ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Så ska Volvo locka till sig djärva idéer

Skratt och regn av guldkonfetti inramade invigningen av MobilityXlab på Lindholmen i Göteborg. Men under den glada ytan av det nya samarbetet i det västsvenska fordonsklustret finns djupaste allvar.

Den gamla världens fordonsjättar måste locka till sig innovativa start-ups för att hänga med.

Uppställningen var massiv med näringsminister Mikael Damberg (S) och tre koncernchefer: Håkan Samuelsson, Volvo Cars, Martin Lundstedt, Volvokoncernen och Jan Carlson, Autoliv. Dessutom Niklas Heuveldop, chef för Ericssons teknik- och utvecklingsaffärer samt Dennis Nobelius, vd för Zenuity - mjukvarubolaget som Volvo Cars och Autoliv äger ihop.

Under ledning av Lindholmen Science Park ska de fem företagen samarbeta i projektgrupper för att komma på lösningar för framtidens transporter inom framför allt elektrifiering, uppkoppling och autonom körning.

Det är områden där nya spelare, som Tesla, Google och Apple, har skakat om, och de gamla tillverkarna har insett att de inte är tillräckligt snabbrörliga. Därför dammsuger man efter entreprenörer med nya djärva idéer. De flesta stora tillverkare har avdelningar för att investera i start-ups och det har också blivit vanligare med samarbeten. Som till exempel att VW, BMW och Daimler tillsammans äger kartföretaget Here, och det nyligen aviserade fördjupade samarbetat mellan Mazda och Toyota samt underleverantören Denso kring elektrifiering.

MobilityXlab ska husera på en våning av Zenuitys nya byggnad på Lindholmen i Göteborg. Främsta syftet är att vara en mötesplats mellan de stora etablerade företagen och små nykomlingar. Alla inblandade pratar om att det är rätt ställe.

"Det är en mer dynamisk miljö här och lättare för start-ups att möta oss här. Jag tror mycket på att gruppera folk kring utmaningar", säger Håkan Samuelsson.

Några större summor har inte bolagen satsat, det handlar om en miljon kronor per företag årligen under en treårsperiod.

"Det stora är att vi sätter in engagemang och tillgängliggör data. Utvecklingen går mot mer kluster och mindre av det gamla att hålla allt för sig själv", säger Martin Lundstedt.

Start-upbolagen som man hoppas ska knacka på dörren får en väg in i storbolagen, men det finns inga pengar för riskkapital i MobilityXlab.

Vem som i slutändan ska ta hem patent och tjäna pengar på innovationerna är något oklart.

"Det får lösas från fall till fall", svarar Håkan Samuelsson.

"Plattformarna kan vara gemensamma men applikationerna behöver vara på bolagsnivå. Men vi har inte samma kundgrupper", säger Martin Lundstedt.

Någon risk för ljusskyggt samarbete och kartellbildning ser han inte.

"Det ska vara mer kompletterande kunskaper än konkurrerande. Och självklart ska vi hålla oss till lagar och förordningar", säger han

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies