Annons

Försäljningen sjönk i mars – brist på nya bilar hotar

Nyregistreringarna av personbilar minskade med 8,6 procent i mars. En väntad nedgång som dock inte kan kopplas till coronavirusets härjningar. De effekterna väntar vi fortfarande på.

Foto:Lars Svensson, Lars Svensson

Att bilförsäljningen gick ner med 8,6 procent i mars är ett resultat av att många köpte bil i december, innan förändringen av fordonsskatten trädde i kraft vid årsskiftet. Nedgången kommer därmed inte som någon överraskning för Mattias Bergman, vd på Bil Sweden 

I siffrorna för mars märks inga pandemieffekter, säger han, men de kommer:

”De bilar som registrerades i mars är till stor del resultatet av order som tecknats flera månader tidigare, innan Coronautbrottet. Vi kan dock förvänta oss Corona-effekter på registreringarna under de närmaste månaderna”, säger Mattias Bergman.

De svenska bilhallarna håller fortfarande öppet, till skillnad från i övriga Europa, vilket gör att det finns en viss aktivitet kvar på den svenska marknaden.

”Det är väsentligt att det går att hålla anläggningarna öppna, vilket håller i gång konsumtionen och möjliggör reparationer och service av fordon vilket är kritiskt för samhället. Årets totalmarknad kommer att påverkas, men hur stort fallet blir beror till stor del på vilka riktade insatser regeringen gör för att få igång ekonomin efter att smittspridningsperioden är över”, säger Mattas Bergman.

Enligt honom pågår för första gången arbetet med att ta fram prognoser på kvartalsbasis, eftersom den största nedgången väntas komma under andra kvartalet i år. 

Mattias Bergman säger också att det kommer att behövas stödåtgärder för att få i gång de bilfabriker som nu är stängda, och för att få alla underleverantörer att komma i gång. Det måste ske synkroniserat och bilbranschen för en dialog med EU-kommissionen för hur det ska gå till. 

I den här krisen gäller det att stödåtgärderna både omfattar efterfrågan på bilar, och utbudet av bilar, eftersom tillverkningen i nuläget är i princip noll.

”Än så länge kan vi leverera ut det som är sålt. Men kommer inte fabrikerna i gång så finns det inga europeiskt byggda bilar kvar inom 8-10 veckor.”

Andelen, elbilar och laddhybrider, landade på 28 procent i mars. Andelen samma månad ifjol var 14,6 procent. Bil Sweden har en prognos om 30 procent andel laddbara bilar under 2020.

”Vi bedömer att trenden med ökad andel laddbara fordon inte kommer förändras på sikt av den pågående coronapandemin. Fordonsindustrin ställer om sina produkter och efterfrågan ökar”, säger Mattias Bergman.

Totalt såldes 27.649 bilar mars, att jämföra med 30.256 samma månad i fjol.

Volvo Cars, med en marknadsandel på cirka 18 procent, tappade 4,5 procent i försäljning. Tvåan på den svenska marknaden, Volkswagen, ökade däremot med 3,2 procent och trean Kia ökade med 11 procent.

Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med 22,1 procent i mars och har hittills i år minskat med 11,1 procent. Lätta lastbilar minskade med 39 procent i mars.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?