar av miljöklass Euro 5 eller Euro 6. Senare har andra tillverkare följt efter, Volvo har till exempel gett grönt ljus för dieselbilar byggda på SPA- och CMA-plattformen.

Som konsument är det än så länge svårt att veta vad råvaran till bränslet man häller i tanken kommer ifrån, och därmed hur stor miljönyttan är. Men från och med nästa år ska märkningen bli tydligare. Enligt drivmedelslagen ska miljöinformation anges vid pumpen, och på Energimyndigheten jobbar man nu med att ta fram föreskrifter och med hur märkningen ska se ut.

”Men det kommer inte bli så att man i realtid kan se vad som finns i pumpen, däremot ett genomsnitt från den aktuella drivmedelsproducenten”, säger Noak Westerberg.

”Det man redan nu kan utgå från är att hållbarhetskriterierna ställer ett minimikrav på en minskning av utsläppen med på 50 procent. Tankar man HVO100 blir koldioxidutsläppen alltså minst hälften så höga jämfört med fossil diesel.”

Han tror att marknaden kommer att få svårt att tillgodose efterfrågan på den alternativa dieseln. Dels för att fler och fler fordonsägare vill tanka grönare, dels för att EU kräver minskade växthusgasutsläpp genom iblandning.

Med den så kallade reduktionsplikten, som infördes ifjol och som innebär att leverantörerna ska blanda i förnybar råvara i det fossila bränslet ligger Sverige bra till.

”Men flera länder ligger efter och måste höja ambitionerna nästa år vilket sannolikt kommer att leda till högre efterfrågan och göra det svårare att få tillgång till exempelvis HVO100”, säger Noak Westerberg.

Finska Neste är störst i världen på HVO100-produktion, i Sverige samraffinerar Preem fossil med förnybar råvara och St1 ska dra i gång produktion med tallolja som råvara i Göteborg.

Men frågan är om det räcker.

”Ser man på prognoserna för nästa år kommer det finnas ett underskott på Europanivå men vi bedömer att Sverige får de volymer som vi behöver. De aviserade produktionsökningarna de kommande åren kommer inte att täcka en ökad europeisk efterfrågan som det ser ut”, säger Lennart Olsson, ansvarig för prissättning av drivmedel på Circle K.

Finns det någon risk att HVO100 är en tillfällig hajp, och att det kommer bli som med E85?

”Nja, ser man på Energimyndighetens syn på reduktionsplikten till 2030 så ska vi då ha 60 procents reduktion i dieseln, och ska man följa den utvecklingen men den bilpark vi har behövs HVO100. Och även inom EU kommer man att behöva HVO i dieseln för att nå målen om lägre koldioxidutsläpp.”

HVO100 är ungefär en krona dyrare än vanlig diesel, hur påverkar det försäljningen?

”Vi får inte så mycket frågor om priset från privatsidan, det är mer känsligt på den tunga sidan där vi förra sommaren fick stänga en del pumpar på grund av att priserna gick upp så kraftigt.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ISRAnnons

De är i immunterapins framkant

Ola Winqvist, CEO på ISR.
Ola Winqvist, CEO på ISR.

ISR Immune System Regulation Holding är ett läkemedel- och forskningsbolag inom immunterapi. Sedan 2012 arbetar de på bred front för att bekämpa några av världens mest ökända sjukdomar som hiv, cancer och hepatit B. En nyligen genomförd nyemission visar på ett mycket starkt intresse från investerare. 

Svenska ISR, med bas på Karolinska Institutet i Stockholm, startade via en upptäckt från djurvärlden. ISR såg att kastrerade katter sjuka i fiv – motsvarigheten till hiv – överlevde i markant högre grad till skillnad mot okastrerade katter som drabbats av viruset. 

– Kastreringen av katter leder till att produktionen av könshormoner släcks ner. Hjärnsystemet producerar då substansen GnRH – en liten molekyl med stor betydelse. Den stimulerar frisättningen av könshormoner men aktiverar även viktiga delar av immunsystemet så att infektionen börjar behandlas, säger Ola Winqvist, CEO på ISR.

EXTERN LÄNK: Nyfiken på ISR:s teknologi? Läs mer här

Pågående behandlingsstudier 

Den här insikten lade grunden för ISR, som i dag utvecklar nästa generations immunstimulerande läkemedelskandidater.

– Hormonet GnRH har funnits som läkemedel på marknaden i över 30 år och används bland annat mot prostatacancer. Då exponeras viruset för immunsystemet som kan eliminera den infekterade cellen, säger Ola Winqvist. 

Nu pågår behandlingsstudier på sjukhus i Stockholm och Göteborg kring om hivpatienter som får bromsmedicin kan minska den integrerade virusmängden och eventuellt bota sjukdomen. 

– När coronapandemin mattats av kommer vi även påbörja en studie i Berlin med smittade patienter som är resistenta mot bromsmedicin. Artresistens drabbar upp till 14 procent av hivsmittade. Det är ett stort problem som leder till att patienten riskerar att vidareutveckla aids. Det här ser vi som en marknadsintroduktion där tiden till marknaden bedöms vara väldigt kort, säger Ola Winqvist. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om bolagets arbete med läkemedel för hiv-marknaden

Stark ekonomisk plattform 

ISR senaste förträdesemission, som avslutades 29 maj, tillförde bolaget cirka 71,7 miljoner kronor. Det ger dem en stark ekonomisk plattform för att kunna genomföra kommande studier och visar att investerarna har en god tilltro till bolagets utvecklingsarbete. 

– Vi står på flera ben: hiv, cancer, hepatit B och, mest aktuellt, ett vaccin mot coronaviruset. Vi har med andra ord en utvecklingsportfölj med stor potential och studier som behöver refinansieras. De som valt att gå in i det här ser, precis som oss, en rad möjligheter som snart öppnas upp, säger Lennart Dreyer, COO på ISR, och avslutar: 

– Vi vill tacka både nytillkomna och tidigare aktieägare för förtroendet som vi har fått. Det finns en enorm marknad i både öst och väst som väntar på oss. I Kina lider till exempel 100 miljoner människor av hepatit B och vår artresestentstudie kommer med all sannolikhet bli intressant för den amerikanska marknaden – en spännande pipeline, minst sagt! 

Fakta ISR
ISR Immune System Regulation Holding AB är ett innovationsdrivet forskningsbolag med fokus på immunsystemet, baserat på Karolinska Institutet i Stockholm. Bolaget utvecklar immunstimulerande läkemedel för att behandla kroniska infektionssjukdomar och cancer genom att aktivera det egna immunsystemet. Just nu genomför ISR flera viktiga studier, både när det gäller hiv och cancer som kan få stor betydelse för framtidens behandlingar. EXTERN LÄNK: Läs mer här

Mer från ISR

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ISR och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?