Skatteverket avråder från skattehöjningen på förmånsbilar

Regeringens förslag om höjd skatt på förmånsbilar är ute på remiss. Men skatteverket meddelar redan nu att myndigheten uppmanar regeringen att senarelägga höjningen till 2022.

Foto:TT

Regeringen planerar att höja skatten för förmånsbilar från den 1 juli. För en laddhybrid innebär höjningen omkring 70 procent högre förmånsskatt jämfört med 2020-års nivå. Det skriver Di om här. 

Förslaget är ute på remiss men Skatteverket har redan bestämt sig för att avråda regeringen från att införa höjningarna, viket Dagens PS var först med att berätta.

I Skatteverkets remissvar från den 18 januari skriver generaldirektör Katrin Westling Palm att dubbla regler under ett beskattningsår riskerar ställa till problem. Samtidigt ger myndigheten regeringen rätt i att förslaget bättre speglar principen om neutral och likformig beskattning mellan förmån och kontant lön men förslår att införandet skjuts fram till den 1 januari 2022. 

”Tidpunkten bör senareläggas för att undvika skilda värderingsregler under samma beskattningsår och för att ge arbetsgivare, programvaruföretag och myndigheter mer tid för att anpassa rutiner och system”, står det i remissen.

Skatteverket trycker också på den ökade administrationen som tillkommer om förslaget skulle gå igenom redan i sommar.

”Förslaget om justerad beräkning av bilförmån innebär att arbetsgivare, arbetstagare och Skatteverket kommer att behöva hantera ytterligare en beräknings­modell och att det därmed kommer att finnas tre skilda beräknings­modeller. Skatteverket vill upplysningsvis framhålla att tre olika beräkningsmodeller ökar komplexiteten i systemet och leder till ökad administration. Det vore därför önskvärt att äldre bestämmelser fasas ut på sikt”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?