1515

Slaktavfall hälls i biltanken

HVO100 har hittills mest varit ett alternativ till fossil diesel inom yrkestrafiken. Men i takt med att allt fler bilmärken godkänner biobränslet ökar intresset, och efterfrågan. Kraftigt minskade koldioxidutsläpp gör att de så utdömda dieselmotorerna framstår som miljöbilar igen.

Men bränslet är en bristvara.

PSA-gruppen var tidigt ute med att godkänna HVO100. Peugeot 508 är en av de godkända modellerna för det mer miljövänliga dieselbränslet.
PSA-gruppen var tidigt ute med att godkänna HVO100. Peugeot 508 är en av de godkända modellerna för det mer miljövänliga dieselbränslet.Foto:Carl-Johan Lejland

Det räcker inte med elbilar. Alternativa bränslen behövs för att kraftigt minska koldioxidutsläppen från transportsektorn och alla de icke-elektriska fordon som rullar på vägarna. Och just nu är HVO100 i ropet.

HVO100 kan, beroende på vilken råvara som används, sänka koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med vanlig råoljebaserad diesel.

”Jämförelserna utgår från en livscykelanalys. Använder man en odlad råvara som palmolja eller rapsolja blir miljövinsten inte så markant som om man använder restprodukter, som råtallolja eller slaktavfall, eftersom odlingssteget medför utsläpp av växthusgas”, säger Noak Westerberg, handläggare på Energimyndigheten.

PSA-gruppen, med Peugeot, Citröen och DS var tidigt ute med att godkänna tankning av HVO100 i alla bilar av miljöklass Euro 5 eller Euro 6. Senare har andra tillverkare följt efter, Volvo har till exempel gett grönt ljus för dieselbilar byggda på SPA- och CMA-plattformen.

Som konsument är det än så länge svårt att veta vad råvaran till bränslet man häller i tanken kommer ifrån, och därmed hur stor miljönyttan är. Men från och med nästa år ska märkningen bli tydligare. Enligt drivmedelslagen ska miljöinformation anges vid pumpen, och på Energimyndigheten jobbar man nu med att ta fram föreskrifter och med hur märkningen ska se ut.

”Men det kommer inte bli så att man i realtid kan se vad som finns i pumpen, däremot ett genomsnitt från den aktuella drivmedelsproducenten”, säger Noak Westerberg.

”Det man redan nu kan utgå från är att hållbarhetskriterierna ställer ett minimikrav på en minskning av utsläppen med på 50 procent. Tankar man HVO100 blir koldioxidutsläppen alltså minst hälften så höga jämfört med fossil diesel.”

Han tror att marknaden kommer att få svårt att tillgodose efterfrågan på den alternativa dieseln. Dels för att fler och fler fordonsägare vill tanka grönare, dels för att EU kräver minskade växthusgasutsläpp genom iblandning.

Med den så kallade reduktionsplikten, som infördes ifjol och som innebär att leverantörerna ska blanda i förnybar råvara i det fossila bränslet ligger Sverige bra till.

”Men flera länder ligger efter och måste höja ambitionerna nästa år vilket sannolikt kommer att leda till högre efterfrågan och göra det svårare att få tillgång till exempelvis HVO100”, säger Noak Westerberg.

Finska Neste är störst i världen på HVO100-produktion, i Sverige samraffinerar Preem fossil med förnybar råvara och St1 ska dra i gång produktion med tallolja som råvara i Göteborg.

Men frågan är om det räcker.

”Ser man på prognoserna för nästa år kommer det finnas ett underskott på Europanivå men vi bedömer att Sverige får de volymer som vi behöver. De aviserade produktionsökningarna de kommande åren kommer inte att täcka en ökad europeisk efterfrågan som det ser ut”, säger Lennart Olsson, ansvarig för prissättning av drivmedel på Circle K.

Finns det någon risk att HVO100 är en tillfällig hajp, och att det kommer bli som med E85?

”Nja, ser man på Energimyndighetens syn på reduktionsplikten till 2030 så ska vi då ha 60 procents reduktion i dieseln, och ska man följa den utvecklingen men den bilpark vi har behövs HVO100. Och även inom EU kommer man att behöva HVO i dieseln för att nå målen om lägre koldioxidutsläpp.”

HVO100 är ungefär en krona dyrare än vanlig diesel, hur påverkar det försäljningen?

”Vi får inte så mycket frågor om priset från privatsidan, det är mer känsligt på den tunga sidan där vi förra sommaren fick stänga en del pumpar på grund av att priserna gick upp så kraftigt.


Innehåll från PrimwoodAnnons

Korslimmade träpaneler allt mer populära: ”Det är vackert och håller bättre”

Jonas Eriksson, VD på Primwood AB, som marknadsför och säljer korslimmade paneler.
Jonas Eriksson, VD på Primwood AB, som marknadsför och säljer korslimmade paneler.

Allt fler väljer att använda korslimmade träpaneler när de bygger hus, även som ickebärande synligt material, samt snickerier och möbler.

– Vi ser allt fler kunder, som tycker det är väldigt attraktivt. De vill att det ska synas att det är korslimmat material och att det är homogent trä, säger Jonas Eriksson, VD på Primwood AB, som marknadsför och säljer korslimmade paneler.

Korslimmade paneler består av tre lager hyvlat virke, som limmas ihop och där mellanlagret läggs på tvären.

Resultatet blir en träpanel med betydligt styvare och tåligare egenskaper än en enkelpanel.

Materialet öppnar helt nya möjligheter för att bygga i trä och har allt fler användningsområden, både för bärande husstrukturer men också för snickerier och möbler.

Kunderna tycker dessutom att materialet är vackert.

– När vi började med att marknadsföra korslimmad träpanel var det uppskattningsvis 70 procent av kunderna som inte tyckte att det var attraktivt med tre synliga lager i sidan av skivorna och som endast köpte dem för sin styvhets skull. Kanterna ville de dölja bakom en list. Nu är det ett övervägande flertal som tycker att det är vackert och som vill att det ska vara en framträdande detalj. De vill att det ska synas att det är korslimmat material och att det är trä rätt igenom. Korslimmad panel ser snyggt ut och håller bättre. Vi får många beställningar från arkitekter som har krävande kunder, säger Jonas Eriksson.

Skapar bra inomhusklimat

Trä är ett material som påverkas av temperatur och fukt, där enkla träpaneler till exempel sväller och krymper vid ändrad luftfuktighet. 

Korslimmade träpaneler är betydligt stabilare i sin form, och lämpar sig väl till bland annat dörrar som har noggrann passning. 

– Det finns många som bygger dörrar av detta material, som skjutdörrar och vanliga dörrar. Det blir snyggt och de får ett material som är och förblir stabilt för framtiden, säger han.

Materialet har andra bra egenskaper. Det är fuktbuffrande och bidrar till ett bra inomhusklimat. Dessutom ger den massiva konstruktionen ett bra brandmotstånd.

Skivorna är upp till 6 meter långa och 2 meter breda men standardlängden är 5 meter. Tjocklekarna varierar från 12-60 mm beroende på användningsområde.

– De flesta använder materialet till väggar och övriga inredningsdetaljer men vi ser fler och fler som får upp ögonen för andra användningsområden, som exempelvis till trapptillverkning, bänkskivor och möbler, säger han.

Levererar direkt till kund

Primwood ligger i Tibro i Västergötland, mitt i ett kluster av träindustrier. Här finns många möbeltillverkare och snickerier som Primwood har i sitt nätverk.

– Kunden ska känna att det går smidigt i kontakten med oss och vi löser både formateringar samt sköter leveransen av materialet till den som ska bygga med dem, säger Jonas Eriksson.

Primwood levererar också direkt till pågående byggnationer, som privatbostäder, skolor, ålderdomshem och andra typer av fastigheter.

Ursprungsmaterialet till Primwoods korslimmade paneler är barrskog, ofta gran, men med lite framförhållning kan de även erbjuda andra träslag. Även korslimmade skivor till bland annat köksluckor och annan inredning av lövträ i form av ek, ask och björk erbjuds.

Om Primwood 

Vi erbjuder säkra leveranser av proffsmaterial till en kunnig och krävande marknad. Vi erbjuder produkter till dig som söker skivor i massivt trä. Våra produkter är uteslutande av A-kvalité. För Primwood innebär det att vi endast levererar det bästa av det bästa materialet. Våra inköpskanaler och produktionsmetoder gör att vi kan erbjuda dig ett konkurrenskraftigt pris med kort leveranstid.

Läs mer på www.primwood.se

 

Mer från Primwood

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Primwood och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?