Annons

Så ska Volkswagen vända skutan

Den tyska biljätten Volkswagen har presenterat sin nya strategi för framtiden. Det blir en massiv satsning på suvar och elbilar, slopandet av ett antal av dagens modeller och ett försök att närma sig prestigebilstillverkarna – med målet att trefaldiga lönsamheten till 2025. Allt under den nya visionen "Volkswagen: Moving People Forward".

Bild:Michel Euler/TT

Den nya strategin, som gäller själva varumärket Volkswagen och inte övriga märken i VW-gruppen, presenterades på tisdagen av märkeschefen Herbert Diess.

Den kommer bara dagar efter beskedet att Volkswagen ska minska antalet jobb med 30.000, ett beslut som i den nya strategin beskrivs som en viktig beståndsdel för att nå de önskade målen. Åtgärderna ska minska kostnaderna med runt 37 miljarder kronor per år från 2020.

"Våra mål är höga och vårstrategi är mycket ambitiös. Vi vill dra fördel av förändringen och med beslutsamhet ta Volkswagen till ledningen i den nya bilindustrin. Under de kommande åren kommer Volkswagen att radikalt förändras. Mycket lite kommer att förbli som det är", säger Herbert Diess i ett pressmeddelande.

Omorienteringen av Volkswagen-märket kommer att ske i tre faser. Under den första fasen, fram till 2020, ska kärnverksamheten omstruktureras och bolaget ska utveckla nya kompetenser. Under den andra fasen, fram till 2025, avser Volkswagen att ta ledningen när det gäller elektrisk mobilitet, på basis av sin förnyade styrka som ledande, lönsam biltillverkare. Under den här fasen avser VW också att bredda basen för intjänande, genom att bland annat lansera nya mobilitetslösningar.

Också efter 2025, den tredje fasen, avser VW att spela en nyckelroll i formandet av framtidens bilindustri och ta en ledande roll i den nya mobilitetsvärlden vid 2030.
En del av strategin är att försöka placera själva varumärket Volkswagen i en position nära prestigebilstillverkarna. Bolaget anser att det redan har lyckats i Europa och Kina, men ska nu ske också globalt.

Produktstrategin bakom lyftet av varumärket handlar om en suv-offensiv i ett första steg och en våg av elektrifiering i ett andra steg.

"Från 2020 kommer vi att lansera vår stora offensiv när det gäller elektrisk mobilitet. Som volymtillverkare tänker vi spela en nyckelroll för elbilarnas genombrott. Vi siktar inte på nischprodukter, utan på hjärtat av bilmarknaden. Vid 2025 vill vi sälja en miljon bilar om året och vara marknadsledare", säger Herbert Diess.

Dags att sälja bilen? Här får du den värderad (extern tjänst)

För att finansiera satsningen ska en rad modeller som säljer i låga volymer och med skral lönsamhet slopas, något som ska ge mer än 25 miljarder kronor till elbilsutvecklingen.
Volkswagen kommer också att satsa på uppkoppling och räknar med att märket år 2025 ska ha 80 miljoner användare runt om i världen. Detta ska i sin tur skapa intäkter på runt 10 miljarder kronor samma år.

VW tänker också satsa på att öka volymen i USA, i spåren av "dieselgate".

"Huvudfokus blir på nyckelsegmenten i USA, stora suvar och limousiner. I de segmenten kommer vi att öka vårt program rejält. I ett andra steg tar vi också elbilarna till USA", säger Herbert Diess.

Han meddelar också att lokal tillverkning av elbilar i USA startar 2021. Också i Kina satsar VW på suvar och en snabb lansering av elbilar.

Volkswagens omtalade företagskultur, som många anser var grundorsaken till "dieselgate", kommer att omformas. Snabbhet, starkare entreprenöranda, öppnare debattkultur, mindre hierarkier och större flexibilitet är målen. De kommer att backas upp med tydliga mål för lönsamhet, hållbarhet och attraktivitet som arbetsgivare.

Strategin ska leda till bättre lönsamhet. Dagens vinstmarginal på 2 procent ska öka till 4 procent år 2020 och till 6 procent 2025 – för att öka ännu mer därefter. Investeringarna ska under de kommande åren ligga stadigt kring 45 miljarder kronor per år.

LÄS MER: Volkswagens kommande år blir en thriller


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?