1515
Annons

Siffrorna som visar att Apples självkörande fordon har långt kvar

Apple må vara den mest hypade bolaget när det kommer till självkörande bilar. Men i jämförelse med de ledande spelarna på området ligger teknikjätten långt långt efter, enligt nya siffror från Kaliforniens fordonsdepartement. 

Foto:Eric Risberg

Den amerikanska delstaten Kalifornien beskrivs ofta som något av ett epicentrum för testverksamheten med självkörande fordon. Allt som allt har hela 55 bolag tillstånd att testa sin teknik för självkörande fordon på de kaliforniska vägarna och varje år måste alla dessa företag rapportera in hur det gått det gångna året. Och nu har departementet släppt uppgifterna för år 2020, rapporterar sajten Cnet Roadshow. 

De finns två tydliga ledargestalter inom området självkörande fordon. Dessa är Googles systerföretag Waymo och Cruise som är finansiellt uppbackade av biljätten General Motors. 

Både Waymo och Cruise gjorde stora framsteg i fjol. Enligt uppgifterna från Kaliforniens fordonsdepartement kan man se hur lång sträcka de självkörande bilarna avverkat under året samt antal ingripanden, dvs hur många gången en mänsklig förare fått ta över ratten. Ett ingripande kan tolkas som att bilens system på ett eller annat sätt misslyckats att reda ut en situation. 

Så enkelt utryckt är det eftersträvansvärt att avverka så många kilometrar som möjligt innan ett ingripande sker.  

Särklass bäst i fjol var Waymo som rapporterade in totalt 21 ingripanden under året, vilket utslaget över alla kilometer som bolagets bilar avverkade innebär ett ingripande per 48.280 kilometer.

Datan som Kalifornien redovisar för just Waymo är dock inte heltäckande eftersom bolaget även utför tester i exempelvis Arizona och Michigan, skriver Roadshow. 

Cruise lyckades i fjol dubbla antalet körda kilometrar per ingripanden. Enligt uppgifter från fordonsdepartementet rapporterade bolaget in 27 ingripanden spritt över nästan 1.240.000 kilometer - alltså en incident per cirka 45.000 kilometer. Det är en kraftig förbättring från 2019 då Cruise hade en incident per 19.300 kilometer. En talesperson för företaget säger dessutom till Roadshow att de inte hade en enda incident under fjolårets tre sista månader. 

För Apple, vars bilprojekt har rejält med ljus på sig just nu, har testverksamheten sjunkit rejält sen den toppade 2018 med närmare 130.000 avverkade kilometrar. 

Under fjolåret avverkade teknikjättens cirka 30.000 kilometer och rapporterade in 130 ingripanden – alltså ett problem per 230 kilometer. Det är sämre än 2019 men betydligt bättre än 2018. Då inträffade ett problem per 1,6 kilometer. 

Starka reaktioner på nej till höghastighetståg

Högerpartierna är emot att satsa på höghastighetsbanor mellan storstäderna.

Det har skapat en oro i berörda kommuner för vad regeringsskiftet innebär.

Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del.
Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del.Foto:Press.

Den avgående S-regeringen vill bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm–Malmö.

Men högerpartierna M, KD, L och SD, som väntas stödja en ny M-ledd regering, tycker däremot att sådana banor blir alldeles för dyrt.

I riksdagsmotion skriver de fyra partierna bland annat att en satsning på höghastighetståg ”riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar” inom infrastruktur. Motionen yttrar sig över en skrivelse från den avgående regeringen om den nationella planen för transportinfrastrukturen 2022–2033. 

Motionen väcker oro för att redan planerade satsningar på deletapper av de nya stambanorna ska drabbas.

”Jag har svårt att tro att det är sant”, säger Göran Forsberg (S), tidigare kommunalråd i Nyköping, till NT.

En deletapp av de nya stambanorna som finns i den nationella planen är den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping.

”Vi står på olika sidor i politiken. Men oavsett det: Jag kan inte tro att någon är så oerhört korkad att man ställer av ett projekt som befinner sig på den position som Ostlänken gör”, säger Göran Forsberg.

Helena Gellerman, som skrivit under motionen för Liberalerna, uppger för NT att samarbetspartierna vill se en ny utredning kring järnvägen.

”Jag vill inte föregå den utredningen. Den ska titta på hur man löser det på bästa sätt”, säger hon. 

Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del, uppger dock för TT att Ostlänken inte påverkas:

”Moderaterna har sedan länge varit emot de dyra höghastighetstågen. Vi vill i stället satsa resurserna på befintligt järnvägsnät. Det är vad partierna på vår sida politiken också skriver i en motion som gavs in till riksdagen i går. Det finns dock inte några planer på att stoppa Ostlänken”, säger hon i en skriftlig kommentar.

Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås, räknar samtidigt med att inte heller den planerade järnvägen mellan Borås och Göteborg påverkas.

”Skulle den järnvägen försvinna, vilket jag än så länge inte har fått några indikationer på, då skulle det vara riktig allvarligt. Men jag utgår ifrån att den sträckan ligger kvar”, säger han till Borås Tidning.

LÄS OCKSÅ:
Högerpartierna säger nej till höghastighetsjärnväg
DEBATT Hög tid satsa på tåg i tid

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera