Saftig summa för mullrande V8:a – BMW:s nya bäst på banan

Det är snart 20 år sedan BMW slutade tillverka 8-serien som byggdes mellan 1989 och 1999. Nu är det dock dags för modellnamnet att lämna pensionärstillvaron. I år kommer den nya 8-serien och Di Weekend har kört den på vinterödsliga port­gisiska vägar och på racingbanan Estoril.

Den nyutvecklade V8:an är väldigt kul att köra, något annat hade varit förvånande.
Den nyutvecklade V8:an är väldigt kul att köra, något annat hade varit förvånande.Foto:Uwe Fischer
Interiört är det klassiskt BMW, vilket är ett gott betyg. Plus också för en väldigt bra projicering av information i vindrutan.
Interiört är det klassiskt BMW, vilket är ett gott betyg. Plus också för en väldigt bra projicering av information i vindrutan.Foto:Carl-Johan Lejland
Versionen med namnet M850i Xdrive har ruggig prestanda och är kryddad med M-dekaler, som här på bromsoket.Foto:Carl-Johan Lejland
Trots användning av mycket kolfiber för att få ned vikten är det ingen lätt bil.
Trots användning av mycket kolfiber för att få ned vikten är det ingen lätt bil.Foto:Carl-Johan Lejland

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?