1515

Sen påsk satte punkt för bilfesten

Registreringen av nya personbilar minskade med 9,2 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Därmed är sviten av 39 månader i rad med stigande siffror bruten. Det visar statistik från Bil Sweden.

Volvo XC60.
Volvo XC60.Bild:TT

Den svenska bilmarknaden har varit glödhet i flera år och i mars steg registreringen av nya personbilar för 39:e månaden i rad. Den resan har nu nått sitt slut då registreringen backade med 9,2 procent i april jämfört med samma månad 2016.

”April i år hade tre färre registreringsdagar än april förra året, beroende på att påsken inföll i april i år mot mars förra året. Tre färre registreringsdagar motsvarar cirka 15 procent färre registreringar. Minskningen av bilregistreringarna med 9,2 procent i april ska ses i ljuset av denna kalendereffekt, och visar att april var ytterligare en mycket bra bilmånad”, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Totalt registrerades 30.476 nya personbilar i april vilket kan jämföras med 33.580 bilar under april 2016. Under årets första fyra månader registrerades 119.880 personbilar vilket kan jämföras med 116.809 under samma period 2016.

Nybilsregistreringarna ökade med 2,6 procent under de fyra första månaderna i år. Det här visar på en mycket stark marknad med tanke på att fjolåret var ett rekordår för nya bilar”, säger Bertil Moldén.

Det totala antalet lastbilsregistreringar minskade med 11,7 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Under årets första fyra månader har lastbilsregistreringarna ökat med 6 procent jämfört med samma period 2016.

”Ackumulerat från årets början har lätta lastbilar ökat med 6,5 procent och tunga lastbilar har ökat med 2,6 procent. Högkonjunkturen i Sverige, som innebär ett ökat transportbehov, talar för en stark lastbilsmarknad även under resten av året”, säger Bertil Moldén.

Den populäraste personbilen var Volvo XC60 med 2.270 registreringar i april följt av Volvo S/V90 med 1.914 registreringar och Volkswagen Golf med 1.322 registreringar.

https://infogr.am/de_popularaste_personbilarna_april_2017


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?