Regeringen planerar att höja skatten för förmånsbilar från den 1 juli. För en laddhybrid innebär höjningen omkring 70 procent högre förmånsskatt jämfört med 2020-års nivå. Det skriver Di om här.
Förslaget är ute på remiss men Skatteverket har redan bestämt sig för att avråda regeringen från att införa höjningarna, viket Dagens PS var först med att berätta.
I Skatteverkets remissvar från den 18 januari skriver generaldirektör Katrin Westling Palm att dubbla regler under ett beskattningsår riskerar ställa till problem. Samtidigt ger myndigheten regeringen rätt i att förslaget bättre speglar principen om neutral och likformig beskattning mellan förmån och kontant lön men förslår att införandet skjuts fram till den 1 januari 2022.
”Tidpunkten bör senareläggas för att undvika skilda värderingsregler under samma beskattningsår och för att ge arbetsgivare, programvaruföretag och myndigheter mer tid för att anpassa rutiner och system”, står det i remissen.
Skatteverket trycker också på den ökade administrationen som tillkommer om förslaget skulle gå igenom redan i sommar.
”Förslaget om justerad beräkning av bilförmån innebär att arbetsgivare, arbetstagare och Skatteverket kommer att behöva hantera ytterligare en beräkningsmodell och att det därmed kommer att finnas tre skilda beräkningsmodeller. Skatteverket vill upplysningsvis framhålla att tre olika beräkningsmodeller ökar komplexiteten i systemet och leder till ökad administration. Det vore därför önskvärt att äldre bestämmelser fasas ut på sikt”.