ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Klassisk bilsalong utkonkurrerad av prylmässa

  • Toyota Supra gör comeback. Foto: FREERS PHOTOGRAPHY LLC

Bilsalongen i Detroit överlevde finanskrisåren men får ge upp i konkurrensen med pryl­mässan CES i Las Vegas. 

Årets salong är den sista som hålls i januari, 2020 är det juni som gäller, och evenemanget förlorar därmed sin roll som startskott på bilåret.

Efter finanskrisen var hela bilbranschen och även salongen i Detroit i gungning. Trots att marknaden studsat tillbaka med besked har mässan beslutat att flytta verksamheten. Nästa år blir den klassiska salongen ett sommarevenemang i stället. 

En stor del av förklaringen är att det blivit allt svårare att skilja it- från bilbranschen och att många stora tillverkare därmed valt bort Detroit till förmån för teknik- och prylmässan CES i Las Vegas, som hålls just i januari.

Både BMW och Mercedes gjorde exempelvis stor sak av närvaron på CES i år, med fokus på uppkoppling och autonom körning, men har valt att inte vara med alls i Detroit. Märken som Volvo, Jaguar, Land Rover och Porsche väljer också att avstå. Volkswagen är faktiskt den enda europeiska tillverkaren på mässgolvet.

På fjolårets mässa visades nästan 70 nya modeller, i år blir det ”bara” 30 världspremiärer varav många som vanligt är anpassade för den Nord­amerikanska marknaden. Alltså är det stort fokus på suvar medan de en gång så populära sedanerna är i minoritet. Bland nyheterna finns exempelvis ­Cadillacs suv XT6 och nya Ford Explorer. Och när Ford visar ikonen Mustang i Shelby GT500-version sker det så klart i Detroit. Bilen är långt från att vara en spjutspetsuppvisning i miljöteknik, med en turboladdad 5,2-liters V8 som ger över 700 häst­krafter. Enligt Ford ska all kraft vara möjlig att handskas med, inte bara på raksträckorna, utan även i kurvorna tack vare flera förbättringar i konstruktionen.

En annan händelse som drar till sig blickarna är att Toyota Supra gör comeback. Den här gången är bilen ett samarbete mellan Toyota och BMW vilket syns, inte minst på insidan där det i ­princip bara är Toyota-emblemet som visar att det inte rör sig om en BMW Z4. Att bilarna är lika behöver dock inte vara någon nackdel, Di har redan testkört Z4 och rymmer Supra samma känsla talar mycket för att bilen blir en framgång.

Att den sista vintermässan i Detroit inte är någon elbilsfestival står klart. Men Fords vd, Jim Hacket, talar om att hans bolag har stora planer och kan överraska marknaden nästa år. 

Kanske är det genom samarbetet med Volkswagen, som presenterades på salongen, som Ford kan få draghjälp när det gäller elektrifiering.

Mässan öppnar för allmänheten på lördag och pågår till söndagen i veckan därpå. Nästa år kommer salongen att ut­ökas med en stor utomhusdel där be­sökarna ska få möjligheter att testköra bilarna. Då hoppas arrangören på att locka fler än 800.000 besökare.

Detroit har varit hem för en bilmässa i mer än 100 år och 1899 hölls den första, bara ett år efter det att Paris varit värd åt världens första bilmässa 1898. Men det var inte förrän 1957 som internationella utställare, däribland Volvo, Mercedes, Jaguar och Porsche, fanns med. 

I slutet av 1980-talet fick salongen sin moderna form och North American International Auto Show (NAIAS) har sedan dess fungerat som ett viktigt startskott på året för bilindustrin. 

En händelse som det faktiskt fortfarande talas om i branschen var när då­varande Chrysler­chefen Bob Lutz presenterade Jeep Grand Cherokee 1992 genom att köra in den till mässan rakt genom en stor glasruta. 

Förra året ­prisades Volvo XC60 som årets bil i sin kategori i USA i samband med Detroit­mässan.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies