1515

Så länge får du vänta på favoritbilen

Bilförsäljningen går för högtryck och suget efter nya bilmodeller är stort. Det är så klart goda nyheter för branschen, men gör också att kunderna får vänta på sina leveranser. Den som köper en Volvo V90 får exempelvis vänta till i höst eller vinter på att få nyckeln till sin nya bil.

 

Koenigsegg.
Koenigsegg.

Volvo Cars har som policy att inte kommentera antal order och väntetid, men trycket i försäljningen har gjort att biltillverkaren sedan i februari säljer modellår 2018 av nya V90. Och produktionen av den har inte startat ännu, utan drar igång senare under våren, vilket gör att väntetiden blir relativt lång. Handlare som Di pratar med säger att man som kund nog får räkna med att vänta till i oktober eller november på sin V90 om man beställer den nu.

När det gäller den för Volvo så viktiga nya XC60 så har orderböckerna inte öppnats ännu, men produktionen drar igång under påskveckan.

Mercedes lanserade nya E-klass för ungefär ett år sedan och har sålt cirka 5.000 bilar sedan dess. Bolaget avslöjar inga siffror på förhandsbeställningar på kombi- och All- Terrain-versionerna, men säger att väntetiden på en bil är mellan 2-3 månader.

Volkswagen, som nyss lanserade den senaste versionen av storsäljaren Golf, har fått in cirka 6.000 beställningar. Produktionen drar igång i mitten av maj och väntetiden därefter bör ligga på någon månad. Köparna kan med andra ord vänta hem sina bilar i mitten eller slutet av juni.

Något slags rekord i väntetid just nu har Tesla med kommande Model 3. Förbeställningarna började i april i fjol och nådde 250.000 på bara ett par dagar. Men de som la 10.000 kronor för nästan ett år sedan för att hamna på väntelistan kommer att stå kvar där ett bra tag till. Produktionen ska dra igång i år, men Tesla börjar med att leverera bilar på hemmamarknaden i USA, vilket gör att svenska köpare förmodligen kommer att få vänta till åtminstone 2018 innan de får sina bilar.

”I nuläget är leveransen för nya reservationer planerad till mitten av 2018 eller senare”, skriver Tesla på sin hemsida.

Ännu längre får köparna av en Koenigsegg vänta. Supersportbilstillverkaren med bas i Ängelholm jobbar för fullt för att öka produktionstakten, eftersom väntetiden på en bil nu är uppe i fyra år. Med tanke på att företaget jobbar i ett väldigt nischat segment är väntetiden kanske inte hela världen. Men som Christian von Koenigsegg sa när Di träffade honom i Genève nyligen:

”Vi är slutsålda nästan fyra år framåt, vilket på sätt och vis är fantastiskt. Men vi vill ju korta ner det. Det är lättare att sälja fler bilar om man kan säga två istället för fyra år till kunderna.”


Innehåll från DurocAnnons

Laserytbehandlingar är ett hållbart alternativ som förlänger komponenters livslängd

Joachim Andersson, VD på Duroc Laser Coating.
Joachim Andersson, VD på Duroc Laser Coating.

Att renovera slitna eller trasiga delar eller tillverka nya komponenter med hjälp av laserteknologi är både miljösmart och kostnadseffektivt. Det ger bland annat ett hållbart resursutnyttjande för industrin eftersom komponenterna tack vare ytbehandlingsmetoden får en betydligt längre livslängd än de annars skulle haft. 

Det finns många fördelar för industrin att idag titta på alternativa reparationsmetoder som är mer hållbara än de traditionella, exempelvis laserytbehandlingar i form av laserpåsvetsning, laserimpregnering och laserhärdning. 

–Vi hjälper bland annat företag när de fått slitage på rörliga delar i sin produktion, där vi reparerar komponenter som annars skulle skrotats. Laserytbehandlingen gör att komponenten får en bättre anpassad yta där det behövs som mest och på så sätt en livslängd efter renovering som är betydligt längre än den var innan. Detta är både kostnadseffektivt och resurseffektivt vilket minskar produktionsstopp och är bra för miljön, säger Joachim Andersson, VD på Duroc Laser Coating.

Ett längre hållbart liv

Det är inte bara trasiga eller slitna komponenter som kan få längre livslängd, även nya komponenter kan genom innovativa lösningar med laser få ett längre liv. 

– Vi märker att fler och fler tillverkande företag inser konkurrensfördelarna med att öka hållbarheten redan vid nytillverkning och idag är cirka 60-70 procent av vår omsättning inom det området. Vi har genom åren byggt upp en unik kompetens i Sverige kring laserytbehandlingar vilket gör att vi har blivit en intressant samarbetspartner för tillverkande företag. Allra bäst blir det när vi kommer in redan i konstruktionssteget och hjälper kunderna att designa unika laserytbehandlade komponenter med lång livslängd, berättar Joachim Andersson. 

Ökad produktprestanda och färre deformationer 

Metalluppbyggnad med laserteknologi möjliggör ökad produktprestanda och möter krav på extrema yt- och funktionsegenskaper gällande bland annat friktion, korrosion och slitage. Eftersom man genom laserteknologin kan kontrollera värmetillförseln blir det också färre geometriska deformationer, förklarar Joachim Andersson. 

– Vi kan specialanpassa hela ytskikt eller delar av en komponent. Några produktexempel som vi gör är glidlager, ventiler, pressverktyg, slitfoder, kolvstänger, rullar, slitplåtar, bussningar, axlar, kuggar, hylsor samt drivhjul. 

Ett starkare och tunnare ytskikt

Duroc Laser Coatings kunder återfinns idag bland annat inom kraft-, gruv-, stål-, papper-, massa- samt process- och verkstadsindustrin. 

– Laserytbehandlingen gör att du inte slösar på material i onödan och får en komponent med rätt egenskaper på rätt plats. Skikten är alltid hundra procent atomiskt bundna till grundmaterialet och skikttjockleken kan anpassas efter behov. Genom att kontrollera energitillförseln kan vi arbeta med fler materialkombinationer än man kan göra med andra tekniker, exempelvis påsvetsning med karbidmatriser vilket skapar ytor med extremt bra nötningsbeständighet, avslutar Joachim Andersson.   

Om Duroc Laser Coating

Vi är Sveriges ledande företag inom laserytbehandling och driver ständigt utvecklingen framåt. Vi erbjuder renovering av stålytor och nytillverkning av kundunika ytbehandlade komponenter i små och stora serier. Vi hanterar allt från enstaka gram till flera ton, diametrar upp till två meter och längder upp till 15 meter. Vi har, sedan starten 1987, byggt upp en unik kompetens på plats i Luleå och vi är idag 12 anställda. 

Duroc Laser Coating ingår som en del i industrikoncernen Duroc AB. 

Läs mer om Duroc Laser Coating och fördelarna med laserytbehandling på duroclasercoating.com Besök deras linkedin här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Duroc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?