1515
Annons

Skatteverket avråder från skattehöjningen på förmånsbilar

Regeringens förslag om höjd skatt på förmånsbilar är ute på remiss. Men skatteverket meddelar redan nu att myndigheten uppmanar regeringen att senarelägga höjningen till 2022.

Foto:TT

Regeringen planerar att höja skatten för förmånsbilar från den 1 juli. För en laddhybrid innebär höjningen omkring 70 procent högre förmånsskatt jämfört med 2020-års nivå. Det skriver Di om här. 

Förslaget är ute på remiss men Skatteverket har redan bestämt sig för att avråda regeringen från att införa höjningarna, viket Dagens PS var först med att berätta.

I Skatteverkets remissvar från den 18 januari skriver generaldirektör Katrin Westling Palm att dubbla regler under ett beskattningsår riskerar ställa till problem. Samtidigt ger myndigheten regeringen rätt i att förslaget bättre speglar principen om neutral och likformig beskattning mellan förmån och kontant lön men förslår att införandet skjuts fram till den 1 januari 2022. 

”Tidpunkten bör senareläggas för att undvika skilda värderingsregler under samma beskattningsår och för att ge arbetsgivare, programvaruföretag och myndigheter mer tid för att anpassa rutiner och system”, står det i remissen.

Skatteverket trycker också på den ökade administrationen som tillkommer om förslaget skulle gå igenom redan i sommar.

”Förslaget om justerad beräkning av bilförmån innebär att arbetsgivare, arbetstagare och Skatteverket kommer att behöva hantera ytterligare en beräknings­modell och att det därmed kommer att finnas tre skilda beräknings­modeller. Skatteverket vill upplysningsvis framhålla att tre olika beräkningsmodeller ökar komplexiteten i systemet och leder till ökad administration. Det vore därför önskvärt att äldre bestämmelser fasas ut på sikt”.

Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Kinesiska tillverkaren blir först i Sverige med eldriven pickup

Tesla Cybertruck eller R1T från Amazonbackade Rivian? Nej, kinesiska Maxus blir först ut på den svenska marknaden med en elektrisk pickup, ET90.

Maxus ET90
Maxus ET90Foto:Maxus
Maxus ET90
Maxus ET90Foto:Maxus

Den kinesiska jättekoncernen SAIC ångar på och med Maxus ET90 hinner man före sina mer omskrivna amerikanska konkurrenter till den europeiska marknaden med en eldriven pickup.

De första leveranserna av modellen ET90, som har en en räckvidd på 33 mil, ska ske i november. Motorn har 204 hästkrafter och ett vridmoment på 310 newtonmeter och bilen ska klara last på upp till 1 ton. Släpvagnsvikten är inte fastställd ännu.

Interiört finns en 10,3-tumsskärm och modellen stöder Apple Carplay. När det gäller säkerhet har ET90 bland annat nödbromsassistans, antisladd och stabiliseringssystem. 

”Historiskt har det sålts ca 8.000-10.000 bilar per år på den svenska pickup-marknaden men de senaste årens skatteomläggningar har gjort att den summan har halverats. Nu finns ett eldrivet alternativ som dessutom är berättigad till miljöbonus vilket gör att vi tror att efterfrågan kommer att bli väldigt stor”, säger Petter Nordesjö, chef för Maxus Sverige, i ett pressmeddelande.

ET90 kostar från 559.920 kronor exklusive moms. Maxus säljer sedan tidigare transportbilarna E-Deliver 3 och E-Deliver 9 samt familjbilen Euniq 5 på den svenska marknaden.

Förutom Maxus finns ägarbolaget SAIC även representerade i Sverige genom märket MG som tagit position genom aggressiva priser på privatleasing.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera