ANNONS:
Till Di.se

Så vet du om din bil klarar dieselförbudet

  • Foto: Colourbox

Tysklands högsta förvaltningsdomstol godkände i veckan lokala förbud mot äldre dieselbilar. Bilar som inte har den godkända Euro 6-reningen kan nu helt förbjudas i vissa städer. I Sverige finns också såna planer och efter 2020 kan alla dieselbilar med äldre rening komma att förbjudas i Stockholms innerstad. Här kan du se om din bil klarar de nya kraven.

Billtillverkartrion Volkswagen, Daimler och BMW försöker nu åtgärda effekterna av de senaste årens omfattande utsläppsfusk. Så många som 1,3 miljoner tyska dieselbilägare kommer nu får rabatter när de vill byta ut sina äldre kärror mot nya, bränsleeffektivare modeller.

Rabatten kommer att uppgå till som mest 10.000 euro, eller drygt 95.000 kronor, enligt Bloomberg. Det är Volkswagen, Daimler och BMW som har åtagit sig att finansiera bytespaketet efter påtryckningar från Tysklands transportminister Alexander Dobrindt. 

Uppemot 20 procent av de tyska bilägarna som i dagsläget kör utdaterade dieselbilar i miljöklasserna Euro 1 till Euro 4 kan komma att acceptera erbjudandet, enligt konsultfirman Oliver Wyman. Förarna har chansen att nappa på rabatterna året ut.

Men det tyska åtagandet påverkar inte den svenska marknaden. I Sverige måste bilägarna själva uppgradera sin dieselbil för att möta de allt tuffare utsläppskraven. Särskilt bråttom är det för invånarna i Stockholm, som riskerar se äldre dieselbilar förbjudas i innerstaden från och med 2020.

Förslaget om miljözoner har lyfts fram av Miljöpartiet på lokalpolitisk nivå, men sägs ha ett brett stöd i riksdagen. 

En rapport från Transportstyrelsen skvallrar om att samtliga dieselbilar troligtvis kommer att förbjudas i hela Stockholms innerstad – utom de med den allra senaste reningen, som tillhör den så kallade klass Euro 6. Alla bensinbilar tillverkade före 2009 riskerar också att bannlysas i stadskärnan.

Enligt myndighetens beräkningar skulle omkring 60 procent av innerstadsbornas bilar inte klara gränsen och bli förbjudna i området. Men de som kör en dieselbilmodell som har lanserats senare än den 1 september 2014 kan sitta lugna i båten.

Dessa fordon möter nämligen kraven på modern avgasrening och tillhör klassen Euro 6. Bertil Moldén, tidigare vd på branschorganisationen Bil Sweden, har tidigare gett samma lugnande besked.

”Det är viktigt och komma ihåg att dessa restriktioner bara gäller för äldre dieselbilar. Dieselbilar med de senaste miljöklassificeringarna kommer inte att förbjudas någonstans. Om du köper en ny dieselbil i dag kan du köra den i många år till”, sade han till Di.

En mindre miljözon planeras också i Gamla Stan, enligt Transportstyrelsens rapport. Där kommer både diesel- och bensindrivna fordon att förbjudas helt och hållet till förmån för el- och laddhybrider.

https://infogr.am/sa-fungerar-klassificeringen-av-dieselbilar-1g0gmj18vknnm1q

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies